Hur mycket pengar kostar det dig per träning?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hur är det med sk Endurance-däck? En del säger att man kan börja med dem när man går över. Har de lika bra grepp som slicks?

Endurancedäck kan vara ekonomiskt bra alternativ också. Generellt en hårdare gummiblandning som täcker ett större arbetsområde i temperatur men på bekostnad av grepp. Dvs dom har såklart inte lika bra grepp som ett slicks för sprint men duger gott o väl ganska länge för en rookie.
Ett endurance däck kanske inte alltid ger lika mycket feedback tillbaka men klarar riktigt snabba varv för de flesta ändå och till en bra livslängd. Så om du ska pressa det yttersta är tipset att använda ett bra slicks för sprint för att få en bra känsla och förtroende. Vet du med dig att du kanske inte har det allra bästa greppet så kommer säker reptilhjärnan begränsa gashanden omedvetet för ditt eget bästa :7peta
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
För mig som bara kör onsdagskörningar i gatgruppen på Falkenberg beror det lite på vad man räknar in.

För mig går det åt ca en tank på banan + en halv i transportsträcka (ca 10mil) till och från banan blir i runda slängar 25-30liter för en onsdagskörning á 14:- /liter
= 350-420:-

Byter däck en gång om året och kör väl kanske 3-5 bankörningar på varje uppsättning, kör ju även annat än bankörning med dom också. En uppsättning Bridgestone däck går väl på ca 2400+montering ca 500:- så ca 2900:- delat på 3-5 körningar
= ca 960-580:- /gång
Fast det är inte riktigt sant för mina framdäck brukar hålla två år så då blir det ca 2100:- (/3 tillfällen=700:) istället och i ärlighetens namn är det ju inte bankörningen som sliter ner mina däck så det kanske man inte skall ta med i beräkningen.

Inträdesavgift 500:- (är ju inte medlem i klubben (än) :3freak)
Ett par korv me brö o en burgare på max innan 120:-

Summa summarum:
Max: 420(bensin)+700(däck)+500(avgift)+120(käk)=1740kr/gång
Max utan däck: 420(bensin)+500(avgift)+120(käk)=1040kr/gång

fAck va va dyrt det blir! Varför började jag räkna på det här...!? :död Nåja nu kan jag lika gärna posta det...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Endurancedäck kan vara ekonomiskt bra alternativ också. Generellt en hårdare gummiblandning som täcker ett större arbetsområde i temperatur men på bekostnad av grepp. Dvs dom har såklart inte lika bra grepp som ett slicks för sprint men duger gott o väl ganska länge för en rookie.
Ett endurance däck kanske inte alltid ger lika mycket feedback tillbaka men klarar riktigt snabba varv för de flesta ändå och till en bra livslängd. Så om du ska pressa det yttersta är tipset att använda ett bra slicks för sprint för att få en bra känsla och förtroende. Vet du med dig att du kanske inte har det allra bästa greppet så kommer säker reptilhjärnan begränsa gashanden omedvetet för ditt eget bästa :7peta

Pirellis sc2 har ju nästan endura nce-livslängd men greppar bra så det är ju ett gott alternativ. :)
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Endurancedäck kan vara ekonomiskt bra alternativ också. Generellt en hårdare gummiblandning som täcker ett större arbetsområde i temperatur men på bekostnad av grepp. Dvs dom har såklart inte lika bra grepp som ett slicks för sprint men duger gott o väl ganska länge för en rookie.
Ett endurance däck kanske inte alltid ger lika mycket feedback tillbaka men klarar riktigt snabba varv för de flesta ändå och till en bra livslängd. Så om du ska pressa det yttersta är tipset att använda ett bra slicks för sprint för att få en bra känsla och förtroende. Vet du med dig att du kanske inte har det allra bästa greppet så kommer säker reptilhjärnan begränsa gashanden omedvetet för ditt eget bästa :7peta

Så man kan säga att endurance-däck är mellan mina nuvarande sportdäck och ett par slicks?
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Jag brukar ha en budget på ungefär 150-200:-/varv.
Nu står jag mest i depån och snackar skit hela dagarna, och det är jag väldigt bra på.
Sliter effektivt upp däcken på några få varv per dag.
Äter som en häst och vägrar sova i tält.
Tjockare blir jag dessutom för varje år...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Så man kan säga att endurance-däck är mellan mina nuvarande sportdäck och ett par slicks?

Mer åt slicks hållet vill jag påstå. Det finns flera däck som är såkallade trackday-däck, t.ex. Pirelli PRO som är ett trackday slicks, tål många värmecykler och är gjort för att användas med däckvärmare, har hyffsat bra grepp men inte det där allra bästa. Istället så är livslängden mycket god. Dunlop ha motsvarande däck också.

Endurancedäcken är lite ännu mer racing och tål mer tryck i körningen och framförallt under en längre period.

Jag skulle dock vilja slå ett slag för samma som "He rik " skrev nyss. Pirelli SC2 är ett grymt bra däck för svenska klimat och körning. Passar de flesta körsätten, är tåligt och ruggas inte sönder så lätt som många andra modeller och märken pga sitt vida område på arbetstemperatur. Funkar vid 12 grader ute liksom även vid 25 grader. Prisvärt däck helt klart som ger dig mycket värde i investeringen.
Om man som glad amatör ruggar sönder ett SC2 över ett pass eller två så måste man se över sitt körsätt och chassi/fjädring grundligt :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Dyraste dagen 2014 70 k +++ och en djävla massa ont i kroppen.
Billigaste dagen gick lös på 1200 + 5L soppa och inkomstbortfall.
En normal dag på banan går lös på ca 6-7 K allt inräknat :gråta..

Det blir vad man gör det till.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Bara man får kliva upp på pallen då o då så glömmer man alla kostnader, undrar vad man skulle gjort för alla pengar om man inte körde racing? Jag brukade räkna med ca1500 för en kvällsträning på torpet på den gamla goda tiden då man fick köra hoj där.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Jag har så fruktansvärt mjuk körstil så jag har klarat mej med en uppsättning däck hela säsongen, ett par Pirelli superbike pro.
Kört 17 bandagar med dom, och det är mycket kvar på dom, så däckkontot är helt okej;)
Jag tror att jag klarar mej på c.a 1500 kr på en bandag i snitt.
17 bandagar? Knuffar du runt hojen eller?:va
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Kortfattat: Ju snabbare du blir desto dyrare blir det...
Däcken varar inte lika länge, man pushar på gränserna och sliter mer på grejerna.
Hela tiden något som måste köpas eller fixas för att ev få ut nån häst mer eller bättra på chassit.

Varför stannade jag inte i gatgruppen.. :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Var det inte så att du råkade ut för en liten..."incident"...med hennes hoj också...? :7peta

Nu hör jag dig väldigt dåligt här borta. . . . . :näsblod
Jag mulade min hoj en lördag på Gelleråsen för en massa år sen, och då var dåvarande flickvän snäll och lät mig dela hoj med henne på söndagen. Hon kan ha ångrat det när jag kastade den också i backen :näsblod Fast jag skyller det på att hennes slicks var 5-6 år gamla :fakta
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Jag betalar 60-80 EUR för en heldag (kl 10-17) med 7 sessioner om 30 min.
25 liter soppa a 1.35 EUR= 35 EUR
1 set däck 287 EUR
Däcken duger till mer än så, men det ser jag som bonus. Säljer jag ett beggat set så räcker dom slantarna till en glädjeflicka i en halvtimme.
Så mitt svar är ca 400 EUR/dag eller 3700:-SEK/dag
Jag kör ca 30-35 dagar varje vinter i Spanien.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag körde första träningen på Falkenberg iår. Kostade 500:- för den träningen om jag minns rätt. Var allt jag betalade. Har allt annat täckt av olika dealar med däck och bensin mm. Körde 10 varv sen tyckte jag hojen var inkörd och den betedde sig som bästa hojen jag kört. Så var nöjd och ville inte köra mer då det kändes som det var för mycket kamikaze-rookies ute på banan som gjorde rödflaggor hela tiden. Sen skickade jag hojen till Tjeckien där jag tävlade med denna säsongen.

Blev uppskickad till Karlskoga för en testdag för teamet för att prova ut några andra hojar oc köra in nyrenoverade Moto3-motorer. Var snäll och betalade träningen själv då med. Tror det var 500:- det med. Fick resan betald och allt annat ingick då med.

Så totalt kostade träning mig 1000:-.

Vad det gäller tävling har jag inte räknat. Förra året gick jag dock 300:- back på startavgift kontra startersättning.

Tror inte mina siffror hjälper någon som är ny. Det har krävts massor av jobb och tid för mig att komma dit jag är nu.

När jag var ny och ville träna mycket så hade jag ingen upplagd budget. Jag körde vad som fanns och som jag just då hade råd med. På den tiden hade jag tur att jag kunde lämna in kvitton för träning på 2 olika banor så betalade min klubb tillbaka dom pengarna. Idag funkar det nog rätt annorlunda..
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag har hittills snittat på en hoj per säsong tyvärr och däck för 20-30 papp. Sen vågar jag inte räkna mer. Men säg dryga 200 per säsong och en 30 kördagar vilket ger ca 7000-7500 per dag :brinnerup
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har hittills snittat på en hoj per säsong tyvärr och däck för 20-30 papp. Sen vågar jag inte räkna mer. Men säg dryga 200 per säsong och en 30 kördagar vilket ger ca 7000-7500 per dag :brinnerup

Men tävlingsredskapet är ju avskrivet redan vid inköpet så den räknas ju inte in i de löpande träningskostnaderna, då ser det ju redan trevligare ut, eller hur? :)
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Ja men, jag kör väl slut på sådär fyra fem hojar och det blir väl mellan 100 och 150 bandagar, men det drabbar ju ingen fattig.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Vart kan man verkligen träna? om man jämför med andra sporter så finns det ju inga "RR Tränare" egentligen, utan det är egenutveckling i princip.
Som att stå o sparka boll mot garagedörrn typ.

Jag skulle vilja ha regelbundna tillfällen där man verkligen kan träna med tränare, inte bara köra "friåkning" där 80% av deltagarna är där för sällskapets skull och det är gott med kaffe mellan passen.

Enda sättet att få till en riktig träning idag är att boka en bana själv, få med någon som kan hjälpa till att titta på / ge tips och visa hur man ska göra, när kan man göra sånt?

Jag är ute efter träning med 110% fokus på att bli snabbare, bättre, säkrare förare där man inte behöver tänka på att den där föraren framför gör konstiga saker utan är lika fokuserad på bli snabbare/bättre förare som du (och kommer inte på mitt i sväng att nu ska jag sluta köra och rätar upp hojen och slutar köra aktivt) själv och det inte diffar 30sekunder per varv i varvtid...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vart kan man verkligen träna? om man jämför med andra sporter så finns det ju inga "RR Tränare" egentligen, utan det är egenutveckling i princip.
Som att stå o sparka boll mot garagedörrn typ.

Jag skulle vilja ha regelbundna tillfällen där man verkligen kan träna med tränare, inte bara köra "friåkning" där 80% av deltagarna är där för sällskapets skull och det är gott med kaffe mellan passen.

Enda sättet att få till en riktig träning idag är att boka en bana själv, få med någon som kan hjälpa till att titta på / ge tips och visa hur man ska göra, när kan man göra sånt?

Jag är ute efter träning med 110% fokus på att bli snabbare, bättre, säkrare förare där man inte behöver tänka på att den där föraren framför gör konstiga saker utan är lika fokuserad på bli snabbare/bättre förare som du (och kommer inte på mitt i sväng att nu ska jag sluta köra och rätar upp hojen och slutar köra aktivt) själv och det inte diffar 30sekunder per varv i varvtid...

Med SMC Steg 6 får du lite instruktörer som kan hjälpa dig, och de har delat upp i två hastighetsgrupper alla gånger jag kört deras träningar, så du får köra bra jäkla fort för att vara 30s snabbare än de andra i den gruppen. Jag är fortfarande för slö och allmänt kass för att kunna avgöra om det är givande för någon som faktiskt kan köra både bra och fort. :hihi
Hade inte intresset för att få hit CSS varit för lågt hade det också kunnat vara rätt bra, funderar på att försöka komma iväg till UK och köra, men allt var visst redan uppbokat.
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Vart kan man verkligen träna? om man jämför med andra sporter så finns det ju inga "RR Tränare" egentligen, utan det är egenutveckling i princip.
Som att stå o sparka boll mot garagedörrn typ.

Jag skulle vilja ha regelbundna tillfällen där man verkligen kan träna med tränare, inte bara köra "friåkning" där 80% av deltagarna är där för sällskapets skull och det är gott med kaffe mellan passen.

Enda sättet att få till en riktig träning idag är att boka en bana själv, få med någon som kan hjälpa till att titta på / ge tips och visa hur man ska göra, när kan man göra sånt?

Jag är ute efter träning med 110% fokus på att bli snabbare, bättre, säkrare förare där man inte behöver tänka på att den där föraren framför gör konstiga saker utan är lika fokuserad på bli snabbare/bättre förare som du (och kommer inte på mitt i sväng att nu ska jag sluta köra och rätar upp hojen och slutar köra aktivt) själv och det inte diffar 30sekunder per varv i varvtid...

Vi som arrangerar event kan boka in samarbetspartners efter önskemål. Före detta proffsförare har jag anlitat för att hjälpa till och då är det ju gruppen i första hand, men det går ju att göra enskilda "deals" men börja med att ställa frågan.:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top