Hur göra med försäkring?

XT660SM

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
-07 Yamaha xt660x SM
Hej!

Har min motorcykel försäkrad hos bilsport mc, Deras Helårsförsäkring som inte är avställningsbar!

Nu är det så att jag har tänkt sälja min motorcykel och vill inte betala försäkring mer för den! Det ända sättet är väl då o byta ägare på den och sen ställa av den? Är det lagligt?

Sen om jag mot förmodan blir sugen på våren och vill behålla den kan man då ställa den på sig själv igen?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Visst kan du "sälja" den och låta nya ägaren ställa av, men räkna inte med att få tillbaka så mycket pengar. Då Bilsport-MC har differentierad premie, så du betalar största delen av helårspremien under sommarmånaderna. Du får ju även en extra ägare i hojens papper, så frågan är om det egentligen lönar sig, eftersom du ju ändå bör ha garageförsäkring på vintern.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
lönar sig inte imo.. jag har svedea på min ducce, betalar typ 2000 spänn för nov-april och 14000 för de andra 6 månderna.. inte värt med en extra ägare i papperna för det. tycker jag iaf.

och om det händer en olycka i garaget eller brand eller stöld eller något när den är oförsäkrad så får du inte ett öre.
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Trafikförsäkring betalar man väl när den är i trafik.
Garage försäkring när den förvaras, att bli tvingad att betala trafikförsäkring inkl 23% i skatt är ju lurendrejeri förutsatt att du inte kör på vintern.
Sverige är fantastiskt på många vis
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Det är ingen som tvingar dig/ägaren att betala trafik på vintern. Det är något du själv väljer när du/ägaren av fordonet väljer att teckna en helårsförsäkring för att sprida kostnaden över ett helt år.

Trafikförsäkring betalar man väl när den är i trafik.
Garage försäkring när den förvaras, att bli tvingad att betala trafikförsäkring inkl 23% i skatt är ju lurendrejeri förutsatt att du inte kör på vintern.
Sverige är fantastiskt på många vis
 

XT660SM

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
-07 Yamaha xt660x SM
Tack för svar!

Men om jag nu skulle göra ett ägarbyte och sen vilja behålla den och ställa den på mig igen, Finns det några problem med det? Typ att försäkringsbolaget undrar varför jag gjort ägarbyte och sen ställt den på mig själv igen!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Tack för svar!

Men om jag nu skulle göra ett ägarbyte och sen vilja behålla den och ställa den på mig igen, Finns det några problem med det? Typ att försäkringsbolaget undrar varför jag gjort ägarbyte och sen ställt den på mig själv igen!

Hos det försäkringsbolaget finns möjligheten att det kan bli problem.
 

Jimmy

Guest
Tack för svar!

Men om jag nu skulle göra ett ägarbyte och sen vilja behålla den och ställa den på mig igen, Finns det några problem med det? Typ att försäkringsbolaget undrar varför jag gjort ägarbyte och sen ställt den på mig själv igen!
Jag har gjort så i flera år nu hos olika bolag. Jag har aldrig haft några problem. Många ägare på hojen blir det och om det avskräcker en framtida köpare, so be it... Ett utdrag på ägarna kommer ju att visa ett visst mönster.
Att göra ägarbyte på höst resp vår är mitt sätt att markera mot försäkringsbolagen. Jag tycker inte om försäkringar där premien är densamma oavsett om fordonet är ställt i trafik eller ej!
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Jag har gjort så i flera år nu hos olika bolag. Jag har aldrig haft några problem. Många ägare på hojen blir det och om det avskräcker en framtida köpare, so be it... Ett utdrag på ägarna kommer ju att visa ett visst mönster.
Att göra ägarbyte på höst resp vår är mitt sätt att markera mot försäkringsbolagen. Jag tycker inte om försäkringar där premien är densamma oavsett om fordonet är ställt i trafik eller ej!

Det är just på grund av de som gör som du, som försäkringsbolagen börjat differentiera premien med den största kostnaden sommarhalvåret. Du sparar inget på att byta ägare över vintern, och försäkringsbolagen förlorar inga större summor heller...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trafikförsäkring betalar man väl när den är i trafik.
Garageförsäkring när den förvaras, att bli tvingad att betala trafikförsäkring inkl 23% i skatt är ju lurendrejeri förutsatt att du inte kör på vintern.
Sverige är fantastiskt på många vis

Tyvärr är det 32% i extra skatt för att få oss att bli mer trafiksäkra...:(
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Tyvärr är det 32% i extra skatt för att få oss att bli mer trafiksäkra...:(

Det är ju FAAN helt åt helvete.
Ett försäkringsbolag ägt av medlemmarna ska ju bara bära sina kostnader, inte tjäna nåt. Att sedan staten skall lägga sig i med 32% !! FÖR VAD????
Ett system som loggar din trafik, din parkering och så betalar man efter det.
Men folket hunsar bara med i dessa high chapparal politikers röveri. Fan sätt ner foten trafikanter.:7peta
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Det är ju FAAN helt åt helvete.
Ett försäkringsbolag ägt av medlemmarna ska ju bara bära sina kostnader, inte tjäna nåt. Att sedan staten skall lägga sig i med 32% !! FÖR VAD????
Ett system som loggar din trafik, din parkering och så betalar man efter det.
Men folket hunsar bara med i dessa high chapparal politikers röveri. Fan sätt ner foten trafikanter.:7peta

Vart skickar jag klagobrevet?
 

Jimmy

Guest
Det är just på grund av de som gör som du, som försäkringsbolagen börjat differentiera premien med den största kostnaden sommarhalvåret. Du sparar inget på att byta ägare över vintern, och försäkringsbolagen förlorar inga större summor heller...

Jo, jag sparar 359 kr/mån (1/1-förs, halv blev för billigt) då jag inte betalar försäkring för ett fordon jag inte äger. Det fina i kråksången är att min premie varit i princip oförändrad sedan 2009 så bolagen försöker inte direk "ta igen" något. Men fan heller att jag betalar för en tjänst jag inte använder, dvs försäkring vintertid!
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Jo, jag sparar 359 kr/mån (1/1-förs, halv blev för billigt) då jag inte betalar försäkring för ett fordon jag inte äger. Det fina i kråksången är att min premie varit i princip oförändrad sedan 2009 så bolagen försöker inte direk "ta igen" något. Men fan heller att jag betalar för en tjänst jag inte använder, dvs försäkring vintertid!

Kan man ens betala en helårsförsäkring hos Bisport & MC månadsvis? Skall bli intressant att höra hur de löser det med betalningen om du "säljer" hojen... Kanske kommer ett inbetalningskort?
Citerar från deras hemsida:
"Det är en så kallad året-runt-försäkring. Det innebär att den har samma omfattning året om och avställning förändrar inte försäkringens omfattning. Prissättningen är istället säsongsvarierad med fördelen att en mycket liten del av försäkringens helårskostnad tas ut under vintermånaderna, vilket då ska motsvara en garageförsäkring."
 

Jimmy

Guest
Kan man ens betala en helårsförsäkring hos Bisport & MC månadsvis? Skall bli intressant att höra hur de löser det med betalningen om du "säljer" hojen... Kanske kommer ett inbetalningskort?

Vill du förtydliga frågan lite? Ett fordon som jag betalt försäkring på men inte längre äger gör att överskjutande belopp betalas tillbaka. Enda gången jag betalt i efterhand är vid uppstart på våren, i övrigt är det förskottsbetalningar så ett inbetalningskort har jag aldrig fått. Åas kanske det har blivit annorlunda hos Bilsport och MC, de har inte, för mig, haft attraktiva premier sedan 2011...
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Jo, jag sparar 359 kr/mån (1/1-förs, halv blev för billigt) då jag inte betalar försäkring för ett fordon jag inte äger. Det fina i kråksången är att min premie varit i princip oförändrad sedan 2009 så bolagen försöker inte direk "ta igen" något. Men fan heller att jag betalar för en tjänst jag inte använder, dvs försäkring vintertid!

Försäkringen kostar typ ingenting på vinterhalvåret och om det skulle hända någonting känns det bra att vara försäkrad.
Men fortsätt du med fulspelet. =)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vill du förtydliga frågan lite? Ett fordon som jag betalt försäkring på men inte längre äger gör att överskjutande belopp betalas tillbaka. Enda gången jag betalt i efterhand är vid uppstart på våren, i övrigt är det förskottsbetalningar så ett inbetalningskort har jag aldrig fått. Åas kanske det har blivit annorlunda hos Bilsport och MC, de har inte, för mig, haft attraktiva premier sedan 2011...

Bara en tanke. För min förra hoj, en fz8, betalade jag 8000 om året. Jag fick för mig att dela upp det lite, då jag skulle sälja. Fick då betala för ett kvartal för att det skulle bli mindre pengar att skicka fram och tillbaka. Juli - september kostade 3000. Man kan då tänka sig att maj-juni ligger på drygt samma pengar (en mc används ju vanligtvis mer under maj än under september), vilket innebär att de resterande 1500-2000 är utslaget på 6 månader. Alltså 250-333:-/ månad. Tekniskt sett så betalar du för att ha den helförsäkrad, och helförsäkrad är den, men 250-333:-/månad för en garageförsäkring är inte direkt hemskt...
Gissar ju dessutom på att den nya låtsasägaren vill ha den garageförsäkrad, rätt trist om du kommer ut till garaget i april för första turen, hojen inte står där och du precis har "köpt" den t.ex
 

Jimmy

Guest
Japp. Garageförsäkring är bra för den som vill ha det. Jag har klarat mig fint utan. Life on the wild side ;-)
Edit. Den nya ägaren är absolut inte på låtsas och denne är inte heller intresserad av en garageförsäkring. Enkelt förklarat, hojen plockas ner då jag ändå har jobb att göra varje vinter och en ev tjyv får anstränga sig rätt bra för att få med delar till en 14 år gammal mille. Kan tro att det är annorlunda i den kungliga huvudstaden...
 
Last edited:

Lain

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
na
Hoj
na
Ställer jag av hojen, som är helförsäkrad. behöver jag bara betala "garage" avgift, och det var inte mycket pengar om jag mins rätt. då försäkrad mot, allt. Så länge det är ett låst garage och det finns minst två lås på hojen. hur kan det vara så dyrt för bilsport mc?

Är trött, så kanske förstått tråden fel.
 

Jimmy

Guest
Ställer jag av hojen, som är helförsäkrad. behöver jag bara betala "garage" avgift, och det var inte mycket pengar om jag mins rätt. då försäkrad mot, allt. Så länge det är ett låst garage och det finns minst två lås på hojen. hur kan det vara så dyrt för bilsport mc?

Är trött, så kanske förstått tråden fel.
Nejdå, du har nog inte missförstått. Din försäkring är en som medger avställning och därvid övergår den i en billigare garageförsäkring. Alla är inte sådana och det är den andra typen av försäkring som jag ogillar. För mig handlar det inte ett dugg om kostnaden utan principen att betala trafikförsäkring för ett fordon som inte är i trafik. Garageförsäkring ser jag som vilken sakförsäkring som helst.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top