Aprilia Falco -01 startar inte.

Feuerfrei

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
Yamaha BT 1100 Bulldog -04
Bytte hoj förra helgen, det blev en Aprilia Falco -01. De första turerna gick den som en dröm, men i onsdags ville den inte starta när jag skulle hem från jobbet.. Motorn gick runt men tände inte, fick starthjälp men lyckades flöda motorn, så det var bara att ställa hojen. Jag misstänkte dåligt batteri, så jag köpte nytt Yuasa och satte i dagen efter. Fortfarande ingen gnista, startmotorn går bara runt. Jag har letat överallt i olika forum om tips, men blir inte riktigt klok på vad det är för fel.. En del skriver att startrelät kan ge sig om man nöter på starten för länge, men då borde ju inte startmotorn funka alls? Tacksam för tips!!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har du lyckats flöda motorn trots elektronisk insprutning så åker du nog på att byta stiften innan den vill gå igång. Förmodligen är du i det här läget med tanke på att du bytt batteriet. Nästa gång du ska starta den med nya stift så låt bli gasen...

Du KAN ha problem med reläet, det kan ge upp gradvis så startmotorn går runt för sakta några gånger innan relät ger upp helt och den inte snurrar alls. Du har dock inget Falco-unikt problem, samma motor och komponenter sitter i Mille & Tuono. Du har ställt frågan i Aprilia-tråden eller på Apriliaklubbens forum?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Kör du med kallstarten när du ska starta den?, är du helst säker att du inte har gnista? , får du inte igång den direkt så är det ganska stor risk att du lyckas sura ner den, ur med stiften och torka rent.

En sak till går bara startmotorn runt eller går motorn runt också?, går bara startmotorn runt så har du pajat sprang clunth(det blir lätt så om man kör runt motorn med dåligt batteri eller nötter länge på start motorn.)
 

Feuerfrei

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
Yamaha BT 1100 Bulldog -04
Tackar för alla tips! Dödarknappen är i rätt läge. Att jag flödat motorn var bara min egen slutsats då det började droppa bensin under motorn, kanske något annat galet? Jag har inte kollat gnistan än, men kommer i dagsläget bara åt de bakre stiften. De främre måste jag lyfta luftburken och det verkar ta en stund.. Angående startmotorkopplingen hoppas jag verkligen att jag inte lyckats sabba den, men det låter som om motorn går runt. Då är det bara att fortsätta leta... Det är så märkligt bara att den gick utmärkt på morgonen, men död på eftermiddagen...
 

Feuerfrei

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
Yamaha BT 1100 Bulldog -04
Två nya stift till den bakre cylindern, det är gnista och det luktar soppa av stiftet när jag skruvar ut det.. Varför tänder den inte?!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Du fick inte med dig något verktygskit till hojen?, du bör ta ur främre också... också köra runt motorn utan stiften i så du får ur lite sopa ur cylindrarna.

Den har med 100% säkerhet surat ner sig... glöm inte kallstarten när du startar!
 

Feuerfrei

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
Yamaha BT 1100 Bulldog -04
Ok, det är nog som du säger. Ska plocka bort luftburken och ta bort de främre tändstiften också. När du säger kallstart har jag en fråga. Enligt instruktionsboken ska man bara använda reglaget för kallstart vid temperatur under 0 grader. Stämmer inte det? Ska jag alltid använda kallstartsreglaget?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hjälpte en snubbe med sitt storal touringlock - han hade ju oxå surat ned motorn fett.

Iaf så hittade jag på utländska forum att det fanns ett knep för att helst stänga av insprutningen för att vädra ur om det inträffat.
Det var att vrida gasen i botten , sen köra med startmotorn , sen slå på dödaren innan man släpper gasen.
På hans hoj skulle det inte komma nån soppa på 100% - det gjorde det inte.

Annars får den soppa sen vid 95% pådrag o de blir alla kallstarters kalltart på fulla spjäll:hihi
Han släppte gasen sen och...ja ungefär vid 95% pådrag tände den...

Sen efter det gör man ett vanligt startförsök.

Håll dock fingret på dödaren under operationen , kolla även om detta gäller din hoj - det här var en Yamaha , GTS eller vad det var.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Som någon skrev innan, du ska "ALLTID" använda kallstarten om motorn inte är varm! 60c! + "Då är motorn VARM" ej när den är under det!

Bästa sättet att få bort soppan från cylindrarna är att ta ur bägge stiften, dra ur spridar kontakterna , dra runt motorn några varv på start motorn, torka rent stiften, montera stiften, i med spridar kkontakterna, Ställ in kallstart på max, vrida på tändning och starta den!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Var lite stressad förut när jag skrev inlägget på jobbet men WOT - wide open tråttel knepet körde vi på hans hoj.

Surfade lite och tror att det jag testade var det här.

http://www.yamahasupertenere.com/index.php?topic=6796.135 , som exempel - hans hoj var en FJR inget annat.

Tydligen är det effektivt vid surning men var beredda med dödaren - ni fattar - blir ju ingen snäll kallstart när maskineriet startar...hojen gick igång men fick nog en kallstart som motsvara 100 mils fiskörning.

Om det nu är så att insprutningen är av vid fullgasutslag från startad motor eller så kan jag inte heller garantera - men detta är en väl använd metod tydligen och kan vara bra och känna till:tummenupp
 

Feuerfrei

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
Yamaha BT 1100 Bulldog -04
Börjar med lufta motorn utan stift och byter då även de främre stiften. Sedan är det väl bara att hålla tummarna... Tack för alla tips!!
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
kallstartreglaget påverkar gasspjället direkt och är inget annat än en "grundgas" på prillan,, alltså ingen choke.
har du möjlighet innan du fortsätter att göra flera startförsök att ladda batteriet så det är fullt ös i det vid nästa starttillfälle så kommer det underlätta,, prillorna är lite kinkiga på dåligt laddade batterier,,,

jag köpte faktiskt en falco i kumla för ett par år sen som hade diverse startproblem som jag löste,,
där var det allt från startrelä till laddrelä och dåliga jordanslutningar, den hojjen var inköpt från en firma i fellingsbro som vägrade att hjälpa killen med garantiåtgärder,,

behöver du mera hjälp så logga in på la famiglia aprilia sidan (svenska klubbsidan)
mvh jocke
 

Feuerfrei

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
Yamaha BT 1100 Bulldog -04
Tack för tipset. Har hört en del om omnämnd firma... Nu är luftburk och alla fyra stift väck. Jag har dragit runt motorn på starten ett par korta ögonblick och nu ska jag låta den vädra tills imorgon (två nya stift ligger hos den lokala bildelsfirman 08:00 imorgon..).
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Och alltid kopplingen indragen vid start. Snurrar mycket lättare då. Batteriet behöver all hjälp det kan få att övertala supertwinnen att starta.
Grattis förresten till en underbar hoj. Har en själv.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top