Tankstorlek kompressor

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag har tänkt köpa mig en ny kompressor. Den gamla är både sliten och liten.
Men, när jag kollat runt har jag förstått att vissa är besiktningsbefriade.
Vad gäller för privat bruk?
Jag har stor respekt för tryckkärl. Samtidigt vill jag heller inte besikta tankar vart fjärde år.

SJälvklart vill jag köpa en så stor kompressor som möjligt, utan att det blir allt för dyrt.
Mutterknackare, tryckluft, plasmaskärare, målning, pumpning av traktordäck. Slipmaskin tror jag aldrig blir aktuellt, heller inte blästring.

Tip och råd.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Sök och du skall finna...

Besiktningsregler för
kompressorer och tankar
• Kompressorer med tankar där ”tankvolymen x bar” inte överstiger 1000 kräver ingen besiktning.
• Räknefaktorn gäller vad tanken är godkänd för, inte vad säkerhetsventilen är inställd på.
• Exempel: tanken på 100 liter är godkänd för 11 bar 100x11= 1100 besiktning krävs.
• De två nya kompressorerna med 90 liters tank 11 bar 90x11= 990 kräver ingen besiktning.
• En kompressor som är CE godkänd men där ”tankvolymen x bar” överstiger 1000 skall besiktigas inom 3 år.
• Lös tank däremot skall installationsbesiktigas om ”tankvolymen x bar” är över 1000, detta skall göras omgående!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sök och du skall finna...

Besiktningsregler för
kompressorer och tankar
• Kompressorer med tankar där ”tankvolymen x bar” inte överstiger 1000 kräver ingen besiktning.
• Räknefaktorn gäller vad tanken är godkänd för, inte vad säkerhetsventilen är inställd på.
• Exempel: tanken på 100 liter är godkänd för 11 bar 100x11= 1100 besiktning krävs.
• De två nya kompressorerna med 90 liters tank 11 bar 90x11= 990 kräver ingen besiktning.
• En kompressor som är CE godkänd men där ”tankvolymen x bar” överstiger 1000 skall besiktigas inom 3 år.
• Lös tank däremot skall installationsbesiktigas om ”tankvolymen x bar” är över 1000, detta skall göras omgående!

Som privatperson behöver man aldrig besiktiga.

Visst kan man låta göra det om man vill, men jag tror inte skillnaden mellan 90 och 100 liter får någon att sluta oroa sig.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Låter som att dom vanligt förekommande kompressorerna på marknaden för privat bruk är lämpliga.
Får väl se, men den största kompresson på 50 liters tank blir nog lämpligt till mig.

Några rekomendationer på prisvärda kompressorer?
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
ställ tanken på utsidan, med en lättåtkomlig bottenventil, skulle den smälla såå....


så tänker jag...

har en 1000 liters "hydrofor" som jag fyller med en liten skruv (1m3/min) till ca 10 bar , när den smäller så vill jag iaf inte ha den på insidan:död


Btw , när jag inte behöver mycket luft (slipar,blästrar) så startar jag inte skruven( 3fas 20A) utan tjör på en liten kolv med 220/min liter (1 fas 10A) ioch man har 1m3 i acktanken så funkar det bra att fylla däck ,blåsa rent osv
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top