EXC-gaffel

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Har standard framgaffel till min 520 exc, jag kommer mestadels åka gata och grus. Jag vill försöka få bort att gaffeln dyker och gungar så vid inbromsning, få den lite mer som en Supermotogaffel. Tänkte först byta till hårdare fjädrar men fick istället tips om att sätta en distans bakom fjädern för att på så sätt i utgångsläget redan ha fjädern lite belastad och därmed hårdare. Har någon gjort denna mod? Funkar det? Finns det andra saker man kan göra med standard exc-gaffel för att få den att fungera bättre på gata?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lämna in den till nån som kan. Det är värt pengarna. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du skall verkligen ha allt serverat på ett silverfat....

Börja med att läsa på om FJÄDRING och DÄMPNING. Förstå skillnaden och kom sedan tillbaka med relevanta frågor.

Ja det går att göra en exc gaffel bättre för motardåka för rimliga pengar
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag valde ju tex att bygga min motor själv istället för att lämna iväg den till dig så tycker då inte jag ska ha allt serverat på ett silverfat.... Däremot trodde jag att mek och teknikhörnan var just där man frågade om mek och teknik man hade frågor om. Men för all del, ingen har väl någonsin lärt sig något genom att fråga.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Lämna in den till nån som kan. Det är värt pengarna. :tummenupp

Tack för tipset men jag är en sån där som gärna vill lära mig pilla själv med grejerna jag håller på med :) har du nåt råd om någon man kan kontakta och få lite råd av?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag valde ju tex att bygga min motor själv istället för att lämna iväg den till dig så tycker då inte jag ska ha allt serverat på ett silverfat.... Däremot trodde jag att mek och teknikhörnan var just där man frågade om mek och teknik man hade frågor om. Men för all del, ingen har väl någonsin lärt sig något genom att fråga.

Att du har skickat 35 PM till mig med tekniska frågor men ändå valde att skruva motorn själv kan jag leva med även om det är ganska fräckt att förvänta sig personlig support men vara för snål för att betala för det.

Men ditt inlägg med frågan ovan visar att du inte ens har bemödat dig att lägga 5 minuter på att läsa på hur det fungerar med fjädring. När du visat att du gjort hemläxan så delar jag gärna med mig av recept för att göra din gaffel bättre.....

Tips: Att överförspänna en linjär fjäder för att lösa ett dämpningsproblem är ungefär som att installera en kolvuppstudsarfjäder
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ja jag skickade ett antal pm till dig eftersom du är mycket kunnig på motorn som sitter i min hoj. Att jag sedan valde att skruva med den själv var ju inte för att du gett mig några instruktioner utan för att jag ville göra det själv och lära mig hur min egen motor fungerade. Dessutom har flertalet jag pratat med sagt att dessa motorer är väldigt lättskruvade och kräver få specialverktyg så då ville jag försöka själv. Men jag får väl be om ursäkt för att jag frågade om råd utan att betala då.
Jag avskyr att lämna arbete till andra som jag känner att jag till viss del kunnat göra själv utan att ens försökt åtminstone, sån är jag.

Och jo jag har visst läst på lite om dämpning och nej en distans skulle inte hjälpa mot att gaffeln dyker så mycket, det skulle dock kunna hjälpa mot att den är så gungig i returrörelsen.
Jag skrev inlägget för jag blev tipsad om att göra detta av KTM-shop och undrade om fler gjort detta med lyckat resultat. Jag har bla hittat att många DR-ägare gjort detta och eftersom det är samma typ av dämpning (öppen kammare) i DR och Ktms gafflar borde ju detta funka även på min hoj. Men nej att sätta in en distans för att öka den ursprungliga fjäderkraften (rebounden) skulle såklart inte hjälpa mot att hojen dyker då det var just därför jag frågade om det finns andra moddar för att göra min gaffel mer gatuanpassad.

Du får ursäkta att jag inte automatiskt ger pengar till folk på forum som tack för hjälpen när jag fått svar av dom på en eller flera frågor jag hade. Dock har jag ju skänkt pengar till SOS-barnbyar flertalet gånger när du hjälpt mig men det kanske inte är något värt. Kanske måste göra både och, vad vet jag.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag föreslår att du läser på en runda till om det där med FJÄDRING och DÄMPNING. De må sitta i samma enhet men är fundamentalt skilda.

En motardgaffel har inte hårdare fjädrar än en endurogaffel (vill minnas att KTM SMR gafflarna har 4,6N/mm fjäder och vanliga EXC gaffeln har 4,4N/mm). Dessutom ger det absolut ingenting att förspänna en linjär fjäder över det som är korrekt förspänning när gaffeln monteras ihop, helt enkelt därför att fjädern är just linjär dvs det åtgår lika mycket kraft för att komprimera den 1cm oavsett var i rörelsen du befinner dig så en extra distans gör absolut ingenting förutom försämrar.

Det som skiljer en SMR, SX och EXC gaffel åt är mest dämpningen och den bestäms i huvudsak av shimsen och rätt shimsning är det proffsen tar några tusen för att skruva i åt dig. Shimsen i sig kostar småpengar det är kunskapen att montera rätt kombination av dem du betalar för.

Vill du ha en gaffel som fungerar bra för din typ av åkning så är omshimsning enda vägen att gå. Rent tekniskt klarar du av att göra den själv men du behöver veta vilka shims och övriga mods som behöver göras. Och för den kunskapen kan du antingen betala eller lägga många timmar på att läsa på och prova själv.

Och för övrigt så är där milsvid skillnad mellan en DR gaffel och en WP OC gaffel så sluta häng på Suzukiforum.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ok, tack. Är du eller vet du någon som är proffs på att shimsa om dessa dämpare efter önskemål?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Skillnaden mellan en DR-gaffel och en WP går inte att mäta. Det är något kopiöst! 35 PM om samma sak, jisses... Jag som tycker jag kan vara på Herr Lexikon (Boris) en del men det är jag tydligen inte :näsblod
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, tack. Är du eller vet du någon som är proffs på att shimsa om dessa dämpare efter önskemål?

Jag har aldrig shimsat KTM gafflar av din generation utan enbart de efter -03 och de är annorlunda i kolv och midvalve så även om jag är OK på att shimsa så saknar jag praktisk erfarenhet av just din gaffel.

Vem som är bra på gamla KTM gafflar vet jag inte.
 

Täppas

Guest
...Du får ursäkta att jag inte automatiskt ger pengar till folk på forum som tack för hjälpen när jag fått svar av dom på en eller flera frågor jag hade. Dock har jag ju skänkt pengar till SOS-barnbyar flertalet gånger när du hjälpt mig men det kanske inte är något värt. Kanske måste göra både och, vad vet jag...

Tycker det stort bara med barnbyarna (om man inte beställt ett jobb) och det uppskattar säkert Boris, han ser ju när han får gåvokortet att du inte bara är en snyltare(du vet PDF:en de skickar till den emailadress man anger som orsak till gåvan) ! :tummenupp
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ska börja smått med att hälla i en tjockare olja och byta packboxar som ändå läcker, har tidigare köpt en 15-olja som KTM-shop rekommenderade. Bakdämparen ska också renoveras men den får jag väl lämna in direkt. Ska man be dom fylla tjockare olja i den också?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är det för stolpskott på KTMshop som rekommenderat tjockare olja och förspänning av linjära fjädrar?

Nej du skall inte hälla i 15w olja, moderna gafflar fungerar inte med tjockare olja än de designats för. Du kommer att få en betydligt sämre gaffel om du häller i den sirapen....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Byt pboxar och häll i olja till maxnivån typ 80mm luftspalt. Dra åt kompressionsjusteringen Till typ 80% av max och minska returdämpningen.

Behöver du mer så stoppa i shimsningen från SX. Räcker inte det så får du anlita någon som kan.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hmm ja jag vet inte vad han hette, va nån äldre kille. Får man fråga vad för olja du rekommenderar? Tack för tipsen!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad som helst med rätt viskositet. Biltema 5w racing fungerar utmärkt
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag tänkte byta bussningarna inuti när jag ändå är igång, har hört att dom brukar bli slitna och har ingen aning om när gaffeln blev servad sist. Är det något mer man bör byta när man ändå har det isär?

- - - Updated - - -

Jag tänkte byta bussningarna inuti när jag ändå är igång, har hört att dom brukar bli slitna och har ingen aning om när gaffeln blev servad sist. Är det något mer man bör byta när man ändå har det isär?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänkte byta bussningarna inuti när jag ändå är igång, har hört att dom brukar bli slitna och har ingen aning om när gaffeln blev servad sist. Är det något mer man bör byta när man ändå har det isär?

- - - Updated - - -

Jag tänkte byta bussningarna inuti när jag ändå är igång, har hört att dom brukar bli slitna och har ingen aning om när gaffeln blev servad sist. Är det något mer man bör byta när man ändå har det isär?

Byt inte om det inte behövs. Är meningslöst att lägga pengar på den gaffeln. Spara pengarna och köp en 48mm OC när det går en billig på ebay...
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Byt inte om det inte behövs. Är meningslöst att lägga pengar på den gaffeln. Spara pengarna och köp en 48mm OC när det går en billig på ebay...

Jo det kanske är sant... Vad är OC förresten?

Fått kontakt med Frisk Racing Suspension 2 mil från där jag bor. Ska snacka med han om vad som kan göras för att få min gaffel att funka. Om jag ska köpa en begagnad SM-gaffel så blir det väl bökigt med att få de båda uppsättningarna fälgar jag har att passa?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top