Stoppa om säte till sporthoj?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Den delade sitsen på min cbr600f4 fs är allt utom bekväm och jag får rejält ont redan efter någon timmes körning, det problemet har jag inte haft på de andra hojar jag prövat, där jag kunnat köra timme in och timme ut.

Jag tror att nuvarande stoppning är för mjuk (och tunn) så att man sjunker ner och sitter rakt mot hårdplasten i sitsen, vilket så klart inte är skönt.

Förstår att sporthojar inte är komfortmaskiner, men det måste gå att få det bättre än vad jag har det nu. Därför funderar jag på att lämna in sadeln (och passagerarsadeln) för att få stoppningen bytt mot något bättre.

Har även funderat på att byta materialet som sadeln är klädd med, då det är fruktansvärt halt så fort man har något annat på sig än skinnställ.

Så, fram med tips!
Var har ni lämnat in? Båtklädsel? Sadelmakare? MC-butik?
Vilka material borde man satsa på för stoppning? Har funderat på något gelmaterial.
Vilket material är lämpligt att klä i så att man sitter ordentligt på plats?
Har ni gjort något liknande själva istället för att lämna in?
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
http://www.kuntze.se/produkter/gummiduk-gummipackningar-cellgummi-cellplast/cellgummiplatta-326

Bra grepp, kräver ingen klädsel över, går att limma i flera lager med kontaktlim med skarven synlig som ett diskret sträck. Sågas till ungefär rätt form med fintandad såg och justeras med lamellrondell. Går att få riktigt snyggt med lite övning förutsatt att man gillar den mattsvarta looken.

Jag tycker 15 shore är lagom hårt för en ganska fast sadel men det finns mjukare också. En botten på 30-50mm 15 shore och 10-20mm mjukare cellgummi ovapå skulle nog bli en bekväm touringsadel.

Jag TROR att grevens är mjukare men det framgår inte av hemsidan:
http://grevensmcdelar.com/Sadelgummi
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kan första alternativet vara något för höja TTR:ens sadel 20-30 m, eller blir det för mjukt tror du? Finns det hårdare än 15s? Hittade inga prisuppgifter heller?
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag har genom åren byggt om/reparerat ett antal sadlar och brukar använda liggunderlag som stoppningsmaterial. Limmas i lager med spraylim och formas till slutlig form (försiktigt!) med vinkelslipen och lamellskiva. Vanlig kapskiva funkar också faktiskt.

Angående klädsel så funkar det fint med vanlig gallon/skinnikitation. Köps i tygaffärer, säg vad det skall vara till så kan de plocka fram något lämpligt. De säljer ofta till folk som klär om inredningen till båtar och sådant material är lämpligt då det tål lite väder och vind. Senast klädde jag om endurocykelns sadel och det blev tokbra grepp, bättre än superdyra "gripper"-klädslar som ofta säljs som tillbehör.
På landsvägscykeln provade jag med äkta läder för att få bättre grepp då originalet var galet halt. Hade samma problem som TS med hal sadel och hård stoppning. Tanken var att även ändra stoppningen så den blev mjukare men efter ett tag vart Röfven härdad så nu får det vara som det är.
Om sadeln inte är för komplicerad i formen räcker det att sträcka klädelmaterialet ordentligt runt kanten och skjuta fast med häftpistol.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det finns företag som bygger specialsadalr till de flesta hojar. Man kan få olika tjocklek på stoppningen och olika typer av stoppning och design på klädseln. Det bästa brukasr vara gelstoppning. De är ganska dyra dock, räkna med 1500:- för en sadel.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Jag vände mig till min lokala tapetserare som ville ha en 500-hundring för att klä om. Då jag är ganska liten funderade jag på att karva ur lite stoppning och lägga ett nytt ytlager av "liggunderlag" som någon skrev. Detta rann ut i sanden dock.
Lite tips:
Gör inte samma misstag som jag med materialvalet. Jag valde efter färg och grepp, men glömde bort vattentåligheten. Materialet sa min tapetserare att hon använde vid omklädningar av massagebritsar vilket lät perfekt då dessa torkas av i tid och otid, men den släpper igenom väta, så vid tvätt eller regn tar det evigheter innan den blir torr.

Min kompis limmade om sin stoppning och använde kontaktlim. Detta smälte materialet så att det blev en kletig smörja. Det han fick reda på sen var att han skulle ha använt ett vattenbaserat kontaktlim som används vid våtrumsarbeten.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
PL200 funkar bra att limma konstläder och liknande material. Jag klädde om min sadel med äkta mocka som jag köpte formsytt från Ebay. Grymt snyggt och skönt men samma problem som Tjonge, ej vattentätt. Så regnar det blir sadeln dyngsur och det tar ett par dagar för den att torka. Tur man har en extrasadel :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det finns företag som bygger specialsadalr till de flesta hojar. Man kan få olika tjocklek på stoppningen och olika typer av stoppning och design på klädseln. Det bästa brukasr vara gelstoppning. De är ganska dyra dock, räkna med 1500:- för en sadel.

Lät inte så blodigt, kan du namn på något sådant företag? Jag har funderat just på gelstoppning, men det måste vara en värmetålig gel om man lämnar cykeln framme i solen ett par timmar.

Jag har sett att det finns helt färdiga sadlar från ett företag som heter corbin, men då vet jag inte alls vad man får för material eller tjocklek.

Bra grepp, kräver ingen klädsel över, går att limma i flera lager med kontaktlim med skarven synlig som ett diskret sträck. Sågas till ungefär rätt form med fintandad såg och justeras med lamellrondell. Går att få riktigt snyggt med lite övning förutsatt att man gillar den mattsvarta looken.
Jag hade tänkt att ha klädsel över, vill att det ska se bra ut och att det skulle kunnat vara original.

Jag tycker 15 shore är lagom hårt för en ganska fast sadel men det finns mjukare också. En botten på 30-50mm 15 shore och 10-20mm mjukare cellgummi ovapå skulle nog bli en bekväm touringsadel.
40-70mm stoppning låter väldigt mycket? Kanske det inte är?

Hade inte tänkt bygga en touringsadel, förhoppningen var att kunna behålla nuvarande tjocklek/utseende någorlunda (kanske tjocka på lite), men byta till ett bättre material.

Det känns som det stora problemet inte är att den är för tunn, utan att den är tunn OCH mjuk, vilket släpper igenom hela vägen ner till botten istället för att ge någon avlastning eller stöd.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan första alternativet vara något för höja TTR:ens sadel 20-30 m, eller blir det för mjukt tror du? Finns det hårdare än 15s? Hittade inga prisuppgifter heller?

15 shore är bra mycket hårdare än orginalsadeln på en TTR lär vara så det går nog att få till. Annars finns det cellgummi i alla möjliga varianter från våtdräktsmjukt till hårt nog att ställa brofundament på. Hitta en bra gummihandlare i området och åk dit och provkläm.
Jag hade tänkt att ha klädsel över, vill att det ska se bra ut och att det skulle kunnat vara original.

40-70mm stoppning låter väldigt mycket? Kanske det inte är?

Det känns som det stora problemet inte är att den är för tunn, utan att den är tunn OCH mjuk, vilket släpper igenom hela vägen ner till botten istället för att ge någon avlastning eller stöd.

40-70mm är väl ok för en bekväm touringsadel som jag spekulerade om?
I ditt fall så är det väl då bara att kopiera formen på orginalsadeln och sätta på ett nytt överdrag (eBay?). Jag har gjort bra racesadlar med 15-20mm i 15 shore så du lär inte sitta igenom det tror jag, snarare kan det kanske bli väl hårt. Jag tror iaf på ett mjukare lager högst upp som sprider belastningen och ett fastare lager under som man inte sitter igenom men jag har som sagt inte så stor erfarenhet av att bygga till gathojar.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag kör med en neoprensadel som sitter på mina racekåpor. Köpte den tjocka varianten som jag har format i sidorna men även i mitten som jag har på min cykelsadel. Det blev riktigt skönt. Dessutom hänger man kvar bättre på bandagar:)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag kör med en neoprensadel som sitter på mina racekåpor. Köpte den tjocka varianten som jag har format i sidorna men även i mitten som jag har på min cykelsadel. Det blev riktigt skönt. Dessutom hänger man kvar bättre på bandagar:)

Neopren som stoppning, klädsel eller både och? Var handlade du? Gjorde du det själv?
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Har just betalt för en soffa på E Bay. Trasig klädsel, fanns i Tyskland, bjöd 40 Euro mot begärde 56 men dom tog budet direkt. Frakt 16½ Euro. Passar min CB 500 fr 96. Vill behålla originalsoffan intakt men pröva att göra en annan som blir några cm högre, tycker jag sitter för lågt o får lätt kramp i någon höftböjarmuskel.
Ska jag bygga från grunden eller behålla innerstoppningen och bygga på den? Tänkte handla på Kuntze o Co här i Sthm. Tydligen ska man inte klä med mocka enligt någon.. Fler goda råd?

BTW Joseph, såg dina inlägg ovan och där fanns ju många goda råd som jag tar till mig.
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Neopren som stoppning, klädsel eller både och? Var handlade du? Gjorde du det själv?

Sorry, sent svar. Jag köpte en bit av Mats på Bactor på en bandag. Finns färdiga till en del hojar men han hade inte till min inne. Klippte till den grovt och monterade, det satt dubbelhäftande armerad tejp på den. Slipade sedan till hemma med grovt sandpapper till en bra form när den satt på. Grymt skön att sitta på när jag dessutom slipade ner en bred skåra i mitten och Du får ett riktigt bra grepp. Kände när jag var ute i kallare väder för några veckor sedan att det värmer bättre än originalsadeln. Jag vet att Rickard på Grevens också säljer. Finns säkert lite överallt. Det är alltså stoppningen Du sitter på. Har inte haft den ute i regn så jag vet inte hur mycket den suger. Våtdräkter blir ju lite blöta men inte rakt igenom. Dock slipar man ju sönder en del porer så lite blöt lär den väl bli.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top