Däckbelysning, lagligt?

MG79

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Kawasaki ER-6F
Funderar på om självlysande rimtape (lunasee) är lagligt i Sverige? Försökte rota runt lite på lagen.nu men hittade inget som direkt sa att man inte fick öka synligheten på sin hoj.

Någon som har bättre koll på lagarna än jag?

QAcn0sb.jpg
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Men är det snyggt? :va Jag vill ha med stroboskopeffekt isåfall.

edit. efter att ha sett denna film insåg jag att det är otroligt dorkigt.

 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du får ju inte ha ljuskällor av icke godkänd färg i icke godkänd riktning. I sidled skall det vara orange nåde på reflexmaterial och lampor. Sen är väl självlysande färg ett mellanting lagstiftaren inte explicit skrivit men det finns väl få saker som talar emot att det skulle vara förbjudet.

Men det är ju högst teoretiskt. Polisen lär inte bry sig utan bara tycka att du ser ut som en idiot....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som om det inte räckte med denna j---a fälgtejp kommer nu nästa steg!? :zpy
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vill ju till att man har en strömbrytare på styret utifallet man behöver dra snutten nån kväll :fakta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tänk synen när man dragit snuten och hukar i ett dike med hojen under sig, och snuten ser två runda ringar i mörkret. Är man fler kan man steathlta som en Audilogga på en mörk kulle.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Säkert inte olagligt men du borde ha såpas självdistans att du inser det vidriga i att montera detta.
Vart är bikervärlden påväg?
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag har varit inne på liknande tankar nu när det blivit så mörkt ute. Tycker det kan se rätt häftigt ut och om det inte är jätteolagligt så kanske det kan vara värt. Ur trafiksäkerhetsperspektiv såklart. :rodnar
 

Jimmy

Guest
Så bäste MG79, har du bestämt färg på ringarna ännu?:hihi


Edit, verkar vara ett genomgående drag hos Er-6 piloter. Ringarna kommer mao som orginalmonterade från årsskiftet...
 
Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Vet inte va jag ska tycka, men ur rent trafikmässigt tänkande så är ju detta ganska bra, då vi har reflexer på både fram och bakhjulet på vanliga cyklar för att synas bättre i mörker, så är ju detta inte alls så dumt, man syns ju bra mycket bättre med dessa på... Eller?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Om man nu promt ska ha reflexer på hjulen för synbarhetens skull så ska de väl för bövelen sitta på ekrarna! :smasha
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Två tycker det är fräckt, två åker er6.. Alltså va fan? Nej det är inte fräckt, inte snyggt. Ja tanken med att synas är bra men för att se ut så hade ja nog fan passat på mörkerkörning. Men det är jag:)
 

MG79

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Kawasaki ER-6F
AC, de har kit för vanliga cyklar också. :)

Zinik, när man åker en såpass anonym hoj som ER6 får man göra vad man kan för att stå ut... ;)

Jag är egentligen själv på staketet om jag tycker det är tufft eller bara udda, ville mest kolla läget först. Ska man skaffa något fånigt till hojen är det iaf en fördel om det är lagligt fånigt.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Så bäste MG79, har du bestämt färg på ringarna ännu?:hihi


Edit, verkar vara ett genomgående drag hos Er-6 piloter. Ringarna kommer mao som orginalmonterade från årsskiftet...

Hahah!
Tänkte faktiskt direkt när jag såg filmen att det här nog är något man bara kan tänka sig se på en ER-6.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
:rofl

Vänta tills TS toppar det med skinnställ i Hellokitty style

:3freak

Jag skulleförrdra Hello Kitty-stället framför de där lysmojängerna alla dagar i veckan. Om någon pyntar ett bra hello Kitty ställ åt mig så skulle jag ha det som banåkningsställ. Satte någon dit lysmaskar på min hoj skulle jag anmäla för grov skadegörelse och ärekränkning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top