Balansering av hjul, viktigt?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hur stor skillnad gör det att balansera ett hjul mot att inte göra det? Oftast är däcken ganska bra balanserade från början tycker jag och de 10-20 gram som man lägger på borde inte göra så stor skillnad tycker jag.

Om man tänker till så borde de gånger man spinner eller låser bakhjulet slita ganska ojämnt på gummit, då borde man ju balansera ett däck flera gånger under dess livslängd om det nu var viktigt?
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är ganska många som skiter i balansera bland hemmakrängarna..och desutom berätta en däckgubbe att han ofta inte ens
behövde lägga vikter, räckte att på däcket rätt.

Jag tappade 20g i vikter en gång och märkte inget i några farter.

På lite grövremänster och geggmoppedäck märks ännu mindre.

Fast det varierar ju säkert en del mellan exemplar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag märker bara av det om det dels är "mycket" obalans, och då bara i höga farter, sådär en bit över 200 km/h.
Så, nah, tror nog inte det gör någon jätteskillnad att hoppa över det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Många av oss som kränger ofta balanserar bara fälgen, det brukar räcka gott...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Som sagts.. Bak är mindre känsligt än fram på hoj.

Lite intressant är att det tydligen är omvänt på bilar. Obalanserat känns mer om det är ibak där.
 

moddlaren

Guest
Byter däck hemma på våra bilar o hojar o jag balanserar varesig mc eller bil. Senaste var 4 nya nokia8 till tyskbilen.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Varför skall man inte balansera? Är det nåt som blir dåligt om man gör det?
Den enda anledningen jag kan komma på är om man helt enkelt inte hinner med det av nån anledning.
Att man tycker det är jobbigt räknas inte.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Varför skall man inte balansera? Är det nåt som blir dåligt om man gör det?
Den enda anledningen jag kan komma på är om man helt enkelt inte hinner med det av nån anledning.
Att man tycker det är jobbigt räknas inte.

Det är väl så att om det är "onödigt" så är det slöseri med tid... Och tid är begränsat.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
He he, kul att se en del som kränger på ett obalanserat däck för att sen försöka sätta varmtrycket på 0,01bar när. :D Har du balanserat vet du att det är däcken som protesterar och inte bara obalans. Balanserar alltid fram, inför race och kval även bak men kan slarva en vanlig avslappnad bandag med bakdäcket, om det inte är nytt då.
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Balanserar alltid när jag lägger om själv, oavsett vilken typ av däck, den lilla tid det tar är det väl värt, sen är det väl upp till var och en att bli salig på sin egen tro.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Obalans påverkar däcksslitage, fjädring och genom det också väghållningen. Långsiktigt även hjullager och andra lagringspunkter på vägen från hjul till ram.
Så ju mer balanserat desto bättre...oavsett om det är bak eller fram...det känns visserligen mer direkt fram
men en överaktiv fjädring bak är inte heller någon höjdare...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
He he, kul att se en del som kränger på ett obalanserat däck för att sen försöka sätta varmtrycket på 0,01bar när. :D Har du balanserat vet du att det är däcken som protesterar och inte bara obalans. Balanserar alltid fram, inför race och kval även bak men kan slarva en vanlig avslappnad bandag med bakdäcket, om det inte är nytt då.

Själv kör jag alldeles för långsamt för att ens behöva tänka på att titta på däckstryck, annat än "Ja, det ser väl ut att vara rimligt tryck idag med". Och just kollen på att det är rimligt fick jag lära mig genom att köra på i princip inget tryck alls, och få överhettat bakdäck. :crash
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har kört med samma, blir perfekt resultat!

Jag kör med samma också, funkar alldeles utmärkt. :D Det enda är väl att jag inte kommit mig för att snickra ett ställ för balanceringen, utan bara lägger den på vad som råkar finnas tillgängligt i närheten, vilket inte alltid är helt stabilt. :crash
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nu har jag inte behövt byta så många hojdäck (har bytt hoj desto oftare) men typ varje begbil jag har köpt har blivit bättre av en hjulbalansering.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top