Möss MacGyver 2.0 tråden

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Fan.

Nu har dem invaderar oss. Första tanken "aha, inga problem med lite möss.."
Första dagen fick ja två st, på två olika ställen.. YES, Kristoffer 2-0.. Men nu tror ja fan att dem har lärt sig fällorna och leker med mig?! Kan dem vara så smarta?? Jag har försökt att placera om fällor, mitt i apex.. Men inte då.. De är nog fan som #93.. Olika spår helatiden!! :4skrika

Jag använder mig utanav fällor (4st) med agn, skina och kalkon. Kalkon har varit effektivast!! Samt en stor hink med glykol med agn. Svårt att se resultat, om dem inte flyter??

Hur gör ni? Eller skall ja ge upp? Dem har nämligen kommit in i huset (köket).. Är min enda utväg Anticimex innan jag har ett helt GP med Marc Marquez i väggarna?!

Fan..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De syns dåligt i glykolhink, men flyter precis under ytan. Ganska okej metod att fånga dem med lite arbete, om än olaglig.

Annars använder jag burfällor. När gynnarna kommit in till maten kommer de inte ut. Tar fler så än med slagfällor. Vill man ha ihjäl dem så är det bara att stoppa ner buren i en hink vatten och vänta ett tag (vilket inte borde vara något större besvär mtp att du använder glykolhink) eller så har du råttgift i buren med.

Burarna agnar jag med kaninpellets. Hittills i höst är det med än 70 möss och småråttor som satt sig i burarna (tre små och en stor bur).

Ett annat knep som är olagligt är pulvermjölk och gips blandat på en tallrik. Med en skål vatten bredvid. Du fångar dem inte, men de dör och luktar inte så värst mycket.

Anticimex kan nog vara ett alternativ om du tycker det är alldeles för gott om såndär småsaker, men de gör inga underverk.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Fy fan! Du är ju rena motorsågsMÖSSmasaken Ulvhamne!! Har du länk till dina burar? De verkar ju onekligen effektiva!

Annars får hundarna börja sova strategiskt utplacerade nattetid och döda mus träna dem!:fakta

Dock kommer dem somna i soffan och de snarkar så högt att dem inte hör mössen ändå:dummer
Bulldogs.. (Dem får inte vara i soffan)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ja fy fan. Det verkar vara hotell hos dig:7peta Hög standard? ;)

Tack för hjälpen iaf :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I år har jag gett upp, nu står det betesstationer snart överallt, inne har jag ett gäng ultraljudsvisslor.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Katt! Min käkar dom inte men "fixar" dom iaf., ligger som frukost någonstans när man vaknar, i lördags på köksgolvet. :)

DSC00328 (800x600).JPG

Burfälla har jag testat annars, effektiva som fasen men man måste ju "fixa" dom själv, och har du fler så kan dom släppa ut varandra när nästa går in.

Har några slagfällor placerade på strategiska ställen, bakom sockeln under köksskåpen och bredvid soppåsen, betar dom men leverpastej, det funkar fint.
Av denna typen, slipper ta i dom när man tömmer. :)
images.jpg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag ringer Nomor varje höst och får en bunt betesfällor som tar i princip alla möss och sorkar inom ett par veckor. Kostar mig inget, eftersom försäkringsbolaget står för fiolerna (ingen självrisk).

Katterna tar en del, men kommer ju inte åt det som finns i väggar och golv.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ringer Inspektera nu som mitt bolag har. Utan självrisk med! Jävla skit när dem tagit sig ur väggarna och skiter i köket! Har ju några luftgevär och pistoler som man kanske kunde roa sig med... Tror dock inte käringa skulle uppskatta det:va

Hade lätt kunnat placera hinken med glykol i köket.. Men då ryker väl vovvarna med och då blir det liv hemma! :död
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hade varit kul om det kommer en kvinnlig:tuttar mustekniker:D Får se vad dem rekomenderar mor Marces mössen:machinegu ?? Eller :fatta!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Katt! Min käkar dom inte men "fixar" dom iaf., ligger som frukost någonstans när man vaknar, i lördags på köksgolvet. :)

View attachment 412413

Burfälla har jag testat annars, effektiva som fasen men man måste ju "fixa" dom själv, och har du fler så kan dom släppa ut varandra när nästa går in.

Har några slagfällor placerade på strategiska ställen, bakom sockeln under köksskåpen och bredvid soppåsen, betar dom men leverpastej, det funkar fint.
Av denna typen, slipper ta i dom när man tömmer. :)
View attachment 412414

Vette fan om en katt hemma skulle bli så bra:rolleyes:

Läste först slangbella (slagfällor), du hade du varit förbannat pricksäker!:yoparty
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur bra funkar dessa?? Är det en frekvens som inte skulle påverka hundar?

Funkar bättre än jag förväntade mig, märktes skillnad över en natt, men vissa tar sig dessvärre in i utrymmena oavsett. Hundarna brydde sig inte över huvud taget, dock är dom inte helt ljudlösa för människor (som har hörseln kvar).

Den här sorten har jag nog 6st utställda lite var stans.
Pestrepeller.jpg

Sen så tog jag även bort all föda utomhus typ fågelmat osv. ja förutom numera råttgiftet, det är nog det som gjort störst skillnad för förr var det rena invasionen på hösten.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Använder man glykolhing eller liknande är man fan dum i huvudet. Möss är fortfarande djur och ska inte plågas ihjäl.

I min förra kåk hade jag mycket problem med möss, de kom in överallt. Körde med effektiva musfällor (laddade med guldnougat) men blev aldrig av med springandet i väggen och knaprandet i golvet (krypgrund).

Testa med ett gäng gnagar-skrämmor och räkna med att det tar lite tid innan du får resultat. Kombinera inte skrämmor med mat bara.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Har ett dräpartips, dock olagligt. Farsan fångade en räv. Hade den i löplina (när den inte sov i soffan). Möss och råttor försvann över en natt.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Använder man glykolhing eller liknande är man fan dum i huvudet. Möss är fortfarande djur och ska inte plågas ihjäl.

Ja isf är jag ett djurplågande dumhuvud. Tack för upplysningen:glömdet

Vad tror ett geni och djurvän som du att ha sprit istället för glykol? MusFest?:fyllisar
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Använder man glykolhing eller liknande är man fan dum i huvudet. Möss är fortfarande djur och ska inte plågas ihjäl.

I min förra kåk hade jag mycket problem med möss, de kom in överallt. Körde med effektiva musfällor (laddade med guldnougat) men blev aldrig av med springandet i väggen och knaprandet i golvet (krypgrund).

Testa med ett gäng gnagar-skrämmor och räkna med att det tar lite tid innan du får resultat. Kombinera inte skrämmor med mat bara.

Håller med, råttgift är ett mycket "humanare" sätt att råda bot på problemet...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top