Biltema/julas billiga små svetsar...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nej.
Elverkens maxeffekt är just maxeffekt.
minsta spänningstopp och strömmen bryts.
Det innebär att ett elverk för att driva en pinnasvets som kräver 16A förmodligen behöver ge det dubbla för att fungera.

Spänningstopp på vad? Kan du förklara så en mekanist förstår?

Vet att det inte är helt självklart att ta ett random elverk och koppla i svetsen men det finns trots allt elverk som fungerar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Spänningstopp på vad? Kan du förklara så en mekanist förstår?

Vet att det inte är helt självklart att ta ett random elverk och koppla i svetsen men det finns trots allt elverk som fungerar.
Förklara kan jag inte, men i stort sett alla elektriska maskiner tar betydligt mer ström i startögonblicket än den angivna maxeffekten/maxförbrukningen.
Inga problem i ett vanligt uttag som är säkrat med tröga säkringar.
Men ett elverk bryter strömmen ögonblickligen.
Därför så behövs ett elverk som ger betydligt mer än maxeffekten på förbrukaren.
Med en hyfsad svets så behövs ett rejält elverk och då är det inte så smidigt längre.
En motorsvets är konstruerad för att svetsa med och har dessutom eluttag.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bidde efter övervägande biltemas mellanmodell, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-svets/Svets-MIG-140-17173/ , priset avgjorde.

Funderade ett tag på en lite bättre men så javla kul att svetsa är det inte, framförallt förarbetet suger getballe!

Skulle jag lägga bortåt 5´ för att få något bättre så försvann anledningen, spara lite slantar, och då hade jag hellre lagt de pengarna på att någon annan skulle fixat det.
Nu gick det på ungefär 2500 med allt, plåt färg och lite annat krafs som svetsmask osv.

Vad svetsen beträffar så kan inte jag minnas att den kempi-svetsen jag tidigare hackat runt med betedde sig något annorlunda så denna ligger helt i nivå med mina kunskaper, ingen idé att kasta pärlor här alltså.

Funkade riktigt bra när jag fick till trådhastigheten sålänge plåten vart någotsånär tjock och ren, precis som vilken annan svets jag kört innan, 6 lägen på strömmen så helt dum var den inte, saknar dock den steglösa som det var på kempin.

Kört lite pinne innan, både ac och dc, gas och lite mig, det jag trivdes bäst med och som jag blev hyfsad på var dc-pinnen, stor jävla trafo med 2-steg start, vägde ett par hundra med så det är ju inget man vill ha i förrådet hemma, blev rätt bra på den, kunde iaf bygga igen hål på expansionskammaren på 2T-crossen jag hade så helt kass på att svetsa är jag kanske inte... :)

Men, denna är perfekt för det jag ska ha den till, lappa ihop det som behöver lappas på bilen, priset är så lågt att jag med gott samvete kan hiva den när den inte funkar längre efter garantin gått ut och köpa en ny nästa gång det är dags att svetsa något igen. :)

Skulle väl velat haft ett lite längre slangpaket, det eller lägre vikt men man kan inte få allt.

Ska enligt instruktion ha en trög 16A men jag körde den på 10A, har väl ingen betydelse eller?
Säkringen lär väl lösa innan uttaget brinner upp hoppas jag. :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det blir säkert tillräckligt bra.
Skall ju gå att köpa till en gasflaska också om man vill.
Men: Har du svetsat lite längre med 10A säkring?
Funkar det?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det blir säkert tillräckligt bra.
Skall ju gå att köpa till en gasflaska också om man vill.
Men: Har du svetsat lite längre med 10A säkring?
Funkar det?


Varför skulle inte det fungera? Den matar inte direkt på med maxeffekt och bränner bort överskottet som värme. Kör man på läge 3-4 så är det inget problem skulle jag tro.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det blir säkert tillräckligt bra.
Skall ju gå att köpa till en gasflaska också om man vill.
Men: Har du svetsat lite längre med 10A säkring?
Funkar det?

Nä, inga längre sömmar, 7-8 sek som längst, strömmen mellan 1 och 3 av 6.
Brände igenom på ett gäng ställen där plåten var tunn så mest körde jag på 1 och 2.

Inga sotningar eller fastbränd kontakt i uttaget som det vart efter ett gammalt 3kw solarie vi körde på ett vanligt uttag för länge sen, gammal central så vi körde tröga i och fick byta emellanåt men sålänge det satt en ny i så gick det. :)
Nu har jag automat och de är ju Inte tröga så det borde väl inte bränna sönder innan den löser. :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nä, inga längre sömmar, 7-8 sek som längst, strömmen mellan 1 och 3 av 6.
Brände igenom på ett gäng ställen där plåten var tunn så mest körde jag på 1 och 2.

Inga sotningar eller fastbränd kontakt i uttaget som det vart efter ett gammalt 3kw solarie vi körde på ett vanligt uttag för länge sen, gammal central så vi körde tröga i och fick byta emellanåt men sålänge det satt en ny i så gick det. :)
Nu har jag automat och de är ju Inte tröga så det borde väl inte bränna sönder innan den löser. :)
Automatsäkringar är (nästan alltid) tröga.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varför skulle inte det fungera? Den matar inte direkt på med maxeffekt och bränner bort överskottet som värme. Kör man på läge 3-4 så är det inget problem skulle jag tro.

Därför att säkringen är på 10A till en maskin som rekommenderas 16A, kanske?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det går inte att köra kontinuerligt över 100A på en 10A propp. Varför vet jag inte exakt men så är det
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det går inte att köra kontinuerligt över 100A på en 10A propp. Varför vet jag inte exakt men så är det

Hur lång tid är kontinuerligt? Det är kanske runt 100A men det borde vara ganska maskinberoende, en modern "grön" inverter borde vara mer energieffektiv. Körde TIG för några veckor sen på enfas 10A men det var 80-85A och inga problem. Den maskinen är specad 220A så jag gissar på att den klarar över 100A på 10A. Måste helt enkelt prova... Sen körde jag pinne med en liknande maskin 125A men kommer inte ihåg om det var 16 eller 10A.

Det finns 13A automatsäkringar och jag TROR att det är OK med 1,5 mm2 kabel, kan vara en gångbar kompromiss om man inte har 1fas 16A som kräver 2,5 mm2.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kontinuerligt = längre än nån minut. Men som du säger, kan variera lite beroende på diameter på strömkablar. Inte tänkt på faktiskt men där kan ju bli ett motstånd!
Men som sagt, har märkt nästan oavsett strömkälla att 10A säkringar börjar lösa ut över 100A. Nä en rejäl Esab motorsvets från 40talet ska det allt vara!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
V
Hur lång tid är kontinuerligt? Det är kanske runt 100A men det borde vara ganska maskinberoende, en modern "grön" inverter borde vara mer energieffektiv. Körde TIG för några veckor sen på enfas 10A men det var 80-85A och inga problem. Den maskinen är specad 220A så jag gissar på att den klarar över 100A på 10A. Måste helt enkelt prova... Sen körde jag pinne med en liknande maskin 125A men kommer inte ihåg om det var 16 eller 10A.

Det finns 13A automatsäkringar och jag TROR att det är OK med 1,5 mm2 kabel, kan vara en gångbar kompromiss om man inte har 1fas 16A som kräver 2,5 mm2.

En intermitens på 100% är väl att anse som kontinuerligt....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
V

En intermitens på 100% är väl att anse som kontinuerligt....

Japp, tveklöst. Men jag ser det som ett mått på svetsens kapacitet och framför allt kylkapacitet vid 40 graders omgivningstemperatur och inte vad som är praktiskt kontinerligt svetsande på riktig enligt en riktig svetsare.

Jag skulle också vilja se den svetsaren som lyckas svetsa kontinerligt i 10minuter, framför allt med pinne eller TIG. :hihi
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Japp, tveklöst. Men jag ser det som ett mått på svetsens kapacitet och framför allt kylkapacitet vid 40 graders omgivningstemperatur och inte vad som är praktiskt kontinerligt svetsande på riktig enligt en riktig svetsare.

Jag skulle också vilja se den svetsaren som lyckas svetsa kontinerligt i 10minuter, framför allt med pinne eller TIG. :hihi

Finns ju svetsar med dubbla uttag, tillsammans med en laddare är man ju igång.:D

Men när det gäller rostig bilplåt blir det inte långa pass inte....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Finns ju svetsar med dubbla uttag, tillsammans med en laddare är man ju igång.:D

Men när det gäller rostig bilplåt blir det inte långa pass inte....

Dubbla uttag? Exempel?

EDIT:Jag har sett/hört talas om svetsare som svetsar MAG invändigt i stora tankar i ca 50-60 graders temp där en svetsare står stand by och byter av sin kompis när det blir jobbigt (viket det borde bli ganska snabbt). Det är ganska nära 100%.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Googlade fram en bild på en liknande svets jag kört, lite kumpig jämfört med dagens.

1376981925.jpg

Kräver dock mer än 16A......... :D
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Dubbla uttag? Exempel?

EDIT:Jag har sett/hört talas om svetsare som svetsar MAG invändigt i stora tankar i ca 50-60 graders temp där en svetsare står stand by och byter av sin kompis när det blir jobbigt (viket det borde bli ganska snabbt). Det är ganska nära 100%.

19327_6d39137252ca55495728cc5628c64277.jpg

welding-system-wire-feeders-24580-3870743.jpg

MIL300228.jpg
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Du tänkte MIG/MAG. Jag var mer inne på Pinne.

Den röda i mitten med två TIG torchar har jag inte en aning om vad det är eller varför. Man blir lite nyfiken, kanske nån annan som vet vad det är?

Vad jag vet så har man två MIG/MAG tochar om man behöver två olika trådtjocklekar eller två olika material, kanske finns fler anledningar? Antagligen ganska smalt segment med dual i en compact maskin.

I US är det vanligt med stål i den vanliga torchen och en spool-gun med aluminiumtråd. Riktigt otympligt med en liten spole alu-tråd på ca 1kg och matarverk direkt i handtaget. Inte alls vanligt i europa.

Den sista blåa Millern är ingen svets, är en dual feeder.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top