Har storleken betydelse?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag tycker att storleken på motorn är lite avgörande för helhetskänslan för motorcykeln.
Jag vet att en R6:a är roligare än en R1:a på bana men det är inte det som det handlar om nu. t.ex så har jag väldigt svårt att se en Kawasaki ER-6 som en "riktig" motorcykel.
Jag hade en Street Triple -13 förra året men det kändes hela tiden som att den var för liten på något sätt. Om man nu bortser från att köra bana så finns det egentligen ingenting som talar för en liten mc med få CC.
Helt enkelt... En R1:a är roligare än en R6:a i vardagskörning!
Eller?
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det går till en gräns, Hellre R1 än ZZR1400.

Man vill ju alltid ha det värsta i sitt intresseområde (jag talar för mig själv).
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har haft en hel drös med R1:eek:r

i nuläget har jag bara en RD 350 (tvåtakt för er som inte vet) på 59 hästar, dvs lika många hästar som en modern R1 / volymliter

men det blir ändå inte samma sak.

av alla R1:eek:r jag haft, så var min 09/crossplane, den absolut bästa gathojen, men sämst på bana i mitt tycke
då var 04-06:eek:rna bättre


så i helgen blir det iväg att kolla hoj inför nästa säsong, frågan e om det blir en 08 eller 09 igen ?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Personligen så tycker jag att det mest handlar om hur bra en viss hoj passar just mig mer än själva motorns storlek/styrka.

Jag har haft Hornet 600, R1 -05 , R6 -05 och nu R6 -08. Och har precis som alla andra kört en hel drös med olika hojar på provkörningar, lånat av kompisar osv.

Alla ovanstående har vart "roliga" på något sätt, men bäst/roligast har jag haft på R6:an från 05 och brorsans TRX 850 parallell-Twin. Det är de två hojarna där allt bara känts sjukt bra i samma sekund man satt sig på dem.

Då blir det roligt, oavsett motor! Tycker jag.

614595_10151845749021777_951406106_o.jpg20130817-BB4B9365.jpg
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Med större kralligare motorer kommer ju ofta mer prylar på köpet som..........

Bättre vrid, mer effekt, bättre bromsar och mer gedigna "helgjutna" detaljer.

Detta sammanräknat gör faktiskt hojen lite lättare att leva med under vardagliga förhållanden.

Om jag jämför min R1:a Crossplane 09:a med polarens R6:a 06:a (som jag kört ca 10 mil med på landsväg) så är det faktiskt som att sitta på min egna cykel - Skillnaden var att (obs - nu är detta "recenserat" på landsväg)

Man hela tiden fick växla ner en eller två kuggar för att få knuff i motorn efter en inbromsning. Crossplanen drar som en traktor, så jag slipper tänka på ett smalt effektregister.........Ett annat ord som skulle kunna sammanfatta detta är "bekvämlighet".

Jag kom på mig själv att jag omedvetet ofta letade efter en växel till då den (självklart) är mer surrig än en literklubba. För att sammanfatta - En 600 som landsvägsmaskin är lättare att tröttna på, det är som att jag skulle köra på 3:ans växel med min Crossplane hela tiden på landsväg !!

Men

Denna cykel är inte köpt av honom för att användas på landsväg !!!

Den är köpt för att gå på bana, och jag söker själv efter en likadan maskin. Till nästa sommar kommer vi att köra mycket mer bana än i år, och då har vi ändå kört duktigt mycket på bana den här säsongen.

Det är ju där på rejsbanorna dessa maskiner hör hemma, jag hade valt R6:an framför min R1:a alla dar i veckan som rejsmaskin. Min cykel är bra (inget snack om det) på både landsväg och bana. Men R6:an är bäst på bana och sådär som vardagscykel.


Så skulle jag vilja sammafatta det !
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag använde samma R6 till allt, från rookierace till Alpsemestrar. Helnöjd! :tummenupp
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Ja !
En J-vla skillnad !
I mitt tycke lägger 600 an av vid 0 - 170 km/h medan 1000 cc fortsätter i samma tempo en bra bit över 200 !
De tycker jag kan vara lite kul ! :rock

Men storleken på själva hojen har ju inte så stor betydelse ! Bara effekten i mitt tycke då ! :yoparty
 

Raderad medlem 61114

Guest
Inget slår kubik :fakta Meen jag kanske skulle testa en 600 nån gång :rodnar
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag provade en z1000 i somras, satan vad trött den var. Man hör att varvtalet ökar men knuffen uteblir.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Sonens moped kan vara fruktansvärt kul ibland! Så, nä storleken har ingen betydelse det är hur man använder verktyget som spelar roll:hihi
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Liten penis=dåligt självförtoende=mkt kubik=stor motorcykel= 1000 cc +men sen finns det vissa undantag.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ja. Stor penis - stort självförtroende - mkt kubik - snabb motorcykel.... :fakta :arsele
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Har jour, kanske måste köra imorrn bitti, det gör en bitter och deprimerad :rodnar
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top