Färgkoder och nyansskillnad på ktm 1290 superduke

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har lämnat in min hoj hos Mr.Cap i Täby (Som för övrigt, iaf han som verkar vara den ansvarige, verkar vara engagerad av att fixa detta på en entusiastisk nivå) för att fixa till de små skavanker som finns på tanken. De fick färgkoden RAL2009 som enligt KTMs dokument för färgar är Orange glossy repair color. (Och som alla säger är den färgen vi har på våra orangea hojar.

Men det ser helt förjävligt ut to be honest. Det är något som saknas. Vad kan det vara? Han har bett två olika lackerare att blanda och de har fått fram mer eller mindre identisk orange nyans. Vad kan det vara? Nu ska han köpa ett lackstift från KTM istället och fixa till det, för det första lagret med RAL2009 blev bara pannkaka. Om någon här vet något om KTMs färgkoder och varför det inte blir rätt så skulle jag bli glad!


All hjälp uppskattas.

Klicka på bilderna så syns det tydligt vilken nyansskillnad det är.
arbetet med 1290-färgen 002.jpgarbetet med 1290-färgen 003.jpg
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Jag skulle tippa på att den är målad med en vattenbas + klarlack från fabrik. Och ral 2009 är ju en 2 komponents färg, kan tyvär skilja mellan vattenbas och tex 2 komponentsfärg. Fråga mig inte varför. Och även när man penslar eller sticker i kan det se ut som 2 olika färger, även om du är säker på att det är exakt färg. Hoppas jag skrev någorlunda utförligt.. Mvh Linus
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Ja kolla upp lite koder på jobbet och här kommer dom: KTM 203 (är en vattenbas som man lägger på en vit botten) En annan: KTM 205 är oxå en vattenbas,men står inget om en vit botten. Mvh Linus
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja kolla upp lite koder på jobbet och här kommer dom: KTM 203 (är en vattenbas som man lägger på en vit botten) En annan: KTM 205 är oxå en vattenbas,men står inget om en vit botten. Mvh Linus


Det är många kockar nu :D

Ragnar (Funbike) har kollat upp det närmare med KTM och det ska tydligen vara dessa färger enligt honom:

Electronic orange special color 157
Tiger pulver patinat lacksystem 929
T714newelectronic orange

Hur kollade du upp informationen? Tack för infon iaf, även om den troligtvis verkar vara felaktig.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Det är många kockar nu :D

Ragnar (Funbike) har kollat upp det närmare med KTM och det ska tydligen vara dessa färger enligt honom:

Electronic orange special color 157
Tiger pulver patinat lacksystem 929
T714newelectronic orange

Hur kollade du upp informationen? Tack för infon iaf, även om den troligtvis verkar vara felaktig.

Jag kollade upp det på datan på jobbet. (fordons lackering) :fakta
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
När det är pearl-effekt på lacken behöver den oftast en baslack och en topplack för att bli rätt. Det ser ut som att du bara har fått en av de två färger som behövs.

Sökte upp din hoj på colorrite.com och precis som jag misstänkte är det så i detta fall.

Jag brukar köpa mina färger hos http://www.lackman.se/ då de alltid kan blanda färg enligt färgkoderna till Honda. Hur det är med KTM vet jag tyvärr inte...

Capture2.JPG
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
När det är pearl-effekt på lacken behöver den oftast en baslack och en topplack för att bli rätt. Det ser ut som att du bara har fått en av de två färger som behövs.

Sökte upp din hoj på colorrite.com och precis som jag misstänkte är det så i detta fall.

Jag brukar köpa mina färger hos http://www.lackman.se/ då de alltid kan blanda färg enligt färgkoderna till Honda. Hur det är med KTM vet jag tyvärr inte...

View attachment 412497

Jaha så det är alltså pearl på den? Trodde det va vanlig solid..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag får inte upp någonting på datan med den infon du fick av funbike. :va

Jag vet bara att han ringde upp och hade kollat upp färgkoderna till tanken och sedan skickade han mailet om dessa.

När det är pearl-effekt på lacken behöver den oftast en baslack och en topplack för att bli rätt. Det ser ut som att du bara har fått en av de två färger som behövs.

Sökte upp din hoj på colorrite.com och precis som jag misstänkte är det så i detta fall.

Jag brukar köpa mina färger hos http://www.lackman.se/ då de alltid kan blanda färg enligt färgkoderna till Honda. Hur det är med KTM vet jag tyvärr inte...

View attachment 412497

Där står det dock bara "body/frame" och ibland har jag faktiskt undrat om det är en minimal nyansskillnad på tanken gentemot ramen. Men ja, enligt colorrite är det ju som på bilden du visar :brinnerup

Vad exakt är pearllackering för övrigt? Hur ser jag att det är pearllack?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jaha så det är alltså pearl på den? Trodde det va vanlig solid..

En liten brasklapp är ju att colorrite enbart listar den nordamerikanska marknaden men det känns långsökt att de skulle ha en annan nyans på KTM orange.

Hur som helst så borde det framgå att det är pearl och två färger när den som blandar färgen tar fram "receptet" på färgkoden.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Jag vet bara att han ringde upp och hade kollat upp färgkoderna till tanken och sedan skickade han mailet om dessa.



Där står det dock bara "body/frame" och ibland har jag faktiskt undrat om det är en minimal nyansskillnad på tanken gentemot ramen. Men ja, enligt colorrite är det ju som på bilden du visar :brinnerup

Vad exakt är pearllackering för övrigt? Hur ser jag att det är pearllack?

Om du lyser med tex en ficklampa så borde du se om det knistrar o knastrar om lacken, kan bli att det skiftar lite i färg beroende på ljuset, :)
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
En liten brasklapp är ju att colorrite enbart listar den nordamerikanska marknaden men det känns långsökt att de skulle ha en annan nyans på KTM orange.

Hur som helst så borde det framgå att det är pearl och två färger när den som blandar färgen tar fram "receptet" på färgkoden.

Ja det finns ju både solid och metallic i deras färger då lär ju inte va omöjligt. Brukar kunna va lite "hemligt" oxå hur dom gjorde osv...
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Vad exakt är pearllackering för övrigt? Hur ser jag att det är pearllack?

Det ger ett annat djup i färgen och den ser typ våt ut är det förklaring jag har fått.

På min blåa CBR syns det tydligt däremot blev jag förvånad att även min röda CBR som ser ut som vanlig solid röd också hade en bas och topp.

Gemensamt för båda är att basen är typ silver och toppen är ganska mycket mörkare blå respektive röd.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Mig veteligen så är det klarlacken som är olika beroende på vilken KMTmodell det är..

Alltså att RAL2009 är rätt men sedan att du antagligen fått fel klarlack.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Mig veteligen så är det klarlacken som är olika beroende på vilken KMTmodell det är..

Alltså att RAL2009 är rätt men sedan att du antagligen fått fel klarlack.

Enligt ett dokument med KTM after market color codes 1994-2012 så är Orange glossy RAL 2009.
Men du ser ju själv resultatet. det är inte i närheten av att vara rätt nyans. När jag skickade bilderna till Funbike så gjorde han lite mer efterforskning och fick fram dessa tre färger som jag skrev lite högre upp i tråden. Sen blir jag lite orolig över att colorrite ger två helt andra färger dock.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Vad jag kan googla mig fram till så är RAL2009 inte KTM's egen färgkod utan från ett färgfabrikat som visserligen påstår sig göra KTM's orange. Men exakt samma färg sitter ju även på traktorer och jordbruksredskap, kan det verkligen stämma? Sen ser man ju på din bild att du uppenbarligen fått fel färg för din hoj.

Det måste finnas en färgkod skriven på motorcykeln någonstans och det är den koden du måste ge till den som blandar färgen.

Följ länken nedan så hittar du exempelvis två olika orange från KTM som båda ska målas som bas och topp vilket jag varit inne på tidigare.

http://cdb.dupontrefinish.info/en/A...nyName=KTM MOTORCYCLES&powerSearchKeys=orange
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ska bara tillägga att jag absolut inte är någon expert på KTM's färger men jag har gjort samma resa vad gäller färgerna till framförallt Honda och vet av erfarenhet att det är en djungel att ta sig igenom :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top