GSXR1000 k2 turbo

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Man behöver ju inte ladda som en tok bara för att man har en stor snurra. Upplevelsen blir dock lite roligare med stor snurra. Peters hoj som jag köpte är mycket trevligare att köra än mina andra hojar (16t och 19t)
Effekten kommer mer följsamt på Peters hoj, med 16t så studsar man fram som en känguru.

Tror att en större snurra är skonsammare mot kopplingen, vad säger experterna?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vafalls, jag har ju en 16t. Kommer jag bli besviken nu? köpte den på inrådan av Marklund och de vet ju vad de pysslar med där uppe..
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Vafalls, jag har ju en 16t. Kommer jag bli besviken nu? köpte den på inrådan av Marklund och de vet ju vad de pysslar med där uppe..
Du kommer inte att bli besviken! Jag hade en 16t på min zx9 i år. Den gick skitbra med 16t! Det var inte alls lika mycket ketchupeffekt på den jämfört med det mindre schwitzeraggregatet jag hade tidigare. Det är bara för att kräma ur mer hästar ur motorn som jag valde 19t. Sen var min gissning att mycket annat i motorn kommer att gå sönder om jag väljer ett större aggregat. Man brukar säga att man ska ladda bara lite i början av säsongen, sen blir frestelsen för stor:tuttar jag har sparat den lilla laddaren för mer dramatik i åkningen om 19t skulle kännas för sävlig i starten:D
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag pratade med Andersson igår och han sa att det är knappt nån skillnad alls mellan 16-19t aggregaten. Känns sådär nu men tur jag inte lade ut så mycket på det beggade 19t aggregatet. Marklund menade att 19t skulle hänga med till 350 hk men då antar jag att flödet i toppen + allt annat ska vara anpassat för det. Jaja vi får se hur det går om jag kommer så långt som till bromsning. Jag ifrågasätter inte herrarna nämnda ovan utan denna text är bara mina egna funderingar och en minnesanteckning inför framtiden. Ska bli kul att se vad det blir i bänken sen :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har ju inte åkt någon turbohoj än men jag har fortfarande svårt att se framför mig att man med närmare 300 häst på en hoj känner att man måste ha ännu mer. Blir det verkligen så alltså? :banana
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Hej. Jag åker gsxr 1000 -02 mcx turbo.... med 19t agg... väldigt snäll att köra tycker jag.. 250hk på hjulet hos Andersson med mjukt bakdäck och lite fet lambda 0,84ladd... Piskat den hela sommaren ca 300mil utan problem.. åker 18 40 drevning och den hjular 4:an vid gaspådrag men 5:an 6:an får man jobba lite... Min mätare visar lite fel pga drevningen men låg brevid polarens blackbird i 200km/h och då var det bara att gasa upp den på hjulet å dra... Nu har jag höjt laddet till 1bar och så ska Andersson få testa den i bänken igen bara för att se så allt lirar... Hjular på 5:an nu vi aktiv körning men som sagt lite vill ha mer.. .. :) Skulle ju bli lite skillnad om man körde 17 42 org drevning också... mvh Micke
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag vet bara att när jag hade schwitzerladdaren på min zx9 så gick den på bakhjulet på 6:an med +100 mm sving, uppdrevat +4 kugg samt sänkt fast jag hängde över tanken bara att hålla stumt så hissade det. Ca 1,2 bar vid 8k rpm, sen sjönk laddet.. Med 16t hjulade det på 5an med ett nödrop med ca 1,1 bar. Inte alls lika kul men kanske gav mer effekt vid höga varv. Om nu bakhjulsåka är livets mening, låga framhjulslyft på växel 5 o 6, lyfthöjd styrd med gashanden, är väldigt nära sankte per om ni frågar mig:yoparty Är egentligen inte längre intresserad av mjuk effektkurva. Hjulspinn eller bakhjulsåka räcker för mig. Behöver jag säga att jag sparade lilla schwitzerladdaren om det blir för trist med 19t? Ketchup is da shit!
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
318hk vid 1,1 i ladd på min 03as 1000 bänkat hos andersson.
Med std sving och 19-39 drevning (toppfart 343km/h) så hjular den på 1an-5an och 6an med lite hjälp.
Jag åker också med 19t och hade ärligt talat hellre haft en lite större turbo :D
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Efter en liten konstpaus bestående av husunderhåll så har motorn poppat ut ur ramen.
IMG_0058 (2).jpg
Jag håller även på som bäst att noga sila myggen, genom att väga in kolvar+bultar till ±10mg. Vevaxel- och vevstakskamelerna sväljer jag hela..
Imorrn hoppas jag hinna mäta förbränningsrummens volym innan jag delar på motorn. Detta för att hålla reda på vilken komp jag får med de nya kolvarna. Mätglas med hydraulolja upp till andra tändstiftsgängan är metoden jag tänkte använda. Siktet ligger på 8,5 i komp..
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hade en 15T bytte till 16T men nöjde mig inte så slängde på en 19T. blev en jävla rolig skillnad med laddtryck 1.7 bar :) men skulle velat ha ett bredare effekt register, tror kkk24 är nåt du söker kanske efter, beror också vad du tänkt för laddtryck, hur tidig spolupp, finns ju en del parametrar
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag körde ju en liten schwitzerladdare på zx9an tidigare med rätt brant, tidig vridkurva. Mycket vrid i landsvägsfart är ju mer användbart än jätteaggregat som man måste upp i 200 blås innan det laddar ordentligt, tycker jag men smaken är ju som baken. Tyvärr tror jag att den laddare jag är ute efter är den som inte finns, tidig spolupp och fett med laddtryck vid 11000 rpm. Tog du några bromspapper med de olika aggregaten?
Hade en 15T bytte till 16T men nöjde mig inte så slängde på en 19T. blev en jävla rolig skillnad med laddtryck 1.7 bar :) men skulle velat ha ett bredare effekt register, tror kkk24 är nåt du söker kanske efter, beror också vad du tänkt för laddtryck, hur tidig spolupp, finns ju en del parametrar
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Jag körde ju en liten schwitzerladdare på zx9an tidigare med rätt brant, tidig vridkurva. Mycket vrid i landsvägsfart är ju mer användbart än jätteaggregat som man måste upp i 200 blås innan det laddar ordentligt, tycker jag men smaken är ju som baken. Tyvärr tror jag att den laddare jag är ute efter är den som inte finns, tidig spolupp och fett med laddtryck vid 11000 rpm. Tog du några bromspapper med de olika aggregaten?

Om du inte får ladd förrän 200blås så får du väl växla istället för att gubbköra på 6an :7peta :hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag körde ju en liten schwitzerladdare på zx9an tidigare med rätt brant, tidig vridkurva. Mycket vrid i landsvägsfart är ju mer användbart än jätteaggregat som man måste upp i 200 blås innan det laddar ordentligt, tycker jag men smaken är ju som baken. Tyvärr tror jag att den laddare jag är ute efter är den som inte finns, tidig spolupp och fett med laddtryck vid 11000 rpm. Tog du några bromspapper med de olika aggregaten?

Om du tror att laddet inte kommer förren vid 200blås så har du nog inte provat en större turbo.
Gör det.
Körde själv först med en mitsu 16t som ökade 100hk mellan 5200-6000varv.
Värdelöst. Först ingeting sen en hästspark. Ofrivilliga bredsladdar, hjulningar, burnisar och annat skit man inte vill ha i trafiken
Bytte sedan till en kkk24 mycke bättre. mer som en jättehand som slungade iväg mig into ludicrus speed.

Våga större agg

- -
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
körde efter ellfors första gången vi träffades o han skulle turbogasa hehe spår överallt o bakhjulsåkningar på dom mest konstiga ställen då tänkte jag han måste jag lära känna lite bättre:yoparty

välj du en större turbo

peterpain
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Kan bara instämma med tidigare talare.
Strunta i små agg, åker själv kkk26 och det är mycket trevligare.
En liten snurra kroknar ju innan varvbryt och med en fallande effektkurva.
Det blir lite som en modern dieselbil, låg boost th och det känns som att det inte vill varva ut.
Andra bekymmer är ökande mottryck, värme och en tråkigare motor helt enkelt.
Bensinare ska ju bli roligare med ökat varvtal, annars kan man åka diesel.
God jul Ulf
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Vilket engagemang, jag tackar! Jag kommer nog starta med 19t så får jag se om plånboken motiverar ett större agg.. kkk24 tror jag passar rakt på flänsarna till 19t. Hur är det med k26 flu? Finns den också med lika fläns som 7ans vinklade till MHI 19t? Schwitzern gav faktiskt rätt lika karaktär som en dieselskåpbil, först inget sen sliter det på några tusen varv för att sen slå i taket.
Helt rätt att vi måste stävja busåkandet Elffors! Endast genom att stå enade mot detta otyg såsom slirande av bakdäck för att inte tala om bakhjulsåkandet, kan vi få ett slut på dessa barnsliga fasoner..
Lite har det skruvats idag.
Kompressionsvolymen mättes 22,3 ml och toppen är av:
IMG_0077.JPG
IMG_0071.JPG
Blownharley, tack för lånet av mätglas!
Nästa steg blir att göra en "plexiglastopp" med hål i så jag kan mäta volymen ovanför originalkolven. Sen ska plexitoppen användas till att mäta volymen ovanför turbokolven och lägga till extrahöjden för den tjocka toppackingen, så borde jag kunna räkna ut kompressionsförhållandet för turbokolv+tjockpackning.
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Då är volymen ovan originalkolvarna uppmätt till 8,1 ml.
IMG_0084.JPG
IMG_0082.JPG
Nästa steg blir att ta isär motorn och montera turbokolvar och mäta upp volymen ovanför dem. Någon som vet hur mycket jag behöver ta isär för att få loss kolvarna? Kan man behålla vevhuset intakt och skruva ur stakarna underifrån?
Tjocka packningen lägger på 1,2 mm på originalpackningen

Lite beräkningar på kompression. Om de stämmer så skulle jag alltså behöva mäta upp 13,5 ml ovanför turbokolven.. Det blir spännande att se var jag hamnar.
Suzuki gsxr 1000
Borr 73,0 mm
Stroke 59,0 mm
Slagvolym 246,9 cm3
Orig Kompförh. 12,0
Kompvolym 22,4 cm3
Toppvolym 12,5 cm3
Packning 1,88 cm3 0,45 mm originalpackning
Ovan kolv 8,1 cm3


Nytt komp 8,50
Kompvolym 32,9 cm3
Toppvolym 12,5 cm3
Packning 6,91 cm3 1,65 mm tjockpackning
Ovan kolv 13,5 cm3
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top