BMW 745 02-04 expertråd efterfrågas

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har vi ngn BMW-expert här på SH? Är sugen på att köpa en och vill veta allt, positivt som negativ, shoot.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Galet bekvämt. Men är en inte kunnig själv kan (notera kan) det bli höga omkostnader.

Lite saker på motorn att hålla koll på.
Vattenpump skall bytas, likaså kylvätskerör, ett som givetvis sitter väldigt illa till. Dålig vulkning och läckage uppstår i motorns bakkant.. Samma sorts maskin sitter i e60/61 545i.


Lite läck runt oljetråget på växellådan är inte ovanligt. För att komma tillrätta med det är det lika bra att byta tåget som även utgör filter och olja. Olja är inte en livstid hållbar produkt i växellådan som vissa vill påstå. Tillverkaren (Zf) rekommenderar 11000mil eller 8års intervall.

Sen innehåller den väl ca 80talet styrenheter men det är väl mer en intressant detalj än krasst problem. Men det kan bli lite osanna felmeddelande ibland. Som viken dator somhelst behöver den en reboot då och få :tungan

- - - Updated - - -

Galet bekvämt. Men är en inte kunnig själv kan (notera kan) det bli höga omkostnader.

Lite saker på motorn att hålla koll på.
Vattenpump skall bytas, likaså kylvätskerör, ett som givetvis sitter väldigt illa till. Dålig vulkning och läckage uppstår i motorns bakkant.. Samma sorts maskin sitter i e60/61 545i.


Lite läck runt oljetråget på växellådan är inte ovanligt. För att komma tillrätta med det är det lika bra att byta tåget som även utgör filter och olja. Olja är inte en livstid hållbar produkt i växellådan som vissa vill påstå. Tillverkaren (Zf) rekommenderar 11000mil eller 8års intervall.

Sen innehåller den väl ca 80talet styrenheter men det är väl mer en intressant detalj än krasst problem. Men det kan bli lite osanna felmeddelande ibland. Som viken dator somhelst behöver den en reboot då och få :tungan
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Galet bekvämt. Men är en inte kunnig själv kan (notera kan) det bli höga omkostnader.

Lite saker på motorn att hålla koll på.
Vattenpump skall bytas, likaså kylvätskerör, ett som givetvis sitter väldigt illa till. Dålig vulkning och läckage uppstår i motorns bakkant.. Samma sorts maskin sitter i e60/61 545i.


Lite läck runt oljetråget på växellådan är inte ovanligt. För att komma tillrätta med det är det lika bra att byta tåget som även utgör filter och olja. Olja är inte en livstid hållbar produkt i växellådan som vissa vill påstå. Tillverkaren (Zf) rekommenderar 11000mil eller 8års intervall.

Sen innehåller den väl ca 80talet styrenheter men det är väl mer en intressant detalj än krasst problem. Men det kan bli lite osanna felmeddelande ibland. Som viken dator somhelst behöver den en reboot då och få :tungan

- - - Updated - - -

Galet bekvämt. Men är en inte kunnig själv kan (notera kan) det bli höga omkostnader.

Lite saker på motorn att hålla koll på.
Vattenpump skall bytas, likaså kylvätskerör, ett som givetvis sitter väldigt illa till. Dålig vulkning och läckage uppstår i motorns bakkant.. Samma sorts maskin sitter i e60/61 545i.


Lite läck runt oljetråget på växellådan är inte ovanligt. För att komma tillrätta med det är det lika bra att byta tåget som även utgör filter och olja. Olja är inte en livstid hållbar produkt i växellådan som vissa vill påstå. Tillverkaren (Zf) rekommenderar 11000mil eller 8års intervall.

Sen innehåller den väl ca 80talet styrenheter men det är väl mer en intressant detalj än krasst problem. Men det kan bli lite osanna felmeddelande ibland. Som viken dator somhelst behöver den en reboot då och få :tungan

Fick chansen å provköra kompisens 745 -02 idag, 27000 mil på mätaren kändes inte ett dugg! Han har fått åtgärda läckande växellåda, bytte packning samt olja 7!? Liter gick det i tror jag han sa, 3000:- totalt för jobb och olja, inte hela världen! Han har även bytt bussningarna runt om, det var inte billigt, 14000:- med arbete men det är allt som hittills behövts att göras. Han hade även två "falsk"larm som skulle nollas.

Jag är såld, åka som en kung i en miljonbil för skitpengar idag tackar man inte nej till, massagestolarna var ju lite kul men fullständigt onödiga då massagen mest bestod i att trycka upp ena skinkhalvan växelvis var 20 sekund typ. Vill dock ha lite mer kött på benen om den här modellen:yoparty
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nu var det nästan åtta år sedan jag slutade på BMW, men har ju mina gamla kollegor kvar där.
Om du vill så kan jag fråga om det är ok att du ringer en av dom för lite konkreta tips?

Absolut, tack gärna:tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ja kan tänka mig att det är vanliga BMW fel, som med e38. Men elektroniken vette fan på just 02-.. Men polare. Har en E61 545 och den strular massa, ibland dör den bara och går inte att starta.. Varför inte en diesel? Det hade ja satsat på. Eller en 750? Jag förstår inte varför folk köper en (e61)545 när 550 finns för "samma" pengar..
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja kan tänka mig att det är vanliga BMW fel, som med e38. Men elektroniken vette fan på just 02-.. Men polare. Har en E61 545 och den strular massa, ibland dör den bara och går inte att starta.. Varför inte en diesel? Det hade ja satsat på. Eller en 750? Jag förstår inte varför folk köper en (e61)545 när 550 finns för "samma" pengar..

Dieseln blir för dyr, kör för lite för att det ska löna sig plus att en t ex 735:a diesel är rätt törstiga för att vara just diesel!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Dieseln blir för dyr, kör för lite för att det ska löna sig plus att en t ex 735:a diesel är rätt törstiga för att vara just diesel!

Men rätt rolig ;)
Konstigt att just inte den modellen står med på Autopower då den börjar få några år på nacken!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Skatten på en 7-serie diesel tidigt 2000-tal är ganska billig har jag hört... :crash

Jag har två vänner som är bmw nördar, båda har tänkt som du, miljonbilar för kaffepengar! Dock har båda två bråkat med oljepumpen, det var något fabrikationsfel man var tvungen att åtgärda genom att byta pumpen (tror jag). Jag har dålig koll på vilka motorer dom har och vilka som drabbades av detta fel, men detta borde ju google kunna ge svar på.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Skatten på en 7-serie diesel tidigt 2000-tal är ganska billig har jag hört... :crash

Jag har två vänner som är bmw nördar, båda har tänkt som du, miljonbilar för kaffepengar! Dock har båda två bråkat med oljepumpen, det var något fabrikationsfel man var tvungen att åtgärda genom att byta pumpen (tror jag). Jag har dålig koll på vilka motorer dom har och vilka som drabbades av detta fel, men detta borde ju google kunna ge svar på.

Lite därför jag vill ha så mkt fakta som möjligt! Kompisens 27000-mila 745:a har rullat på bra, bytt bussningar och automatoljan, inget konstigt med det så hans får man ju säga har rullat smärtfritt utan några större smällar mer än byte av vanliga slitagedelar. Men hans bil är inte representativ för hela sjuserien!
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top