Ormexpert

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänkt länge köpa en stor boaorm men det har blivit skrinlagt men nu insåg jag att jag behöver en.
Bostaden har 6m i tak så jag kan bygga ett ganska häftigt terrarium med plexiglas med ett träd där inne och olika nivåer var tanken.

Nån som har förslag , vet inte alls så mycket om dom men jag är inte alls skygg för dom och har donat runt med sådana en del hos folk som haft och i naturen där jag löper omkring.

Helst en lite större pjäs , minst 1,5m nått med vikt och pondus - stabil pjäs helt enkelt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag hade en orm för massa år sedan. Kan nada om ormar, men min var trist och terrariet luktade illa trots att jag skötte det by the book.

Köp en undulat istället.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Om du vaknar en morgon och ormen ligger raklång bredvid dig i sängen. Då håller den på att mäta dig för för att överväga om den ska äta upp dig. Kan vara bra att veta :crash :urbanlegend
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om du vaknar en morgon och ormen ligger raklång bredvid dig i sängen. Då håller den på att mäta dig för för att överväga om den ska äta upp dig. Kan vara bra att veta :crash :urbanlegend

Hur bra koll tror du en orm har om sin egen längd?

Oavsett så är det där en world wide skröna, senaste hemmavid var väl att någon donna skulle ha ringt in till något radioprogram *Fråga veterinären* eller dylikt och ställt relaterad fråga.

Oavsett skulle jag dock inte sova med en snakki.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Just ja. Min orm rymde och var borta i 10 månader innan en polare såg den på TV Stockholm med Jonas Wahlström (skansenakvariet).

De hade hittat den i en blomkruka i en lägenhet några portar bort längs gatan :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skit i orm. Så jävla dumma i huvet och tråkiga djur. Och ett helvete att fixa bra käk till dumfan. Man kunde stajla med snaken lite när men var yngre på fester och så men man fick ändå inte ligga. Den dumma jäveln rymde tillslut. Hittade fanskapet ett halvår senare, hade gått i vinteride längs ner i tvättkorgen som stog i ett dragit kallt hörn. Köp en hamster istället eller en Iphone 6.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hur bra koll tror du en orm har om sin egen längd?

Oavsett så är det där en world wide skröna, senaste hemmavid var väl att någon donna skulle ha ringt in till något radioprogram *Fråga veterinären* eller dylikt och ställt relaterad fråga.

Oavsett skulle jag dock inte sova med en snakki.

Däremot om den slutar äta när den växt till sig lite så ska man vara försiktig, en väninna till min styvmor hade en som betedde sig så. Tog den till slut till veterinären som valde att avliva den med motiveringen "Den svälter sig själv för att den ska palla med att äta dig, den kommer inte lyckas äta dig, men att strypa dig har den inga problem med." Och ja, det var tydligen en som var kompetent när det kommer till ormar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade ormar som barn/tonåring. Blev ormrädd. Drömmer fortfarande mardrömmar om dem.

fy fan
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Däremot om den slutar äta när den växt till sig lite så ska man vara försiktig, en väninna till min styvmor hade en som betedde sig så. Tog den till slut till veterinären som valde att avliva den med motiveringen "Den svälter sig själv för att den ska palla med att äta dig, den kommer inte lyckas äta dig, men att strypa dig har den inga problem med." Och ja, det var tydligen en som var kompetent när det kommer till ormar.
Tror jag inte på. Ormar fungerar inte så heller. De äter en portion och bajsar sedan en hög. Finns ingen anledning att hålla diet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Trist när nyhetens behag gett sig. Hade när jag var yngre, en liten majs som jag blev fodervärd åt när ägaren skaffade mus istället, hon ville inte vara där när ormen var det så den fick flytta. Cool tyckte jag, några veckor senare var han bara trist. Rymde såklart och var borta någon månad, en tjej hittade den när hon skulle ta något från hatthyllan på en fest jag hade, konstigt nog gillade hon den. . . Nä fan, skaffa vad som helst annat istället, städhjälp eller mjäll är nog roligare. :D
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
"hon ville inte vara där ormen fanns" - ja så kan man ju se det

Ja men nu råka ut för läget och vissa tänker nyttja detta.Skaffa farlig orm - myspys

Jag är 40 och bor i ett radhus , i för 10 år sen så hade grannarna en dotter som var 11.
Denna tjej förklarade för mamma och pappa att hon hittat mannen i hennes liv.

Dom mobbade mig länge för detta, fan vad dom skrattade:hihi

9 år senare..................

Well - nu kom hennes farsa förbi och skrattade åt mig , "dö killen"

Han berättade att han köpt andel i området åt dottern nu där hon växt upp.


Jo du bodde på nr 1 botten va:confused: - gött vi köpte övervåningen åt henne...ovanför dig:rofl

Gött så men krisläge om man vill vara singel - så en boaorm är välkommen

Tänker skaffa mig en boaorm:tummenupp - tamejfan:fakta
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Min plan är en jättehögt terrarium med plexiglas och sen har man ett träd där inne.
Jag har ju takhöjd och plats.

Sen tänkte jag ha ett kolfilter med en datafläkt på väldigt låga varv som utsug med inlopp längst ned.
För och slippa sniffa orm även om det inte är så mycket

Tror det kan bli en bra lösning
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tänk på att datorfläktar väldigt sällan har tillräckligt mycket kraft för att orka dra luft igenom ett kolfilter, det kan funka på små volymer men låter som att ditt terrarium kommer bli rätt stort.
Hade hellre tittat på något med lite mer drag i, typ en badrumsfläkt om det är tight budget eller en ~4" inline ("odlingsbutiker" har dessa) om kostnad inte är så känsligt.
Kolfilter är Rhino så gott som oslagbara på marknaden men kostar därefter, åas kan jag garantera dig att den kommer ta bort all stank, du hade kunnat sätta dig och skita där inne varje dag utan att behöva oroa dig :fakta
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ok får kolla runt lite.

Nån som har tips om plexiglas/plastskivor , jag måste specialbygga det då det blir ett jätteakvarium så att säga byggt efter en vägg och lär nå 4m höjd minst.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det blir en dyr jävla orm. Köp en macbook istället. Eller ett nytt tält.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top