Möss MacGyver 2.0 tråden

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ja isf är jag ett djurplågande dumhuvud. Tack för upplysningen:glömdet

Vad tror ett geni och djurvän som du att ha sprit istället för glykol? MusFest?:fyllisar
Har inte testat så jag passar på frågan.
Håller med, råttgift är ett mycket "humanare" sätt att råda bot på problemet...
Använder jag råttgift? När nämnde jag råttgift som ett alternativ?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Någon som har en ide? Ohuman eller ej, jag skiter i vilket! :)

Att fånga en räv är ju helt klart det bästa, men om man inte fångar en räv:rolleyes: vad finns det för idéer då? :)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Använder man glykolhing eller liknande är man fan dum i huvudet. Möss är fortfarande djur och ska inte plågas ihjäl.

Ja, för alternativen är ju så väldigt mycket humanare. En mus lever inte länge i en hink med glykol, jag har aldrig hittat levande möss i min hink i alla fall. Och då har jag ibland tittat till den på kvällen och sedan hittat möss morgonen efter.

Har testat och använder gift som säkert är väldigt humant...:va, slagfällor som mössen ibland lyckas smita ifrån och då är de antagligen svårt skadade men behöver ju inte plågas?

Har även skrikor men vissa möss verkar skita i dessa även om musbeståndet snabbt minskade med dom.

En hinken med glykol har dödat fler möss än ett halvdussin slagfällor i min bod. Har en ölburk uppträdd på en svetstråd över hinken, burken är insmetat med jordnötssmör.
Det finaste med hinken är att jag kan åka bort nästan hur länge som helst, den fortsätter ändå att äta möss. Ett tag var denna bostad sommarstuga när jag bodde på annat håll. Hinken käkade ändå möss i 11 månader, även om det var -30 grader i januari.

Jordnötssmör är bra agn, enkelt att smeta på både slagfällor och andra. Musen har ingen chans att smita med "ostbiten" utan att fällan slår igen. Ibland ser man att mössen varit och naffsat i smöret utan att fällan slagit igen men nån dag senare slår fällan igen när musen ska nafsa åt sig det sista smöret.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Massa matnyttigt :).

Ja vi är uppenbarligen en hope idioter enligt vissa, kan leva med det.

Bra tipps ang jordnötssmöret :tummenupp

Jag vette fan om inte hinken gjort resultat!? Det har prasslat och levt fan nu i några dagar men sen igår när ja ringde har jag inte hört nått.. Sen kanske jag får ta en pinne eller dyligt att gräva lite i min hinn för ja ser ingen..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja vi är uppenbarligen en hope idioter enligt vissa, kan leva med det.

Bra tipps ang jordnötssmöret :tummenupp

Jag vette fan om inte hinken gjort resultat!? Det har prasslat och levt fan nu i några dagar men sen igår när ja ringde har jag inte hört nått.. Sen kanske jag får ta en pinne eller dyligt att gräva lite i min hinn för ja ser ingen..

En planteringsgaffel är fin att fiska med. Försök hitta rätt plats också. I min bod finns det massor av öppningar ner till grunden men av någon anledning verkar de alltid röra sig vid en och samma. Där bredvid står min hink samt även mitt gift.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
En planteringsgaffel är fin att fiska med. Försök hitta rätt plats också. I min bod finns det massor av öppningar ner till grunden men av någon anledning verkar de alltid röra sig vid en och samma. Där bredvid står min hink samt även mitt gift.


Då har vi tänkt lite samma iaf:) Jag har sett mössen springa in i ett hål, nedanför har ja placerat två fällor samt hink med "landbryggan". Hoppas att det ligger några kräk i hinken hade varit gött att kvitera min till en början goda ledning.. Tråden heter MacGyver av en anledning och att de träffar apex som Marquez.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då har vi tänkt lite samma iaf:) Jag har sett mössen springa in i ett hål, nedanför har ja placerat två fällor samt hink med "landbryggan". Hoppas att det ligger några kräk i hinken hade varit gött att kvitera min till en början goda ledning.. Tråden heter MacGyver av en anledning och att de träffar apex som Marquez.

Ska väl tillägga att slagfällorna är utspridda lite överallt i boden där de inte är i vägen, blir trampade på osv. Mössen rör sig ju trots allt överallt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dom små jävlarna lämnar doftspår efter sig när dom går så deras polare ska hitta dit, så hittar de en ingång är det inte osannolikt att fler kommer samma väg.

Hittar du deras ingång så täpp igen den, dom kommer säkert hitta en ny men tillslut så....

Själv har jag bara problem nu när hösten börjar gå över i vinter, eller problem och problem, brukar vara ett 10-tal som tar sig in sen är det "slut" på dom verkar det som, några enstaka över vintern men inga från våren och framåt så jag sliter inte ihjäl mig för att stänga ute dom då katterna ska något att leka med också. :D

Glykolen, är den ren?
Behöver inte ha så mycket i för att dom ska drunkna, späd den så du ser botten på hinken så vet du utan att behöva tråla! ;)
Det mesta som bryter ytspänningen funkar men glykolen tål ju mest minus, diskmedel funkar bra inomhus.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Dom små jävlarna lämnar doftspår efter sig när dom går så deras polare ska hitta dit, så hittar de en ingång är det inte osannolikt att fler kommer samma väg.

Hittar du deras ingång så täpp igen den, dom kommer säkert hitta en ny men tillslut så....

Själv har jag bara problem nu när hösten börjar gå över i vinter, eller problem och problem, brukar vara ett 10-tal som tar sig in sen är det "slut" på dom verkar det som, några enstaka över vintern men inga från våren och framåt så jag sliter inte ihjäl mig för att stänga ute dom då katterna ska något att leka med också. :D

Glykolen, är den ren?
Behöver inte ha så mycket i för att dom ska drunkna, späd den så du ser botten på hinken så vet du utan att behöva tråla! ;)
Det mesta som bryter ytspänningen funkar men glykolen tål ju mest minus, diskmedel funkar bra inomhus.

Jag vet inte om ja innbilar mig med det börjar lukta mus i köket.. och nej det är inte min sambos :rofl

Jo det är en ide att täppa till den men tror fan att de flesta är inomhus ändå:huvet

Ja katter skall ju aktiveras med något dem med:)

En liter röd-glykol och kanske 3-5 dl vatten.. Borde svara fint iaf när de surplar i sig:fyllisar ...... wait for it... :död
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ja, för alternativen är ju så väldigt mycket humanare. En mus lever inte länge i en hink med glykol, jag har aldrig hittat levande möss i min hink i alla fall. Och då har jag ibland tittat till den på kvällen och sedan hittat möss morgonen efter.

Har testat och använder gift som säkert är väldigt humant...:va, slagfällor som mössen ibland lyckas smita ifrån och då är de antagligen svårt skadade men behöver ju inte plågas?

Har även skrikor men vissa möss verkar skita i dessa även om musbeståndet snabbt minskade med dom.

En hinken med glykol har dödat fler möss än ett halvdussin slagfällor i min bod. Har en ölburk uppträdd på en svetstråd över hinken, burken är insmetat med jordnötssmör.
Det finaste med hinken är att jag kan åka bort nästan hur länge som helst, den fortsätter ändå att äta möss. Ett tag var denna bostad sommarstuga när jag bodde på annat håll. Hinken käkade ändå möss i 11 månader, även om det var -30 grader i januari.

Jordnötssmör är bra agn, enkelt att smeta på både slagfällor och andra. Musen har ingen chans att smita med "ostbiten" utan att fällan slår igen. Ibland ser man att mössen varit och naffsat i smöret utan att fällan slagit igen men nån dag senare slår fällan igen när musen ska nafsa åt sig det sista smöret.
Mina slagfällor har aldrig släppt en mus när den väl slår igen då det är i princip fysiskt omöjligt (mössen måste lyfta på ett lock för att komma åt maten). Jag vet även att de dör på extremt kort tid då det hörs när fällan slår igen.

Nu vet jag inte hur långt tid det tar för en mus att ramla ner i en hink fylld med glykol men jag antar att den drunknar efter utmattning. Schysst:smasha
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mina slagfällor har aldrig släppt en mus när den väl slår igen då det är i princip fysiskt omöjligt (mössen måste lyfta på ett lock för att komma åt maten). Jag vet även att de dör på extremt kort tid då det hörs när fällan slår igen.

Nu vet jag inte hur långt tid det tar för en mus att ramla ner i en hink fylld med glykol men jag antar att den drunknar efter utmattning. Schysst:smasha

Dom drunknar utan utmattning då dom inte kan flyta i glykol. . . . Gift förresten, humant som fan i jämförelse. . .. . Varfarin som ofta används (samma innehåll som varan som är ett blodförtunnande läkemedel) gör att dom blöder ihjäl invärtes. . . . .drunkna ska ju vara skönaste döden säger dom. . . .
 

Smagatusk

Guest
drunkna ska ju vara skönaste döden säger dom. . . .

Vem säger det? Har du pratat med nåt medium, som i sin tur har pratat med nån reinkarnerad som minns sina tidigare liv och avslut?

OnTopic igen. Jag har aldrig haft problem med möss. Vilken skada kan de åstadkomma? Gnaga på vattenledningar och dylikt, eller bara ett jävla obehag?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag är ju inte rädd för möss så och har dom ofta i tältet...dom har gnagt sig genom tältduken och ätit upp min mat och så , sen inte hittat ut och levt rövare hela natten - fattade inte att den var inne i tältet.

Så detär ett problem dom skiter och äter i dina skåp.

Det andra är att dom skiter och dör inne i väggarna och det ger hus en doft av marsvinsbur - och det kan man ju vara utan - har bott ett halvår i ett 1800 tals torp.Jag hade så jädra mycket möss där i skafferier,i sängen, i golv och inne i väggar.

Jag gjorde ju inget åt dom så , där var muscircusen bara patina till upplevelsen, men i en villa vill man inte ha dom..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top