Intressanta nyheter i A2 sportsegmentet!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Med denna utveckling kan jag snart sluta känna avundsjuka på asiatiska marknadens utbud av hojar jag vill ha. :)

Yamaha kommer med en YZF-R3, som definitivt lär bli en utmanare till ninja 300.
2015-Yamaha-YZF-R320-EU-Race-Blu-Static-002.jpg

http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/motorcycles/supersport/yzf-r3.aspx

Honda släpper CBR300R, som ska vara ett mellanting mellan 125:an och 500:an. För mig som gillar superlätta sportiga encylindriga hojar så ser jag fram emot att klämma på den. 250cc versionen var apful, denna är brutalt snygg! (kommer finnas en naken CB300F åxå)
2015-Honda-CBR300R-left.jpg

http://powersports.honda.com/2015/cbr300r.aspx
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Gör en standard raceklass av alla dom!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man får ju inte glömma RC390 i en sån här tråd heller.
ktm-rc-390-07.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Pledians: efter dina goa långturer med mindre maskiner är jag själv sugen på en 125-300cc. Känns hardcore:yoparty:tummenupp

Spontant känns det dock som lite för mycket pengar för dessa 300cc som ligger runt 50-60tkr. Man får ju en MT-07 för 60tkr...
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
RC390 är jag faktiskt sugen på, skulle fått till en provkörning så snart det bara går.
Tycker det är en riktigt läcker hoj, och är den dessutom rolig att köra så känns den ju som ett kap...?
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Som jP sa, varför har alla mindre hojar höjda styren. Jag hade hoppats på en sportig A2:a med RIKTIGT clip on styre och inte dessa halvtouringvarianter :tungan
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Skulle tro att de flesta som sneglar på den sorters hojar (inkl mig) är inga RR piloter men vill ändå ha en sportig känsla. Vilket kan sägas dubbelt för marknader utanför västvärlden.

Som jP sa, varför har alla mindre hojar höjda styren. Jag hade hoppats på en sportig A2:a med RIKTIGT clip on styre och inte dessa halvtouringvarianter
Byta styre är väl inte så komplicerat?
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Varför kan dom inte kolla på sina Gamla 400cc 4rads maskiner? Kan väl inte vara så svårt o göra en modern sådan med insprut. Hade ju sålt som smör till A2 tagare. Dom gamla 400cc 4cyllarna lät ju som 600cc rr hojar typ ju.

Just saying. :rofl
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Starflockssyndromet, gör en tillverkare något nytt som säljer bra, rättar dom andra in sig i ledet och gör snarlika hojar.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kawa & Yama är 2 cyl
KTM och Honda är 1 cyl
Hur tror ni detta kommer påverka folk som väljer mellan dessa hojar?
Kåtten har ju (relativt) bra pulver och 100cc mer än Hondan som med all sannolikhet kommer bli klenast i segmentet.
Kawan och Yaman kommer nog upplevas som lite sportigare med sina 2 cyl, åas är det inte så kul att behöva varva helvet innan det händer något...
Ska bli intressant att se vad priset för dessa 2 landar på.
RC390 ligger väl på ~55 loppor ny och Kawan strax därunder.
Kåtten är det solklara valet i mina ögon, men det är tur att alla gillar olika :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Jämför man priserna på http://www.hondamc.com och på http://powersports.honda.com, exempelvis Grom (MSX125) och CBR500R så verka det stämma ungefär om man tar powersports.honda.com priserna i dollar och gångar med 10 för att få hondamc.com i kronor.

"CBR300R - Starting at $4,399"
Så det kanske kan bli ca 44000 kr i Sverige för en CBR300R ?


Är man sugen på att köpa en flång ny hoj men inte vill lägga 100kkr+ eller köpa en 125 scooter eller något från något udda märke så kan det vara ett alternativ.
Går de att köra på A2 kort så kanske det finns efterfrågan på beg marknaden, trotts liten motor. Så den dagen man vill byta så går de förhoppningsvis att sälja utan att "ge bort den".
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag är helt fascinerad av alla nya "småhojar". Gick precis från 1050 till 600 cc och blev glatt överraskad. Ska provköra ktm:n och Hondan I vår.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag är helt fascinerad av alla nya "småhojar". Gick precis från 1050 till 600 cc och blev glatt överraskad. Ska provköra ktm:n och Hondan I vår.
Så större är inte alltid bättre? :)

Kåtten lär vara den mest "rejsigaste" av alla dagens mellanklassare. Honda har 2 olika typer för A2, 300 resp 500 serien, där de sistnämnda är en pararelltwin och har den maximala effekten som tillåts för A2. Har provkört en i våras och den kändes som en fullvuxen mc med en jämn effektleverans genom hela registret.
sitcbr500gpeiofun-1.JPG
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Så större är inte alltid bättre? :)

Det visste du redan.
Men jag ser en intressant utveckling (i alla fall när det gäller mig själv). Jag inledde min mc-karriär med olovandes körning på en 500cc, bytte upp mig till en 800cc. Kort därefter tillbringade jag 80-talet och början av 90-talet på olika hojar mellan 1200 och 1340cc. Och efter ett längre uppehåll (läs barn) landade jag på 1050cc.

Och har väl varit helt fast i tänket att en litermaskin är det jag SKA ha. Åtminstone.

Men efter att ha köpt hojar till barnen och provkört hojar till dem började jag svaja i övertygelsen.
Tills nu när jag på allvar tycker att det finns en djävla massa körglädje i en lättare och billigare hoj - inte att förglömma att jag väger en bit över 100 kg och är 188 cm lång utan skor.

400 mil i höst med en ny ER6:a har förändrat hela min värld.

K Ö R G L Ä D J E . . .

Så inför våren slits jag mellan tanken att köpa en GSXR 750 "nästan ratbike" och köra som fan eller våga köpa en SV650 S/CBR500/ER6:a för Speedster Cup. Eller i allafall prova en KTM RC390.
I någon sorts resonemang kring billigare åk med mycket körglädje och lägga mer av pengarna på bana och race än i hoj.

Pratade med en gammal polare från 1340cc-tiden som i smyg körde sin dotters Kawasaki Ninja 250r och älskade det.

För moderna småhojar har massor av kapacitet och möjligheter. Saker som man på äldre hojar och med förare som kunde mindre löste med 50 extra hk.

Lurigt. Att veta vad som är rätt väg att gå. Särskilt för oss som inte har ekonomi att hålla på hur mycket som helst.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top