Ska köpa supermotard!

Lillalice

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Här
Hoj
Går
Tjena!

Jag har funderat på att köpa en supermotard. Inte för att tävla utan bara köra i trafik. Ska inte hålla på att pendla utan det är buskörning som gäller :p

Har tittat runt på blocket och lite på forumet. Och jag dras mest till Husaberg 650. Det får bli en 04 eller 05 isf, de passar min pris klass bättre. Men har läst att det är mycket problem med just husaberg 650. Har inte sätt så mycket om de efter 03 modellerna. Men jag ser inte nån nästan som har en sådan hoj... Om man tittar på tex superretards. Alla där kör ktm. Finns det nån anledning till det? Är husaberg 650 inge bra?

Vet om att husaberg 650 har dålig elstart. Att drevet går sönder och slirar runt. Men jag behöver ingen elstart utan lär mig att kicka. Har test kickat på 4-taktare innan och har lyckats bra!

Är de andra hojarna mer pålitliga än husaberg 650? Jag tycker själv om utseéndet på 04 och 05 i gul blå. Många kanske tycker det är fult och inte köper en sån för det men nåt sådant kan jag inte tänka mig att det är. Har den modellen fått dåligt ryckte av tidigare hojar de gjort som får folk att köpa annat? Eller är det kanske bara så att alla köper det alla andra har utan att tänke efter varför :p

Har förstått att det är bra med hög cc när man kör på vägen. Därför är ju 650 den jag dragits till mest. Eftersom att den ligger på 644cc. Är den nåt att ha eller borde jag kolla på andra hojar som ktm? :D

Vet att det är mycket service. Byta olja och filer och kolla/ställa ventiler är inga problem för min del. Jag har hjälp från vänner ifall det skulle vara nåt. Har också sätt att man ska renovera motorerna vid 100 timmar. Men detta är väl bara om man kör 100% race. Jag kommer inte slita lika mycket när jag kör iaf. Fast det kanske inte spelar nån roll? Har aldrig haft hoj tidigare. Men ska bli kul och att lära sig mer :) Mecka och allt lär man sig ju. Och kan redan mer och vill såklart lära mig!

Ni som vet nåt om denna hojen skriv så mycket ni kan :D Är den nåt att ha? Kom med förslag! Men ingen lc4... en sån vill jag inte ha :D

Tack på förhand!
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Hej!

Först och främst vill jag utdela en arselspark som svar på "ingen lc4" :arsele

Till saken, Husaberg 650 går något jävulskt bra i jämförelse med det mesta, kräver dock (i praktiken) mer service och underhåll än en t.ex en KTM 525 med RFS-motorn.

Husaberg är absolut inte dåliga på något vis, men det sägs att är problem är mer förekommande på dessa än på KTM.
Jag har en vän som har en Husaberg 501, den skramlar lite på grund av vad vi misstänker är en sliten kamkedja, annars går den hur bra som helst och har gjort det sedan sommaren 2013 då han köpte den.



Så länge du sköter om fordonet så kommer det hålla så länge som det bör skulle jag säga.
Var noga med olja, filter, ventilkoll och dylikt och se till att inget är i dåligt skick.

Ska du dessutom BARA ha den till att leka med så är väl annars en tvåtaktare det ultimata? :)
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Klassiker:
flowchart1-768x1024.jpg
 

Lillalice

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Här
Hoj
Går
Äsh sparka på bara ;)

Jag vill ju kunna använda hojen till att åka vanligt också. Inte bara leka. Men det kanske är för mycket underhåll på husaberg. Vill hålla på att köra på bakhjulet mer sakta än snabbt :D Men ifall jag vill åka till stan vill man ju kunna göra det utan att känna att man slösar på hojen.

Vad finns det för fler supermotarder? En 525 låter nog bättre för min del. Vill att den ska vara lätt och att man ska få serva lite, men inte för ofta.

Hur är lc4 då? Det jag fått höra är att dom väger mycket mer och är lite klumpigare. Och att man bara servar 1 gång om året. Därför har inte jag tittat så mycket på dessa :)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Försök få tag i en Hm (Honda) 450 eller liknande, Kolla på Tuben på lite Ryan Moore Så fattar du Grym Bus hoj :tummenupp
Och honda Motorer Har ju Alltid Haft bra rykte. Men Servicen är ju lika på Alla Riktiga!! Motards ca 10-15 tim.
Jag har haft gixxer m.m 008.jpg en Husqvarna 450 den gick 200 Tim var Super nöjd med den.
Samt även en 050 (2).jpg Husa 570.
Nu är jag i full gång att Bygga om Min Husaberg 501-13 Till Motard.
Tror du blir super nöjd med en 450, Men Du!! Köp en riktig!!! Motard=Rapp o Lätt Då får du såå Kul :tummenupp:D
Joo, Angående Husa Fs 650/550/450 När dom funkar så är dom Grymma.. (Du fattar vad jag menar Va? :stop
 
Last edited:

Lillalice

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Här
Hoj
Går
Försök få tag i en Hm (Honda) 450 eller liknande, Kolla på Tuben på lite Ryan Moore Så fattar du Grym Bus hoj :tummenupp
Och honda Motorer Har ju Alltid Haft bra rykte. Men Servicen är ju lika på Alla Riktiga!! Motards ca 10-15 tim.
Jag har haft View attachment 412919 en Husqvarna 450 den gick 200 Tim var Super nöjd med den.
Samt även en View attachment 412920 Husa 570.
Nu är jag i full gång att Bygga om Min Husaberg 501-13 Till Motard.
Tror du blir super nöjd med en 450, Men Du!! Köp en riktig!!! Motard=Rapp o Lätt Då får du såå Kul :tummenupp:D
Joo, Angående Husa Fs 650/550/450 När dom funkar så är dom Grymma.. (Du fattar vad jag menar Va? :stop

Tycker det är skit svårt att välja... Har ju tid nu över vintern att tänka men. Men husaberg 650 är inget att kolla på eller? Känns som folk överdriver med just husaberg. Ser folk skriva att dom går sönder hela tiden så har dom inte ens haft en sån hoj. Tror det bara är att den har dåligt rykte från folk som inte vet hur man skruvar. Så har det bara gått vidare.:hej
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Ja okay... Jag har aldrig kört så jag vet inte. Men varför är de roligare att köra? :D Är öppen för alla förslag.

Då tycker jag att du borde ge dig ut och provköra och jämföra med vad som passar din åkstil. :tummenupp
Själv gillar jag sporthojar :glömdet

Glömde svara på frågan. Dom jag nämde kan man kalla gatlagliga tävlingsmaskiner. Ett ruskigt drag när gasrullen vrids!
 

Lillalice

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Här
Hoj
Går
Det är mer kräm i 450-530.
650 är säkert jätteskön att åka på en längre stund. Men det är som att jämföra en sporthoj med en touringhoj ugnefär. :fyllisar

Då förstår jag. Men vad ska man välja för nån hoj då? Har hört att yamaha WR450 ska vara en bra och pålitlig motard. Men det känns som att en 450 är för lite cc. Vill ju kunna köra på 80 vägar utan att bli idiot för att det varvar för mycket :p:p:p
 

Lillalice

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Här
Hoj
Går
Då tycker jag att du borde ge dig ut och provköra och jämföra med vad som passar din åkstil. :tummenupp
Själv gillar jag sporthojar :glömdet

Glömde svara på frågan. Dom jag nämde kan man kalla gatlagliga tävlingsmaskiner. Ett ruskigt drag när gasrullen vrids!

Har funderat på en sporthoj också. Men en som är för stunt. Det är ju lite häftigt också :)
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Då förstår jag. Men vad ska man välja för nån hoj då? Har hört att yamaha WR450 ska vara en bra och pålitlig motard. Men det känns som att en 450 är för lite cc. Vill ju kunna köra på 80 vägar utan att bli idiot för att det varvar för mycket :p:p:p

Just WR har jag inte kört men jag har då aldrig hört talas om någon supermotard som går under 120 knyck.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top