Vad gör Filip Backlund nästa år?

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Enligt mig så bjuder BSB på den bästa racingen i världen och man försöker ju se så mycket man kan av den serien.

Därför var det ju extra kul när Filip Backlund fick köra några race där i år, och dessutom imponerade stort på mig! Bra jobbat Filip om du läser det här! :tummenupp

Känns som att många borde ha fått upp ögonen för Filip nu där borta i England och erbjudanden borde trilla in.
Senast jag läste nåt om Filip så har jag för mig att han skulle fortsätta i Superstock, hoppas verkligen att det inte är sant och att han får en bra styrning i Superbike, det förtjänar han!
Nån som vet nåt, har hört nåt rykte om vad som sker nästa år?
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Å fan! Är det bekräftat eller bara rykten?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ge honom samma nya R1'a som Brooks kommer få så blir det nog åka utav!
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Det blir Kawa istället med TAG Racing.

http://filipbacklund.se/

--------

Anvil Hire TAG Racing har signerat tre förare för 2015 års MCE Brtish Superbike Championship och den flerfaldige SM-mästaren Filip Backlund är en utav de som får en Kawasaki ZX-10R som sitt arbetsredskap. Filip får sällskap av team kollegorna Richard Cooper och Shaun Winfield.

Den högt rankade föraren Filip Backlund ansluter sig till teamet efter att ha gjort sin BSB-debut under de fyra avslutande helgerna under fjolårets säsong då hans bästa resultat var en nionde plats på en Yamaha R1. Han fick mycket uppmärksamhet redan under sin andra helg då han var uppe på en andra plats på holländska Assen med svåra upptorkande förhållanden på banan, tills kraschen dessvärre var ett faktum.

Anvil Hire TAG Racing teamet kommer att åka ner till spanska Jerez i mars för att börja sina försäsongstester och göra sig klara för premiärhelgen 4-6 april på sin hemmabana Donington Park.

Filip Backlund:
- Jag är väldigt glad över att få ansluta mig till Anvil Hire TAG Racing team. De har haft en väldigt imponerande debutsäsong, särskilt med Richard under det första halvåret och jag är säker på att de kommer att vara ännu starkare med den erfarenheten bakom sig.

- Det var en bra erfarenhet för mig att klassa upp mig till BSB ifjol och den kunskapen kommer att hjälpa mig under min första fulla säsong i klassen. Efter att ha varit baserad i Sverige tidigare så kommer jag och min flickvän att flytta till England i slutet av månaden, vilket kommer att hjälpa mig att fokusera mer på min racing. Vår målsättning är att ta oss till ”The Showdown”* i år. Jag tävlar för att vinna och för att placera mig på podiet, som vanligt är det mitt mål.

Rob Winfield, teamägare:
- Vi är mycket glada att få välkomna Filip till teamet och även att ha tillbaka Richard och Shaun med oss till vad som är vår andra säsong i klassen. Cooper skadade sig olyckligt ifjol, precis efter att vi tagit en pallplats och att få tillbaka honom på hojen har varit en prioritet för oss.

- Filip är en väldigt lovande och professionell förare. Man vinner inte tävlingar i Superstock 1000 utan att ha en stor talang och han imponerade också när han hoppade på en Yamaha Superbike mot slutet av året ifjol. Han har redan ordnat med en lägenhet i Burton-on-Trent så att han kan vara nära teamets verkstad och vi ser verkligen fram emot att få arbeta med honom under säsongen.

--------
 
Last edited:

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Filip har bosatt sig i England nu, mycket centralt till både Donnington Park ca 15-20 km och Oulton Park ca 50-60km samt även Mallory Park som ligger inom 10km.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Grattis till honom för en välförtjänt plats i ett vad som verkar vara ett bra team! Kul och se att det satsas friskt fortfarande!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det ska bli riktigt roligt att följa honom i år! Jag är nyfiken på hur det kommer sig att han bytte från FFX efter så kort tid. Är det av egen vilja, eller ville de ej ha kvar honom, eller var det ömsesidigt? Det skulle ha varit intressant att få höra vad som sas på alla möten, av ren nyfikenhet :brynad
Håller tummarna för honom!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det ska bli riktigt roligt att följa honom i år! Jag är nyfiken på hur det kommer sig att han bytte från FFX efter så kort tid. Är det av egen vilja, eller ville de ej ha kvar honom, eller var det ömsesidigt? Det skulle ha varit intressant att få höra vad som sas på alla möten, av ren nyfikenhet :brynad
Håller tummarna för honom!

Du kan läsa mer ingående om beslutet i nästa nr av Motorrad:tummenupp

Duxford: Filip flyttar i slutet av månaden efter mässan. Han har helt enkelt rätt så mycket att göra i sve fram till och under mässan med möten osv.

Personligen är jag riktigt glad att det blev fortsättning i BSB och det med ett bra team:)
 

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Richard Cooper som bara körde 5 av 12 race i teamet förra året tog 69 poäng varav en pallplats så det känns helt klart som det finns potential i teamet. Riktigt kul för Filip :) Kommer följa BSB slaviskt nästa år
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Fantastiskt kul att Filip fått en bra plats.
Jag har inte följt BSB speciellt mycket, men kommer nog inte missa ett enda race i år.

Finns det nån bra streamingtjänst man kan köpa, liknande motogp.com?
(som jag f.ö tycker funkar väldigt bra)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Fantastiskt kul att Filip fått en bra plats.
Jag har inte följt BSB speciellt mycket, men kommer nog inte missa ett enda race i år.

Finns det nån bra streamingtjänst man kan köpa, liknande motogp.com?
(som jag f.ö tycker funkar väldigt bra)

Svenska Eurosport sänder ibland men inte så mycket som en annan hade önskat..
Jag vet att vissa streamar via andra länkar. Det är ju fortfarande inte olaglig att kolla på något som någon annan har länkat till.

Jag har oftast kollat via BSB hemsidans egna livetiming och liveradio.. Lite oldschool men det funkar..
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Så jäkla kul att läsa, har väntat med spänning på vad som sker.
Det verkar ju vara ett team med med hög kompetens.
Men 3 förare i samma team? Verkligen ambitiöst, är det en för eller nackdel?

Gillar inställningen Filip har att sikta på the showdown direkt. Ingen svensk blyghet här inte.

Ang streaming så har det funkat att fakea en brittisk ip adress och kolla det på brittiska eurosport eller nån annan kanal för mig.
Men nu för tiden så laddar jag oftast ner racen i efterhand från racingfor.me
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top