Göra rostig gammal gjutjärnsspis fin - hur tar jag bort rosten bäst?

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Tjenare!

Har börjat så smått att renovera en gammal gjutjärnsspis som har drabbats av en hel del rost. Inget allvarligt så, finns ju gott om gods att ta av...

Men frågan är hur jag gör enklast?
*Verktyg med sliprondel (av olika modeller) och helt enkelt slipa slipa slipa slipa..?:död
*Blästra? Saknar bra utrustningen till detta tyvärr.
*Något som ja tycker låter smidigt är att lägga hela spisen i ett "syre" bad, men frågan är vad man ska välja då? Krävs ju kanske 200 liter för att täcka spisen och då får inte literpriset vara så högt.

Så vilket tror ni är bäst?

När väl detta är klart gäller det ju att få den svart och snygg igen, vad rekommenderar ni här?

Någon som gjort något liknande?

Såå alla bra Tips och Trix fram med dom nuu!:yoparty
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det finns något som heter "spissvärta" som återger den forna lystern. Roterande stålborste räcker nog bra för att ta bort det värsta joxet innan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
"Stålborstehjul" (vilket det knappast heter på riktigt) finns ju till vanlig vinkelslip.

Det finns något som heter "spissvärta" som återger den forna lystern. Roterande stålborste räcker nog bra för att ta bort det värsta joxet innan.

En gammal är väl antagligen inoljad med linolja orginal som ny? Detta lär ju också funka fint?
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Det finns något som heter "spissvärta" som återger den forna lystern. Roterande stålborste räcker nog bra för att ta bort det värsta joxet innan.

Ja spissvärta har ja hört talas om, det är alltså detta som gäller?
Men man vill ju inte ha kvar någon rost så att det kommer krypandes tillbaka? Men ja det räcker med roterande stålborste bara det att det tar ju en stund.

SJP:
Montera på vinkelslip som SJP säger tror jag på, blir gött varv då:)
Så du tror på Vanlig linolja? Men jag önskar gärna ha den svart då det passar inte bättre. Linoljan gör det inte lika mörkt?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja spissvärta har ja hört talas om, det är alltså detta som gäller?
Men man vill ju inte ha kvar någon rost så att det kommer krypandes tillbaka? Men ja det räcker med roterande stålborste bara det att det tar ju en stund.

SJP:
Montera på vinkelslip som SJP säger tror jag på, blir gött varv då:)
Så du tror på Vanlig linolja? Men jag önskar gärna ha den svart då det passar inte bättre. Linoljan gör det inte lika mörkt?

Linolja blir _svart_ men kräver värme.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Linolja blir _svart_ men kräver värme.

Okey, ja värme finns det ju gott i detta fallet! Vilket är bäst då? Olja eller svärta?

Har använt Beto från Trion Tensid AB på rostiga gjutjärnsgrenrör med perfekt reultat.

Detta är alltså en Gel och inte en vätska? Så man stryker på produkten istället för att lägga delen i något bad?

http://www.trion.se/userFiles/produktblad/TCS_SE/Beto_Gel_PI.pdf

3M slipsvamp därefter spissvärta.

3M slipsvamp? Slipa för hand alltså? Kommer man åt ner i porer med denna? Ja vet inte vilken svamp du menar men får fram en 3M slip duk i huvudet. Typ såhär: http://www.bilfarg.se/p_3785/3m-scotch-brite-pre-cut-slipduk.aspx Men kanske inte den du menar?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, denhär sortens svamp som du kopplar till borrmaskin eller vinkelslip

18364_1.jpg

Är grym på att ta bort rost men äter inte på det underliggande materialet i alls samma utsträckning som vanlig slipduk/borste
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Nja, denhär sortens svamp som du kopplar till borrmaskin eller vinkelslip

View attachment 412599

Är grym på att ta bort rost men äter inte på det underliggande materialet i alls samma utsträckning som vanlig slipduk/borste

Okey du menade en sådan! Ja dom funkar grymt bra, lite dumma i trånga hörn. Men de löser ja med något annat. Tack för tipset!
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Fosforsyra funkar fint kommer åt i alla skrymslen lämnar en grå yta som lämpar sig utmärkt för spissvärta. Dock infinner sig två problem, som du själv sa, inte så lätt att hitta ett kärl att sänka ned spisen i, samt att dom inte säljer fosforsyra på Konsum längre.

Men lösningen på båda problemen heter Kalkbort http://www.hessa.se/product.html/kalkbort-12x1-l
ett medel som används för att avkalka storköksdiskmaskiner och industritvättar. Finns hos välsorterade järnhandlare och färghandlare. Innehåller 15% fosforsyra om jag inte minns fel. Det är ganska trögflytande och går att pensla på. Vänta goja på mer med penseln, vänta igen upprepa tills det börjar se bra ut. Skölj av med hetvatten och torka genast med t.ex. varmluftspistol. Jag har faktiskt betat ur en gravrostig MC-tank en gång med detta fyllde i ett par liter skakade väntade skakade o.s.v. i ett par timmar, den vart som ny invändigt. Tänk bara på att allt fett måste bort först annars funkar det inte så bra.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Fosforsyra funkar fint kommer åt i alla skrymslen lämnar en grå yta som lämpar sig utmärkt för spissvärta. Dock infinner sig två problem, som du själv sa, inte så lätt att hitta ett kärl att sänka ned spisen i, samt att dom inte säljer fosforsyra på Konsum längre.

Men lösningen på båda problemen heter Kalkbort http://www.hessa.se/product.html/kalkbort-12x1-l
ett medel som används för att avkalka storköksdiskmaskiner och industritvättar. Finns hos välsorterade järnhandlare och färghandlare. Innehåller 15% fosforsyra om jag inte minns fel. Det är ganska trögflytande och går att pensla på. Vänta goja på mer med penseln, vänta igen upprepa tills det börjar se bra ut. Skölj av med hetvatten och torka genast med t.ex. varmluftspistol. Jag har faktiskt betat ur en gravrostig MC-tank en gång med detta fyllde i ett par liter skakade väntade skakade o.s.v. i ett par timmar, den vart som ny invändigt. Tänk bara på att allt fett måste bort först annars funkar det inte så bra.

Okey tack för det tipset! Har testat med en annan huskur nu, ättiksprit samt bakpulver. Lägger sedan ner lite små delar i detta. Löser upp rosten rätt bra men bildar en beläggning som man får skrubba bort.
Kanske testar fosforsyra ändå dock. Det verkar vara effektivare!

Kalkbort funkar. Vill man ha mindre vatten för pengarna så finns 85% fosforsyra här:
http://www.ctwtools.se/butik/kemikalier-fortunning/fosforsyra-85-termisk/
Läs på ang att hantera starka syror först bara.:fakta

Det verkar vara rejäla grejer! Kanske blir hembeställning av en dunk:)
Blir det så återkommer jag med resultatet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Okey tack för det tipset! Har testat med en annan huskur nu, ättiksprit samt bakpulver. Lägger sedan ner lite små delar i detta. Löser upp rosten rätt bra men bildar en beläggning som man får skrubba bort.
Kanske testar fosforsyra ändå dock. Det verkar vara effektivare!



Det verkar vara rejäla grejer! Kanske blir hembeställning av en dunk:)
Blir det så återkommer jag med resultatet.

Nu är ju inte Ättiksprit och bakpulver någon direkt effektiv kur. Det fräser men det gör det inte för att det funkar. Däremot ser det fräsigt ut och det gör att många tror att det är effektivt.

Ättiksprit är syra (Ättiksyra) Bakpulver är en bas (Natriumvätekarbonat). En syra och en bas neutraliserar varandra under bildande av salt och koldioxid. I det aktuella fallet bildas Natriumacetat.

Fräsandet är med andra ord för att din ena ingrediens reagerar med den andra ingrediensen.
Jobbar man på en städfirma så får man lära sig att man inte skall blanda på det sättet då man tar bort den rengörande effekten.

Möjligen kan jag tänka mig att det blir någon slags effekt om du lägger på syran och sedan gnider efter med bakpulvret då gasutvecklingen kan tänkas hjälpa till att lyfta loss rostpartiklar genom en mild form av sprängning.
Jag gissar att det är ditt mekaniska arbete som gör jobbet och din blandning ger placebo.

Du får troligen en mycket bättre effekt av att använda bara ättiksprit (Men jag misstänker att ättiksyra är lite för svag syra för att vara riktigt effektivt. Å andra sidan är den relativt ofarlig)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top