Ni med robotgräsklippare - är ni nöjda?

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Har 3 st Husqvarna 230 ACX, samtliga extra utrustade med GPS och SMS kort, vilket gör att man kan styra klipparna och få larm/positions angivelser via telefonen. Har en hemma ca 2000 m2 en hos morsan ca 2000 m2 en på lantstället ca 1500 m2 kört dom i 4 år nu.

Problem eller fel som uppstått:
Några fastkörningar per säsong.
Nått intrasslat snöre som blåst in.
En trasig display fixades på garantin.
En laddstation som århundradets värsta åskoväder plockade.
En uppkäkad favorit keps.
Ett batteri som dog, men laddar man inte på hela vintern så får man väl skylla sig själv.
Ett antal demolerade leksaker, en bra bieffekt är att ungarna blir riktigt bra på att plocka undan efter sig...:hihi

Fördelar:
Perfekt gräsmatta.
Tidsbesparingen, 3 ställen klippning 1gång i veckan 2 resp 5 mil att åka för bortamatch. D.v.s. pajja 3 kvällar i veckan med masa runt med klippare samt hålla 3 bensinklippare i schack.
Hade en åkare innan, Stiga park, först en begagnad som jag skruvade på fler timmar än jag körde, sen en ny som gick hyffsat en säsong men som sedan succesivt började likna den gamla i service behov, ren skit med andra ord.

Nöjd?
Mycket nöjd, skulle någon totalrasa idag skulle ag omedelbart köpa en ny.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag som trodde att vintersäsongen närmade sig...

Verkar vara väldigt populärt med robotgräsklippare idag. Är det någon som uteslutande har en på en stor tomt där det fungerar bra?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vi säljer Worx Landroid på jobb, krängt iväg ett gäng över sommaren och inte hört några klagomål.
Gjort riktigt bra ifrån sig i tester och kostar 7-8 loppor för lilla modellen som är gjord för upp till 1000kvm.
Ett relativt okänt märke här i Sverige men har pillat en hel del på deras prylar och det är robusta maskiner.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
För solbrännan och motionen? :gnissla

Inte alltid saker och fungerar som det skall, 15000:- down the drain:rofl ingen på gatan har tomter större än ca 700kvm och i snitt är husen 130kvm dvs ca 140kvm byggyta plus annat krims krams såsom uteplats plus trädgårdsdekoratiner i form av upphöjd extraaltaner etc kvar att klippa blir då en ca 500kvm. Vem fan köper en självgående klippare för en 15000:- plus att den dyra lilla billigt kinestillverkade klipparen inte tar allt när det tar ca 20 minuter att gå över mattan med en klippo:huvet

Hade man haft en säg 1500kvm att klippa hade jag nog övervägt att köpa en självgående men till våra pyttetomter känns det lite väl överkurs.

Edit: har inte sett en enda granne sitta med en bira i näven en fredagkväll och titta på sin lilla klippare:gnissla
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Många som klipper gräset varje vecka här.
Jag klipper när det närmar sig 20 cm. :D
12.5Hp funkar fint.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad heter kinaklipparna? Är det "tianchen" som jag ska akta mig för?

Tianchen är nog trots allt en ok klippare jämfört med andra Kineser. Så jävla konstigt att dom ändå inte lär sig då dom även bygger klippare åt Husq.

Min Tianchen S510 går så jävla fort (den skall ha kapacitet för 2600kvm enligt spec. Säg att det är 2000kvm i verkligheten). Byter man programvara så den går saktare så klarar den sig bättre.

Min rymmer alltid på samma ställe, självförvållat för jag la slingan för djupt och inte orkat fixa det. Sen kör den i vissa vinklar emot studsmattan så skalet lyfter och då löser lyftsensorn ut. Sen är hjulen riktigt jävla skitdåliga. Dåligt kapslade lager på framhjulen och för lite mönstrat på drivhjulen vilket gör att den har svårt att föra sig med värdighet när det är fuktigt. Det finns lösningar på hjulen och jag har fått nya bättre. I torrt är den en riktigt duktig klättrare

Sen är Kineserna snabba ute med programuppdateringar utan att ha verifierat färdigt och då kan det bli lite konstigt beteende.

Den kan gå 6-7 dagar utan driftstörning men sen hittar man den pipande och fastkörd nån stans utmed kanterna. Ibland kan den fastna 3 dar i rad för att sen gå en hel vecka igen utan problem. Det funkar men är ett litet projekt. Ungefär vad man får för 6000kr.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en Gardena R160/Husqvarna ac220 (samma maskin) och är väldigt nöjd med min.
Avancerad tomt, ojämn gräsmatta, husdjur/ungar, stenläggning, massvis med rabatter, buskar och träd och annat.
Visst kör den fast ibland men det har inte varit klipparens fel utan den mänskliga faktorn.
Tidigare hade jag ett parti med mycket mossa och det är avsevärt mycket bättre nu med mer gräs så den luftar ju mattan fint också.
Har man problem med mördarsniglar så är en robot perfekt då de försvinner på någon vecka.

Nackdelar med robot:
Du måste likförbannat äga en trimmer då den inte klipper lika nära vägg som en vanlig klippare (förutom Cub cadet´s klippare som klipper sjukt brett och hela vägen ut).
Du måste hålla lite koll på vad som ligger på gräsmattan, men det problemet har man ju annars också allt som oftast.
Är du först i kvarteret med en så måste du svara på massa frågor från grannar/förbipasserande.

Och ett hett tips är att INTE köpa en kines eller dylikt. Jag säljer robotklippare så visst är jag partisk kan man tycka men jag har leverantörer som försöker kränga på mig kinesklippare men jag vägrar än så länge. För man får vad man betalar för och de kineser jag har skruvat är ren och skär dynga och jag har några kunder som har bytt ut sina två år gamla kineser mot Gardena eller den enligt mig absolut bästa på marknaden, Vikingen. En har jag större marginal på också om jag skulle sälja dem men jag skulle få dras med dåligt rykte också om jag sålde skitmaskiner.
Alla märken har sina för- och nackdelar så man får ju väga dem mot varandra.
Husqvarna är fadern till robotgräsklipparen och har därmed egna patent på en del funktioner som andra inte har. Den viktigaste är Guidekabeln, har man en väldigt avancerad gräsmatta med många "zoner" så är det helt klart att föredra.
Vill man minimera kantröjning med trimmer så skaffar man en Cub Cadet.
Vill man ha en väldigt tyst köper man en Gardena/Husqvarna.
Har man stor gräsmatta så får man en Viking som klipper 3000kvm för samma pris som 1600kvm hos Gardena. Listpriser då, inte räknat med kampanj, rabatter eller utförsäljningar.

Och det är värt att få den installerad korrekt direkt. När jag installerar en normal gräsmatta så tar det ca 3 timmar och kostar 1800:-, gör man det själv tar det en dag och har man inte gjort det förut så får man göra om/förbättra garanterat...

Jag har alla möjliga häftiga gräsklippare att klippa gräset med (till exempel en 3-cylindrig Ferrari) men det är så jävla skönt att slippa klippa gräset OCH alltid ha en golfgreen så en robot är helt klart värt det!
Tanken är att ha en Gardena, en Viking och en Cub som tillsammans klipper min hiskeligt stora matta på 1300kvm :hihi
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har en Gardena R160/Husqvarna ac220 (samma maskin) och är väldigt nöjd med min.
Avancerad tomt, ojämn gräsmatta, husdjur/ungar, stenläggning, massvis med rabatter, buskar och träd och annat.
Visst kör den fast ibland men det har inte varit klipparens fel utan den mänskliga faktorn.
Tidigare hade jag ett parti med mycket mossa och det är avsevärt mycket bättre nu med mer gräs så den luftar ju mattan fint också.
Har man problem med mördarsniglar så är en robot perfekt då de försvinner på någon vecka.

Nackdelar med robot:
Du måste likförbannat äga en trimmer då den inte klipper lika nära vägg som en vanlig klippare (förutom Cub cadet´s klippare som klipper sjukt brett och hela vägen ut).
Du måste hålla lite koll på vad som ligger på gräsmattan, men det problemet har man ju annars också allt som oftast.
Är du först i kvarteret med en så måste du svara på massa frågor från grannar/förbipasserande.

Och ett hett tips är att INTE köpa en kines eller dylikt. Jag säljer robotklippare så visst är jag partisk kan man tycka men jag har leverantörer som försöker kränga på mig kinesklippare men jag vägrar än så länge. För man får vad man betalar för och de kineser jag har skruvat är ren och skär dynga och jag har några kunder som har bytt ut sina två år gamla kineser mot Gardena eller den enligt mig absolut bästa på marknaden, Vikingen. En har jag större marginal på också om jag skulle sälja dem men jag skulle få dras med dåligt rykte också om jag sålde skitmaskiner.
Alla märken har sina för- och nackdelar så man får ju väga dem mot varandra.
Husqvarna är fadern till robotgräsklipparen och har därmed egna patent på en del funktioner som andra inte har. Den viktigaste är Guidekabeln, har man en väldigt avancerad gräsmatta med många "zoner" så är det helt klart att föredra.
Vill man minimera kantröjning med trimmer så skaffar man en Cub Cadet.
Vill man ha en väldigt tyst köper man en Gardena/Husqvarna.
Har man stor gräsmatta så får man en Viking som klipper 3000kvm för samma pris som 1600kvm hos Gardena. Listpriser då, inte räknat med kampanj, rabatter eller utförsäljningar.

Och det är värt att få den installerad korrekt direkt. När jag installerar en normal gräsmatta så tar det ca 3 timmar och kostar 1800:-, gör man det själv tar det en dag och har man inte gjort det förut så får man göra om/förbättra garanterat...

Jag har alla möjliga häftiga gräsklippare att klippa gräset med (till exempel en 3-cylindrig Ferrari) men det är så jävla skönt att slippa klippa gräset OCH alltid ha en golfgreen så en robot är helt klart värt det!
Tanken är att ha en Gardena, en Viking och en Cub som tillsammans klipper min hiskeligt stora matta på 1300kvm :hihi

Var är bilderna då :D
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Jag har ett sommarställe jag behöver en robot till.
Drygt 2000kvm gräs, relativt avancerad. lätt stigning på hela tomten.
Ganska många grusstigar.

Men på Anders låter det som om jag tar bort mina grusstigar så skulle en Stihl/Viking kunna vara nått för mig?

Har den larm? GPS?

Den ska som sagt jobba på ett landställe så man vill ju veta om nån fingrar på den.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har ett sommarställe jag behöver en robot till.
Drygt 2000kvm gräs, relativt avancerad. lätt stigning på hela tomten.
Ganska många grusstigar.

Men på Anders låter det som om jag tar bort mina grusstigar så skulle en Stihl/Viking kunna vara nått för mig?

Har den larm? GPS?

Den ska som sagt jobba på ett landställe så man vill ju veta om nån fingrar på den.

Jag har gjort installationer även över grusgångar. Man gör en mindre passage där den ska gå igenom och sen ser man till att det är någorlunda jämnt just där. Vikingen styr du in på sådana gångar genom att du låter den gå längs med begränsningskabeln dit du vill att den ska gå och när den kommer dit vid installationen så trycker du in antal meter dit och sen börjar den klippa när den har gått förbi det området.
Så ja, en Stihl/viking tror jag skulle funka bra där.
Larm har den, gps låter jag vara osagt då det har talats om det men jag vet inte om det finns att köpa till ännu. Jag är inte i butiken speciellt ofta utan kör byggverksamhet om dagarna och sköter lite installationer och sånt på kvällar/helger så jag är inte så påläst som jag borde vara :(
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Vad heter kinaklipparna? Är det "tianchen" som jag ska akta mig för?

Minns inte vad just min hette men samma maskin verkar säljas under en mängd olika namn. De ser i stort sett identiska ut och är rena skiten. Jag och två polare köpte varsin och alla gick sönder omgående. Motorerna till hjulen gick sönder i ett och behövde bytas, de "rymde" och återfanns i grannens rabatter osv. Den gick inte att programmera på något sätt så den laddade, gick, laddade, gick dygnet runt. Detta var dock inget problem eftersom den aldrig gick mer än några timmar innan något strulade. Dessutom väsnades den och gick alldeles för fort så man blev stressad av att kolla på den, saker den körde på välte osv. Fy fan vad jag hatade den alltså.

Det slutade med att jag sålde den billigt till en jag inte tycker om.

Edit: Cayrobot 1500 var det
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Hur funkar det med tomt där det finns inslag av trädrötter, stenar som sticker upp, gropar, grus osv och allt på ca 7000 m2 ? Ska man avgränsa alla knepiga områden, så går det väl åt någon kilometer med kabel :/

Med åkgräsklipparen kan jag själv bestämma hur och var jag ska köra och höja klippbordet när så behövs. Den kalla ölen förvaras säkert i mugghållaren :D Men det är ju ett par timmars körning plus kanttrimning efteråt. Tur att man bara behöver köra varannan vecka eller så...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur funkar det med tomt där det finns inslag av trädrötter, stenar som sticker upp, gropar, grus osv och allt på ca 7000 m2 ? Ska man avgränsa alla knepiga områden, så går det väl åt någon kilometer med kabel :/

Med åkgräsklipparen kan jag själv bestämma hur och var jag ska köra och höja klippbordet när så behövs. Den kalla ölen förvaras säkert i mugghållaren :D Men det är ju ett par timmars körning plus kanttrimning efteråt. Tur att man bara behöver köra varannan vecka eller så...

Finns väl ingen klippare som klarar 7000m2 idag :confused:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag köpte mig en Hq i somras tillsammans med grannen. Klipparen kör båda tomterna. Det funkar kanon.
Riktigt najs att se klipparen harva runt på gräsmattan när man själv skall krypa till kojs. Efter bara 2-3 veckor var gräsmattan ruggigt fin. Visst behöver det kanske trimmas ibland, men jag är ingen gräsmattefetischist, så det händer högst sporadiskt och tar då inte mer än 20 min.....
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
Vad jag förstått efter att par dagars googling, prisjaktsomdömen och av er pryl-gays på sporthoj så är de flesta nöjda med sina robotgräsklippare om dom köpt en Husqvarna och inte bara slängt ut begränsningsslingan utan även anpassat trädgården.
Guuuutt med fler prylar :banana
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hur funkar det med tomt där det finns inslag av trädrötter, stenar som sticker upp, gropar, grus osv och allt på ca 7000 m2 ? Ska man avgränsa alla knepiga områden, så går det väl åt någon kilometer med kabel :/

Med åkgräsklipparen kan jag själv bestämma hur och var jag ska köra och höja klippbordet när så behövs. Den kalla ölen förvaras säkert i mugghållaren :D Men det är ju ett par timmars körning plus kanttrimning efteråt. Tur att man bara behöver köra varannan vecka eller så...

Naturligtvis lämpar sig inte alla tomter för en robot om man har en budget att följa. Din tomt låter ganska svår och kräver nog en större Husqvarna som landar på runt 50k.
Och ja, många meter kabel kan det gå åt ibland. Alla klippare har en maxlängd på hur mycket kabel som går att lägga innan signalen blir för svag men det finns förstärkare vad jag har hört och jag har aldrig stött på problem med för lång kabel än.
Dessutom klarar klipparna oftast mer än vad de är specade till om det är enkla förhållanden. Jag har installerat en R160 på en matta på 3000kvm med skapligt avancerad tomt och gräset hinner aldrig bli långt där förutom någon blindfläck under början på sommaren.

Finns väl ingen klippare som klarar 7000m2 idag :confused:

Jodå, du kan få en till 10 000kvm. Allt beror på hur stor plånbok du har :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top