Hur mycket påverkar PAIR AFR-värdet? (sådär mellan tummen och pekfingret)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Slängde för skojs skull in en bredbandslambda i avgasröret på min hoj och mätte en extremt mager tomgång på kanske 25:1 eller så.

Sedan dess har jag läst på mig och lärt mig att PAIR påverkar AFR-värdena.
Däremot har jag inte den blekaste aning om hur mycket.

Då bredbandslambdan inte är min och hojen är inne på service så kan jag inte testa själv.

Jag förstår att det här säkert varierar en hel del mellan olika fordon, men tänkte om någon hade mätt före och efter på sitt fordon eller hade en uppfattning.

Skulle 25:1 i tomgångs-AFR kunna vara normalt med PAIR?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej,

Det blev med all säkerhet något fel på mätningen eller så var sonden trasig. Din motor skulle aldrig gå på så mager blandning, de flesta wb-lambda mäter inte AFR magrare än 23-25.

PAIR är som jag förstått det normalt inte ens öppen på tomgången.

Gör om och gör rätt! :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur satte du i sonden? Stack in den i burken bara? Hur långt in?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Gör om och gör rätt! :)
Värdena såg normala ut när man vred på rullen och varvade upp den. Någonstans kring 11-12:1 uppåt varvstopp till.

Hur satte du i sonden? Stack in den i burken bara? Hur långt in?
Ja, jag stoppade in den i burken bara. (Jag är medveten om att detta är långt från perfekt). Tror jag stoppade in den drygt en decimeter ungefär.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är nog därför då, in med den längre om värdena ska bli rätt. Får nog lite friskluft bakifrån. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Henrik har helt rätt - på tomgång sugs luft in i ljuddämparen och saboterar mätningen. Normalt använder man en s k "tail pipe sniffer" för att få fatt i bättre noggrannhet - se bifogad länk: https://www.google.se/search?q=o2+s...dRVN-zIKr4ywPVlIDoBg&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=0.67

Sedan får Du inga bra värden med att torrgasa utan belastning, tejpa i stället fast instrumentet på tanken, leta rätt på en lång uppförsbacke och accelerera på hög växel med jämnt gaspådrag så ser Du bättre hur den ligger. Förutsätter naturligtvis att instrumentet är mobilt :)

Lycka till!
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack för era bra svar. :)

Sedan får Du inga bra värden med att torrgasa utan belastning, tejpa i stället fast instrumentet på tanken, leta rätt på en lång uppförsbacke och accelerera på hög växel med jämnt gaspådrag så ser Du bättre hur den ligger. Förutsätter naturligtvis att instrumentet är mobilt
Då jag haft problem med att motorcykeln dör vid justering av tomgång, men fungerar fint i övrigt oroade jag mig att bränsleblandningen för tomgången var fel.

Torrgasandet var för att se att instrumentet inte mätte helt uppåt väggarna och gjordes genom snabbt vridande på rullen, för att åtminstone ge lasten av att varva upp motorn.

Har en tråd om mitt tomgångsjusteringsproblem här:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...0f4i-2002-d%F6r-vid-uppjustering-av-tomg%E5ng

PAIR är som jag förstått det normalt inte ens öppen på tomgången.
Jag trodde PAIR användes vid låg last, hur kommer det sig att den är inaktiv vid tomgång?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för era bra svar. :)

...jag trodde PAIR användes vid låg last, hur kommer det sig att den är inaktiv vid tomgång?
Ingen fara, roligt att Du är intresserad av Din hoj :)

Nej, PAIR används mest vid acceleration och då för att oförbrända bensinångor i feta avgaser ska förbrännas innan det hamnar i det fria, och feta avgaser i pipan har Du bara under acc eller när Du har undertryck i insuget.

På tomgång och låga, konstanta gaspådrag är det smalbandslambdan som justerar avgasblandningen, dessutom med en tabell som är indexerad med MAP-sensorn, inte trottelposition. Jag tror Du får bättre uppfattning om Du mäter under körning vid det varvtal och den trottelöppning där Du upplever problemet.

Räkna med att hojen börjar rycka redan vid lambda kring 14.0.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
På tomgång och låga, konstanta gaspådrag är det smalbandslambdan som justerar avgasblandningen
Min hoj, CBR600FS, har insprut men ingen smalbandslambda, annars hade jag inte oroat mig det minsta för att tomgången skulle varit off :)

Nej, PAIR används mest vid acceleration och då för att oförbrända bensin i feta avgaser ska förbrännas innan det hamnar i det fria, och feta avgaser i pipan har Du bara under acc eller när Du har undertryck i insuget.
Då hade jag fått det helt tvärtom. Tack för upplysningen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
PAIR är som jag förstått det normalt inte ens öppen på tomgången.
Nu har jag försökt läsa på mig mer, det är svårt att hitta bra information, men från det jag hittat tycker jag det ser ut som att PAIR är aktivt vid motorbroms och tomgång, inte vid last.
Har du någon bra länk där man kan läsa på sig?

http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection#Aspirated_air_injection
During engine idle, brief but periodic negative pressure pulses in the exhaust system draw air through the aspirator valve and into the exhaust stream at the catalytic converter.

http://www.autoshop101.com/forms/h65.pdf
The PAIR system promotes HC and CO oxidation by adding additional oxygen into the exhaust manifold during cold engine operation and deceleration

Den senare artikeln verkar tyda på att det finns implementationer när det inte är aktivt under varm tomgång.
Start the engine cold and allow it to idle. Confirm that a pulsating noise is heard from the
PAIR air intake hose
Allow the engine to reach operating temp. and let it idle. Confirm that no pulsating noise
is heard from the PAIR air intake hose
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu har jag försökt läsa på mig mer, det är svårt att hitta bra information, men från det jag hittat tycker jag det ser ut som att PAIR är aktivt vid motorbroms och tomgång, inte vid last.
Har du någon bra länk...
Vettig info här: http://www.moccsplace.com/images/pair/pair1.htm

Njae, som jag förstår det är det undertryck i insugningsrören som öppnar friskluftinjekteringen i avgassystemet. Och när har Du undertryck i insugningsrören (mäts via MAP-sensor)? Under acceleration och naturligtvis också under motorbroms (men det är mer ointressant för motorns kondition, mer för ev avgasknallar). Anledningen till att vi blockerar luftinjekteringen när vi vill läsa A/F under mappningen är att det tunnar ut/ger högre A/F värden under acceleration - d v s det intervall vi intresserar oss för.

Hur mycket påverkar PAIR? Jag har mätt både med och utan PAIR och inte sett några grava avvikelser under acceleration men då har jag haft O2-sensorn i grenrören eller omedelbart efter collektorn.

Det är dock inte ovanligt med kärvande system som t ex öppnar hela tiden. Generellt sett brukar jag själv plugga systemet, t ex i slangen som ansluter mot luftburken, och se till att hojen ger vettiga A/F under drift med programmering i ECU, PC eller Bazzaz. Då eliminerar man en felkälla, får en motor som mår bra och förenklar ev felsökning.

Men det är jag det :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top