Tips för att få hojen att kännas piggare

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Förra helgen gjorde jag ett besök som innebar ca 20mil körning enkelriktat. En polare skulle med på passagerarplatsen och några prylar för övernattning, så touringväskorna åkte på. Den totala mängden last på hojen räckte för att bakfjädringen skulle bottna vid minsta vägbula trots hårdaste inställningen på förspänningen, och med en motor bänkad till 8,5 bakhjulshästar gick det inte fort! Det var knappt nån ide att ställa sig lägst fram i kön till rödljusen - trots flitigt användande av koppling och urvarvning på både ettan, tvåan och trean var det en hård kamp mot sömniga bilförare som ofta vann utan att ens vara medvetna om att de har hamnat mitt i ett dragrace på liv och död! Under färden var jag lika pigg på att bromsa i onödan som lastbilsförare, med tanke på tiden det tog att komma upp i marchfart igen.

Nåväl. Nåra dagar senare var det dax att använda hojen igen, denna gång utan last eller passagerare. Och gissa hur lätt och smidig den kändes, och hur piggt den stack iväg när jag gasade på, lämnandes övriga stadstrafiken i backspegeln. Missnöjet med effekten var som bortblåst, likaså tankarna på att köpa ny hoj närmaste tiden. Allt detta utan att behöva skruva en massa eller köpa nya delar! :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fifan 20 mil mot enkelriktat. Det e badass det. Körde du på fel sida motorvägen lr?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Alltid imponerad av din sinnrika syn på livet Pledians! :) hädanefter ska jag lasta på 150 kilo dövikt på hojen nån vecka när den känns slö och tvångsmatartankarna kommer smygande
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ahhh, förstår känslan.
Som när man tar av sig slalompjäxorna.
:hej
/e
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett annat tips för att uppleva en helt osannolik acceleration, är att lägga alla kuddar man får plats med i ryggsäcken. Sen köra upp mellan rälerna vid Upplands Väsby. Noga rikta in hojen parallellt med rälsen (viktigt!!). När det bakifrån börjar sjunga i rälsen från Arlanda Express, då är det nära.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Ett annat tips för att uppleva en helt osannolik acceleration, är att lägga alla kuddar man får plats med i ryggsäcken. Sen köra upp mellan rälerna vid Upplands Väsby. Noga rikta in hojen parallellt med rälsen (viktigt!!). När det bakifrån börjar sjunga i rälsen från Arlanda Express, då är det nära.

När tåget träffar hojen, så blir det väl sannolik acceleration :confused:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skaffade en RD350, körde uteslutande på den i nån månad, och herrejösses! Vilken spårsäker veritabel raket min SX förvandlats till när jag sedan körde den! :Bugar
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag skaffade en RD350, körde uteslutande på den i nån månad, och herrejösses! Vilken spårsäker veritabel raket min SX förvandlats till när jag sedan körde den! :Bugar
Gjorde något i princip liknande, körde bara motard några månader för att sen ta en tur med min gamla xj900. Tyckte den var slö och inget hände trots samma stil på gasen som med motarden, tills jag tittade på hastighetsmätaren.. :näsblod:yoparty
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
... och varför ligger en fråga om hur man kan få sin hoj lite piggare i OT forumdelen på sporthoj.com !?. :confused:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För mig funkar det att hålla sig med både geggmoped och landsvägskryssare.
När man kört asfalt ett tag och tröttnat på att hojjen känns tung och otymplig, så byter man till geggmoppen och förundras över hur rask och smidig den är.
När man tröttnat på hur trött geggmopeden känns över 100 km/h så byter man till landsväg.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Åk till mässan i januari Pledians och tjacka nya Kawasaki Ninja H2 så kommer dina problem vara som bortblåsta. Och för att vara seriös ang ditt verkliga problem, så tror jag varken drevning eller liknande kommer göra sådan stor skillnad. Kanske dax att byta upp dig i cc :) :Bugar
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Åk till mässan i januari Pledians och tjacka nya Kawasaki Ninja H2 så kommer dina problem vara som bortblåsta. Och för att vara seriös ang ditt verkliga problem, så tror jag varken drevning eller liknande kommer göra sådan stor skillnad. Kanske dax att byta upp dig i cc :) :Bugar
Du läste inte hans inlägg överhuvudtaget alt. Förstod inte?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
... och varför ligger en fråga om hur man kan få sin hoj lite piggare i OT forumdelen på sporthoj.com !?. :confused:
Därför att TS lade den där och ingen har bett om att få den flyttad, ferstehen sie?



edit: kvack-kvack
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Åk till mässan i januari Pledians och tjacka nya Kawasaki Ninja H2 så kommer dina problem vara som bortblåsta.
Till MC mässan ska jag, helt klart! H2:an ska spanas in av ren nyfikenhet, men om jag köpte den skulle vår relation förmodligen bli problematisk:

Jag prövade en fullblods literklubba på en provkörningsdag i somras. Vägen jag körde ut på var jag bekant med och visste att framför mig låg en ganska lång raksträcka innan det kommer en rondell. Nu jävlar skulle grejerna testas så jag petade i 2:an i krypfart och gasade på! Motorn hann varva kanske 1/3 genom registret innan rondellen var precis framför mig innan jag visste ordet av det! Det kändes som att jag hade drabbats av en minneslucka då man krökat för mycket men känner sig ändå pigg och nykter. Vem hade trollat bort vägsträckan?? Efter att ha tagit en kort paus för att återhämta mig mentalt så körde jag lugnt tillbaka och lämnade tillbaka hojen.

Så om jag köper en H2:a kommer jag på sin höjd kunna åka till vaxholm en solig sommardag och posera framför den. Men då kan jag inte ha allväderstället utan får köpa ett rejsigt skinnställ med förskrapade knäpuckar (dessa är inte lätta att hitta!). Och för att inte bli avslöjad av däcken kommer jag behöva anställa Swedie för att räffla till dem i kanterna under ett antal bandagar, vilket kommer bli dyrt. Så när jag väl är på plats och glänser för fullt inför alla fotografer (dvs passerande kids med mobilkamera) inser jag att jag inte har råd att tanka hojen för att köra hem den =(

Så allt som allt ser det ut som att jag behåller YBR:en ett tag till. Jag har dessutom bytt ut det gamla slitna 3" bakdäcket mot ett 3.5". I och med att hjulets omkrets ökade så har jag fått en ökning av topphastigheten med nästan 10km/h utan att hojen känns klenare i acceleration! :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top