20 hk / 85cc

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Det jag är ute efter för att få gehör för en förändring är just ett sånt förslag,
billigt snabbt och enkelt att kontrollera.
Vill folk ändra massor för att bibehålla/förbättra körbarhet så kan du ju ta det sen,
bara man får med svemo på tåget.
En ny klass blir det inte, utan att man ökar max 2T cc till 85. (20hk är max ändå)
Man vill även kunna släppa in 2T 65cc i en klass som heter minigp15 = 15 hk,
samma typ av strypning där gissar jag.

medans minigp RR är nytt så tror jag att man inte ska sprida klasserna allt för mycket men att ha en 85cc som toppklass vore intressant av flera aspekter då 85cc cross är vanligt och delar finns nya och beg.

Ducati-kopia http://www.alibaba.com/product-detail/XR155GS-RACING-MINI-GP_508211361.html dubbla 220mm skivor fram 4 kolvs ok... rörram... scrolla ner på sidan....

Med vänlig hälsning
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
medans minigp RR är nytt så tror jag att man inte ska sprida klasserna allt för mycket men att ha en 85cc som toppklass vore intressant av flera aspekter då 85cc cross är vanligt och delar finns nya och beg.

Ducati-kopia http://www.alibaba.com/product-detail/XR155GS-RACING-MINI-GP_508211361.html dubbla 220mm skivor fram 4 kolvs ok... rörram... scrolla ner på sidan....

Med vänlig hälsning

Sanningen om klasser idag är att när väl starten går så kör man ihop ändå.
Det finns en uppsjö på hojar i asien, just den du länkade till senast har ingen provat i landet,
men folk jag pratat med i europa säger att den är kass.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Sanningen om klasser idag är att när väl starten går så kör man ihop ändå.
Det finns en uppsjö på hojar i asien, just den du länkade till senast har ingen provat i landet,
men folk jag pratat med i europa säger att den är kass.

NSF-kopian ville de inte ens sälja för 1-2år sen pga spruckna ramar...:dummer

Med vänlig hälsning
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
NSF-kopian ville de inte ens sälja för 1-2år sen pga spruckna ramar...:dummer

Med vänlig hälsning

Exakt en sån har jag kört i två år, ja ramen spricker hela tiden, jag har löst det och dessutom kommit fram till att man ska sänka ifram, styva upp i bak, byta till smalare fälgar, mm ,mm för att få den riktigt snabb.
Till nästa år blir det en annan hoj.

minigp_o.jpg
 

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
"om det inte framgick klart nog så handlar detta om en ev förändring av reglementet"

Ok, jag missade det.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Är det tillåtet med variator?

vet ej men skulle gissa det då man får köra med skoter/vespa,
hade du nått kul i tanke?
jag har faktiskt funderat på att köra en 85cc variator motor i min nya hoj nästa år,
slippa växla vore trevligt med gamla brutna leder :)
De flesta kör minimotarder med liggande luftkylda kinesmotorer, vilket funkar ok
om man låter bli att trimma och byter olja hela tiden, på dom är det 4 växlar och på banan här i stan så använder vi bara 2 växlar på varvet vilket känns helt ok.
En polare provade att åka en KTM 65, skitlul, lätt och välbalanserad och gick som fan,,,
när man väl fick den att jobba i rätt register, missa en gång och man hade tappat det man ev vunnit på flera varv.

Motard med kinesmoter.
ddr.jpg
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
vet ej men skulle gissa det då man får köra med skoter/vespa,
hade du nått kul i tanke?
jag har faktiskt funderat på att köra en 85cc variator motor i min nya hoj nästa år,
slippa växla vore trevligt med gamla brutna leder :)
De flesta kör minimotarder med liggande luftkylda kinesmotorer, vilket funkar ok
om man låter bli att trimma och byter olja hela tiden, på dom är det 4 växlar och på banan här i stan så använder vi bara 2 växlar på varvet vilket känns helt ok.
En polare provade att åka en KTM 65, skitlul, lätt och välbalanserad och gick som fan,,,
när man väl fick den att jobba i rätt register, missa en gång och man hade tappat det man ev vunnit på flera varv.

Motard med kinesmoter.
View attachment 413031

en bil har jag för mig har ca 11% i drivlineförlust... om man räknar på de siffror som nämns på 85cc cross så blir ju drivlineförlusten 20-30%... en variator eller slirkoppling tar ju inte lika mycket men gränsen är ju som sagt 20 hk på hjulet ...

jag länkade en gokart här ovan med 125cc 27hp med slirkoppling... en sån motor vore passande i mini GP RR...

Vart köpte du din Mini GP??? vad kostade den??

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jag köpte den beggad av en kille i uddevalla, kostade runt 4000 utan motor,
beggad motor för ca3000,
sen köpte jag en minimotard för 10000, blåste båda motorerna i år och har satt en ny kinesmotor i motarden, skrotar kåphojen nu till förmån för en egenbyggd, honda rs125 ram, yamaha yzf125r motor med 166kit, motarden få stå som backup.
polarna åker DBR killer pro, kostade 14000:- nya motardkittade, däck kostar ca 1300:- paret, håller ett år utan problem.
kort sagt, hur billigt och kul som helst.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
film från sommarens körningar i skövde
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hmm.. Om man skulle ta och damma av Vilda Vera kanske...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Mest effektivt måst väl bara och designa om pipan så du får en motor som är starkare under längre tid, men med lägre effekt.

Billigast är en bricka från Jula och en fil.
Montera mellan förgasare och insug och sen fila tills du ligger på 20 hk
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Skitkul faktiskt. Sett bromsning på en scooter?

Med rätt intrimmad variator och 20 hk på hjulet så ger den det konstant från start till toppfart. Inga svackor för växlingar osv.
Skulle vinna allt mot växlade maskiner.

Låter lockande, men kräver för mycket tid kontra att jag ska tillverka mycket redan till nästa hoj.

Hmm.. Om man skulle ta och damma av Vilda Vera kanske...

alla ex racers borde prova minigp, några är på G till nästa år.

Mest effektivt måst väl bara och designa om pipan så du får en motor som är starkare under längre tid, men med lägre effekt.

Billigast är en bricka från Jula och en fil.
Montera mellan förgasare och insug och sen fila tills du ligger på 20 hk

Det lutar mpt att mitt förslag till svemo blir en enkel brickstrypning,
har dom bänken på plats så är det ju lite som du säger, byta bricka till det blir bra.
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Men som många redan skrivit så måste det ju bromsas en 85cc för att se vad verkliga effekten är. Det är inte
många hk över 20 den ger på hjulet (inte i motorn heller typ 10-15% mer).
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Men som många redan skrivit så måste det ju bromsas en 85cc för att se vad verkliga effekten är. Det är inte
många hk över 20 den ger på hjulet (inte i motorn heller typ 10-15% mer).

tack för påminnelsen, ska ta upp detta.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Men som många redan skrivit så måste det ju bromsas en 85cc för att se vad verkliga effekten är. Det är inte
många hk över 20 den ger på hjulet (inte i motorn heller typ 10-15% mer).

tillverkaren säger 29-30hk.. bromsningar man läst har varit mellan 18-24hk på hjulet.... detta innebär att drivlineförlusten skulle vara ca 20-30%... låter ju sjukt mycket... :fakta

så du har nog rätt där...:tummenupp

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Ska ni ändå försöka ändra i reglementet så titta internationellt. Där heter det ju MiniGP80. Bara vi som har 70cc, och dessa cyllar försvinner vart efter. 70cc är arvet från mopperacingen på den svart vita tiden.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top