Ska köpa supermotard!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är mer kräm i 450-530.
650 är säkert jätteskön att åka på en längre stund. Men det är som att jämföra en sporthoj med en touringhoj ugnefär. :fyllisar
Har du rökt något olämpligt?En trött 450 enduro är hopplöst svag på alla varvtal i jämförelse.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Du låter lite velig :va Det är inget konstigt därför ska man ha minst 5 bikes i garaget (Dröm Dröm) :D
Vill du stunta? eller bara köra bak och Fram hjul?
Låter som du Kanske ska ta och prova en 690 Smc,
Jag gillar den inte Tycker bara att den kändes/Känns Tung o Klumpig.(Tycker Jag)!!
Men många 690 Motard Nördar kan behandla den som en 450 :D:tummenupp
Man kan faktiskt!! Åka långt med en sån om man pallar :yoparty (750-1000 mila service beroende på Års,M.
Nää tare en riktig Funderare på Hur du kommer att köra Ligga o piska Motorväg/Köp Sport/landsvägs hoj..
Busa och köra LITE Motorväg=Motard. Här en bild på mitt lilla projekt som jag skruvat på idag i garaget..
IMG_1259.JPG kan bara berätta När jag har kört på Mina Motards, så har jag ibland varit ute o gasat i 5-6 tim Utan Träsmak i baken (även med min Husq,450) Hm?Jag var faktiskt ute längre med den än med min gamla Husa 570, För att den var så Jävla kul att åka runt o busa med.. Hej på Re..:hej
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Nu är frågan.. Vem fan köper en motard för att åka snabbt!? :rofl:rofl Man blir som ett segel efter 110.. Som ovanstående skriver.. Åka snabbt=Köp Sport/landsvägs hoj..

Men åter till ämnet.. En Husa 650 är lika servicekrävande som vilken annan enduro/motard. Min 501:a har gått en 140h nu och börjat låta som ett tröskverk, kört aktiv lands/grusvägskörning och en eller två tokhelvetesbörnisar :yoparty Så 100h tills motorrenovering stämmer ganska bra. Sen så fick väl Husorna en annan startmotor efter -04 som höll mycket bättre.

Anledningen till varför många väljer Ktm istället för Husor är väl för att Kåttarna har oljekanaler som går omkring i motorn och smörjer, Husorna är ju lite kända för att skära ihop när man hjular längre sträckor. (Låt säg längre än 1km)
 

Lillalice

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Här
Hoj
Går
Om jag nu skulle köpa en riktigt motard som husaberg 650 och den behövs renoveras. Vad är det man byter? Och vad brukar en renovering kosta? Om man nu ska renovera efter 100 timmar blir väl det ganska ofta? 100 timmar går väl väldigt fort? Det verkar vara väldigt dyrt och det har jag inte råd med. Det kanske får bli en lc4 iaf till att börja med. Sen köpa nåt när man har bättre inkomst.

Ska inte åka snabbt och inte på motorväg alls. Kommer inte heller köra på bakhjulet i 1 km... Det är inne i stan jag ska köra. Så nåt som accar är vad jag leter efter. En supermotard ingen sporthoj :) Blir det att jag köper en lc4 är en 660 vad jag ska ha. Nån som vet hur den är för att busa inne i stan? :)
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Ska du inte utnyttja den till 100% är en Husa 650 ganska dumt.

En lc4 duger mer än tillräckligt att busa med, något tyngre men har ett helvetes vrid jämfört med mindre motorer.
Även om du så köper en 640 då duger det gott och väl, allra helst i stad där du kan dreva hur du vill.
Beroende på drev så kan du få en "slö och tung" 640 att accelerera som en raket, oavsett vad folk säger.
Dessutom, har du något lätt med stor motor som du vill acca snabbt med så kommer det gå på ett hjul vare sig du vill eller inte :tummenupp
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
660 Har bara kick va? Men om du nu Bara ska åka i stan, Och inte på baken 1km/ibland :banana
Så varför inte en Xt 660?? Pålitlig och som sagt går ju att dreva!! då rör även den på sig. :rolleyes:
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Lc4 är varken billiga att renovera eller speciellt mycket driftsäkrare. De har bara längre serviceintervall pga att de inte är baserade på en tävlingsmaskin. De kräver mer specialverktyg än säg RFS-motorerna (tävlingsmaskinerna), Husa vet jag inte för dom har ja inte meckat med. Allt beror på hur dom har skötts och hur dom har körts. Du kan hitta en lc4 som blivit dåligt underhållen som rasar 50 mil efter du köpt den och du kan samtidigt hitta en Husa som går 100 h till utan problem. ALLT beror på hur de tidigare ägarna servat hojarna. Hur fort du kommer upp i 100 timmar kan bara du själv svara på, beror ju på hur ofta och hur länge du kör....
En renovering kostar allt mellan 5 000-15 000 beroende på vad som ska renoveras och om du gör det själv eller lämnar bort. Själv köpte jag en nerplockad KTM 520 billigt och helrenoverade motorn så den var tillbaka på noll. Då vet jag själv att servicearna sköts med kvalitetsoljor och delar.

En 660 är en sk racemotard för vägen, den har inget tändningslås eller elstart och är säkert rolig om än ganska opraktisk. En 625 har samma motor (640cc om ja minns rätt) men med alla fördelarna.

Om du vill ha en lätt hoj för o stunta med inne i stan så skulle jag leta efter en hoj på omkring 400-500 cc.
Suzuki DR-Z400 är ju känd för att vara en riktig evighetsmaskin, finns dessutom hur mkt busfilmer som helst med dom på tuben.
 

STRO3M

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Älvängen
Hoj
Husaberg Fs650 -04
Jag köpte mig en Husa 650 -04 i våras. Nu står den i garaget för genomgång av motorn Blev 80 timmar för mig i sommar, hade gått 20 sedan senaste renovering. Inga större konstigheter har jag stött på, bara bytt olja runt var 5-10h å kört. Ställde ventilerna nångång också och bytte en tändhatt och batteriet. Min första motorcykel så inte mycket att jämföra med men har haft svinkul!!
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Att man orkar hålla på med dessa värsting motarder. Byter olja på min DRZ 434 2 gånger om året, det får räcka. Med big bore och lite mer öppet både här och där hänger den med det mesta på mindre vägar. Dessutom billig att äga.

Har testat både 660 och 690, skitroliga men det är mer meck och dyrare att äga. Ett snäpp vassare, speciellt 660 som bara går på bakslangen. En avvägning det där. Jag valde billigare, mindre meck och inte minst mindre skak.
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Jag valde 660 då motorrenovering ligger på 400-500h istället för 100h. Jag köpte den dels för busåka inne i stan men mest för att åka bakhjul på industriområden, parkeringar och flygfält. Men i lilla Nyköping blir en 660 väldigt väldigt snabb. Drar man på lite lätt efter en sväng så går det plötsligt 140 och man är på bakhjulet. Det sker så fort. Vill man åka bakhjul på parkeringar som jag så är den perfekt. Busa inne i stan utan att ta livet av en själv och någon annan? Inte perfekt. För övrigt en skitrolig hoj som är värd varenda liten krona. Lättstartad också när man väl fått in snitsen ;)
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Lc4 är varken billiga att renovera eller speciellt mycket driftsäkrare. De har bara längre serviceintervall pga att de inte är baserade på en tävlingsmaskin.
Lc4 var KTM:s 4t tävlingsmaskin fram till RFS-motorn kom 2000...
 

Lillalice

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Här
Hoj
Går
Jag har en fråga om nån vet nåt om yamaha wr450 om den kanske är nåt att ha för att köra på gata? Har hört att den ska vara väldigt driftsäker. En sån kanske är roligare att ha då den väger mindre än en lc4. En 450 är ju perfekt för att busa med inne i stan iaf. Eller vad säger ni? :)

Har inte sätt några wr450 motarder på blocket tyvärr men. Dom är väl nöjda med sina antar jag.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
i motardväg så har jag bara kört min 530 exc-r, rolig och går som ett skott inne i stan. sjukt otrevlig att köra 140+ med jämfört med min mt-07a.
när ja kolla efter motard så valde jag mellan 530 exc-r och 6xx hojarna, eftersom jag inte skulle ut på längre turer utan mest åka till jobbet och tillbaka samt någon timma lr två för att leka runt inne i stan så valde jag 530, eftersom att det är mer kraft/kg. om jag inte minns fel så skiljer det 35kg mellan 530 och 640.
servicen kostar ca 140-230kr beroende om du väljer att byta växellådsoljan varje gång lr varannan.
tar max 15 min att byta och tog mig en timma att kolla ventilspel första gången.

du får fundera på hur mycket du kmr att köra och avväga hur mycke bushoj du behöver ha samt hur ofta du vill skruva, jag bytte hoj eftersom att jag vill köra mer. men skulle gärna ha kvar båda.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top