Ventilspel- tid och mil

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Märkligt. Har kollat nu lite ventilspel på äldre lågmilarhojar med shimsade ventiler. Inte ovanligt att nån ventil legat lite tajt, men....
...igår kollade jag på en tvåcylindrig cb500 från 1997 som jag köpt och inte en endaste ventil var inom spec?!? Hojen har gått cirka 1700 mil (orginaldäcken sitter på så milen verkar ju stämma)

Vad kan detta bero på? När jag kollade på lite skruvar/insexskruvar osv så verkade det som dom aldrig varit petade på heller.

Reskompisens 2007 tusenkubikare har använts. I dagsläget har den gått dryga 13,000 mil och äns så länge har inte ventilerna behövts justeras

Börjar tro att tiden tajtar till ventilerna?!?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har kört 5000-600 mil utan kunnat se det minsta slitage , den stora svarta nån såg där uppe nån gång sommaren 2008 när nån körde norrut med sin gula hoj kommande söderifrån har rullat 11000k och jag har filat lite på en av shimsena.

Antagligen skulle det klarat sig helt utan.

Man måste dock kolla upp det , en ventil på avgassidan hade tuggat ned sig lite en bit under spec
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag har haft mc som behövt justering efter 3-400 mil och sådana som klarat sig väl över 1000 mil mellan gångerna. På många stötstångsmotorer är det vanligt att spelet ökar mellan justeringarna och på många med överliggande kammar är det vanligt att spelet minskar.

Min point? Det finns ingen orsak att tro att två olika motortyper skulle bete sig lika.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
På min förra motor till min Bandit 1200 rörde sig inte ventilerna något alls mellan 7 000 och 10 000 mil. Sedan bytte jag motor till en som gått 800 mil. Där fick jag justera, då ventilerna satt sig i sätena. Och det är väl det som händer, ventilerna sätter sig längre ned i sätet med tiden beroende på att dom slits in.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Körstil, tempcykler, individvariationer mm påverkar, och som sagt, ventilerna brukar slitas in i början, sen är det stilla ett bra tag, tills saker och ting verkligen börjar bli slitet. Men tiden påverkar inte ventilspelet :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
...igår kollade jag på en tvåcylindrig cb500 från 1997 som jag köpt och inte en endaste ventil var inom spec?!? Hojen har gått cirka 1700 mil (orginaldäcken sitter på så milen verkar ju stämma)
Var ventilspelet för stort kan jag tänka mig att den körts med en olja som gett stort slitage på kammar, vippor.
Eller helt enkelt lite för långt mellan oljebytena.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top