Motogp -2014 Shell Advance Malaysian Motorcycle Grand Prix

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
En nyfiken fråga Alatalo:

Hur gör teamen med logistiken, alltså, hur fraktas hojarna, delarna, verktygen de privata "blockhusen" etc teamen smäller upp i samband med tävlingar runt i världen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En nyfiken fråga Alatalo:

Hur gör teamen med logistiken, alltså, hur fraktas hojarna, delarna, verktygen de privata "blockhusen" etc teamen smäller upp i samband med tävlingar runt i världen?

Inom Europa har varje team en till tio trailers, beroende på hur stor man är och framförallt hur stor Hospitality-restaurang man har. En del av dessa trailers är inredda som rena verkstäder, till exempel för att meka växellåda eller fjädring. En del av dem är kontor för alla ingenjörer. Andra är rena transportfordon. Så gott som alla är lackade och dekalade i teamets eller motorcykelfabrikens färger. Dessa trailers lämnar aldrig Europa.

Vid tävlingar i Amerika och Asien packas allt material (fälgar, reservdelar, verktyg, datorer, depåboxinredningar) i stora fraktlådor och skickas med flyg. Hojarna packas i rackar inte helt olika de rackar som man använder då man skickar vanliga gathojar från fabriker till handlare. Hela depån och framförallt delen med alla Hospitality-restauranger är därför mycket mindre på tävlingar utanför Europa.

De flesa frakter arrangeras av MotoGP's eget fraktbolag Impeco, som hyr utrymme i stora fraktflygplan och ibland hela fraktflygplan hos DHL, TNT, Fedex, med mera.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det tål att upprepas:

Fantastiskt att du finns här på forumet Alatalo! :tummenupp
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag hörde hur BTsports kommentatorer diskuterade hur de ogillade ABS på gathojar och deras gäst, John McPhee, en Moto3 förare instämde. De nämnde att vid en hård inbromsning till en kurva så kändes det fel när ABSe:en gick in och minskade bromskraften.

Min förståelse har alltid varit att ABS inte minskar bromsverkan för ens efter något gått fel. Är det just "trail braking" som inte fungerar med ABS eller är det något annat som en MotoGP förare gör som en vanlig dödlig inte känner av på gata? Finns det något typ av "Track mode" till ABS:en på de nya sporthojarna, där ABS:en endast går in om något är mycket fel?
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Jag hörde hur BTsports kommentatorer diskuterade hur de ogillade ABS på gathojar och deras gäst, John McPhee, en Moto3 förare instämde. De nämnde att vid en hård inbromsning till en kurva så kändes det fel när ABSe:en gick in och minskade bromskraften.

Min förståelse har alltid varit att ABS inte minskar bromsverkan för ens efter något gått fel. Är det just "trail braking" som inte fungerar med ABS eller är det något annat som en MotoGP förare gör som en vanlig dödlig inte känner av på gata? Finns det något typ av "Track mode" till ABS:en på de nya sporthojarna, där ABS:en endast går in om något är mycket fel?

Behovet av hjälpmedel varierar ju kanske liiiiiite mellan en vanlig gatåkare och en raceförare av världsklass.
Den ena blir hjälpt, den andra blir stjälpt
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Inom Europa har varje team en till tio trailers, beroende på hur stor man är och framförallt hur stor Hospitality-restaurang man har. En del av dessa trailers är inredda som rena verkstäder, till exempel för att meka växellåda eller fjädring. En del av dem är kontor för alla ingenjörer. Andra är rena transportfordon. Så gott som alla är lackade och dekalade i teamets eller motorcykelfabrikens färger. Dessa trailers lämnar aldrig Europa.

Vid tävlingar i Amerika och Asien packas allt material (fälgar, reservdelar, verktyg, datorer, depåboxinredningar) i stora fraktlådor och skickas med flyg. Hojarna packas i rackar inte helt olika de rackar som man använder då man skickar vanliga gathojar från fabriker till handlare. Hela depån och framförallt delen med alla Hospitality-restauranger är därför mycket mindre på tävlingar utanför Europa.

De flesa frakter arrangeras av MotoGP's eget fraktbolag Impeco, som hyr utrymme i stora fraktflygplan och ibland hela fraktflygplan hos DHL, TNT, Fedex, med mera.

Grymt, tack för svaret! Håller med ovanstående talare, grymt att du finns på sh:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte säkert, men jag gissar att McP menar att en mycket talangfull roadracingförare kan bromsa med så pass bra precision och med så pass bra känsla att han kan ligga närmare gränsen då hjulet låses än vad dagens ABS-system klarar av...?

Ett ABS-system är ju beroende av indata från ett antal sensorer för att kunna detektera att hjulet håller på att låsa sig eller redan har låst sig. Systemet måste ju också ha mekaniska komponenter som på något sätt minskar bromstrycket då detta sker. Även om olika tillverkare har olika ABS-system så har alla system mer eller mindre tidsfördröjning och mer eller mindre hackig reglering av bromstryck, bromsverkan och retardation.

Därför är det väl inte helt otroligt att en talangfull och skicklig roadracingförare helt enkelt kan bromsa hårdare än ett ABS-system...? I alla fall vid bankörning där man har bestämda bromspunkter. Kanske inte vid en paniksituation i vanlig trafik...?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag vet inte säkert, men jag gissar att McP menar att en mycket talangfull roadracingförare kan bromsa med så pass bra precision och med så pass bra känsla att han kan ligga närmare gränsen då hjulet låses än vad dagens ABS-system klarar av...?

Ett ABS-system är ju beroende av indata från ett antal sensorer för att kunna detektera att hjulet håller på att låsa sig eller redan har låst sig. Systemet måste ju också ha mekaniska komponenter som på något sätt minskar bromstrycket då detta sker. Även om olika tillverkare har olika ABS-system så har alla system mer eller mindre tidsfördröjning och mer eller mindre hackig reglering av bromstryck, bromsverkan och retardation.

Därför är det väl inte helt otroligt att en talangfull och skicklig roadracingförare helt enkelt kan bromsa hårdare än ett ABS-system...? I alla fall vid bankörning där man har bestämda bromspunkter. Kanske inte vid en paniksituation i vanlig trafik...?

Jo jag håller med om att det måste vara något åt det hållet, men med samma logik så skulle ju TC inte vara nödvändigt heller, om föraren är bättre på att ligga nära gränsen menar jag.

Fast det kanske är så att reglertekniken för motorn är så pass mycket snabbare och mindre hackig än dagens ABS system kan vara? Vilket kanske beror på att ingen byggt en ABS för just racing med motorcykel ännu (eftersom det inte är tillåtet)?

Det jag menar är ju att ABS:en inte behöver göra något alls under ett race normalt sätt, tills det att MM beslutar sig för att stanna ute med slicks när det börjar regna :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo jag håller med om att det måste vara något åt det hållet, men med samma logik så skulle ju TC inte vara nödvändigt heller, om föraren är bättre på att ligga nära gränsen menar jag.

Precis som du säger så är alla ABS-system utvecklade för gathojar, alltså mer för paniksituationer på allmän väg och mindre för racing. De traction control system som används i MotoGP är däremot mycket sofistikerade jämfört med de som finns i gathojar. Vad jag vet så använder alla MotoGP-förare mer eller mindre av sådan traction control, men jag skulle inte bli förvånad om de har bättre traction control i högerhanden jämfört med vad som erbjuds i gathojar.

Det är dock inte alltid självklart att maskinen slår människan, inte ens med mycket sofistikerade system. Jag vet att en av dagens bästa roadracingförare (på detta forum ofta beskriven som kortväxt och inte särskilt munter) slutade använda så kallad launch control. Tester visade att han själv - genom att enbart reglera gas och koppling - konstant kunde acca noll till hundra runt en tiondel snabbare än med launch control där han bara behövde trycka in en knapp, hålla järnet och dumpa kopplingen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En nyfiken fråga Alatalo:

Hur gör teamen med logistiken, alltså, hur fraktas hojarna, delarna, verktygen de privata "blockhusen" etc teamen smäller upp i samband med tävlingar runt i världen?


Hur lådorna ser ut:

1934578_115117898669_7663031_n.jpg


Hayate hade 13st fraktlådor mot Yamaha som hade 46st. Detta från Sachsenring 2009 när delarna återkommit från Laguna Seca.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, vilken poletid av pöjken och Dani inte långt efter! Känns som att de orange maskinerna ska ha revansch för PI. Lorenzo eller Rossi? Njae, hade Rossi fått till fjärde sektorn bättre tror jag han hade legat närmare. Ska Rossi ha en chans på pallen måste han i vart fall avpolletera Dovi och Bradl tämligen omgående, kanske redan i starten.

Blir det vått tror jag Lorenzo blir het, han är så nöjd med sin insats än så länge denna helg. Dock låter jag hjärtat tala och hoppas på att Dani får sitt hat-trick på Sepang. Det är han nämligen, i min bok, värd! :)
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Fast Rossi har ju aldrig varit en kvalfantom, det som oroar mig vart kraschen i FP4:va
Men han har ju bevisligen gjort spektaktulära omkörningar här förut:Bugar
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Fast Rossi har ju aldrig varit en kvalfantom, det som oroar mig vart kraschen i FP4:va
Men han har ju bevisligen gjort spektaktulära omkörningar här förut:Bugar

Krasch å krasch, ett hederligt framhjulssläpp, inget anmärkningsvärt med det när man ligger på gränsen, tycker snarare det är mer beundransvärt alla gånger dessa herrar INTE kraschar! MM åkte åsså på ett harmlöst framhjulssläpp, det är ofta detta som skiljer agnarna från vetet dvs konsten att ligga på gränsen utan att krascha. Ta en sån som den där tjecken, abraham, vad kommer han att bli ihågkommen för? Förmodligen att hans pappa har snuskigt mkt pengar och betalar för att sonen skall få lalla omkring på diverse gp-banor samt att han kraschar sönder sin hoj på varje deltävling. Möjligtvis kommer han även bli ihågkommen för att hans familj äger och driver banan i brno:näsblod
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Föralldel, men Rossi har ändå en bra statistik att inte krascha. Därför pirrar det lite extra nervös inför morgondagen. Han är inte 20 längre och kroppen klarar inte så mycket för gubbar:rolleyes:

Men det återstå att se, jag tror inte att han kommer vinna. Bara han slår Lorenzo:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ta en sån som den där tjecken, abraham, vad kommer han att bli ihågkommen för? Förmodligen att hans pappa har snuskigt mkt pengar och betalar för att sonen skall få lalla omkring på diverse gp-banor samt att han kraschar sönder sina hoj på varje deltävling. Möjligtvis kommer han även bli ihågkommen för att hans familj äger och driver banan i brno:näsblod

Hallå! Karel är en djävel på att köra hoj, nästan lika snabb som de snabbaste!!!! Inte dåligt!!! Och han har gott om pengar!:tummenupp
Du är bara avundsjuk!!!:)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hallå! Påstående 1: Karel är en djävel på att köra hoj. Påstående två: nästan lika snabb som de snabbaste, Inte dåligt!!! Påstående tre: han har gott om pengar!:tummenupp
Påstående fyra: Du är bara avundsjuk!!!:)

På påstående ett svarar jag: nej
På påstående två svarar jag: nej
På påstående tre svarar jag: hans pappa
På påstående fyra svarar jag: nej

:tummenupp
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
På påstående ett svarar jag: nej
På påstående två svarar jag: nej
På påstående tre svarar jag: hans pappa
På påstående fyra svarar jag: nej

:tummenupp

Kommentatorerna på BTsport pratade nu i helgen om kritiken som Abraham fått, t.ex. att han skulle ha köpt sig in i MotoGP osv.

Men de avfärdade det väldigt smidigt genom att säga att man inte kan köpa sig in till MotoGP, för det finns inte många som kan köra på den nivån som krävs. Även om han inte ligger i toppen i MotoGP så ligger han på en nivå som är högre än ALLA i som kör i BSB som jämförelse. Alltså killen är med stor sannolikhet en bättre förare än den bästa vi haft i norden genom tiderna!

Att han är någon sekund eller två långsammare per varv på en motorcykel som är mycket sämre än toppen, är en väldigt bra prestation, det samma gäller Bradl som förare, som om jag förstått det rätt är starkt sponsrad från Tyskland, ingen av dem skulle vara där om de inte var toppenförare! :tummenupp

Abraham ligger på snarlik nivå som Hayden (världsmästare) som nu kör på samma hoj som Abraham. I de race där ingen av dem har krashat så har Abraham kommit före Hayden nästan lika många gånger som Hayden kommit före Abraham. Hayden har bara 11 poäng mer i totalen än Abraham.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kommentatorerna på BTsport pratade nu i helgen om kritiken som Abraham fått, t.ex. att han skulle ha köpt sig in i MotoGP osv.

Men de avfärdade det väldigt smidigt genom att säga att man inte kan köpa sig in till MotoGP, för det finns inte många som kan köra på den nivån som krävs. Även om han inte ligger i toppen i MotoGP så ligger han på en nivå som är högre än ALLA i som kör i BSB som jämförelse. Alltså killen är med stor sannolikhet en bättre förare än den bästa vi haft i norden genom tiderna!

Att han är någon sekund eller två långsammare per varv på en motorcykel som är mycket sämre än toppen, är en väldigt bra prestation, det samma gäller Bradl som förare, som om jag förstått det rätt är starkt sponsrad från Tyskland, ingen av dem skulle vara där om de inte var toppenförare! :tummenupp

Abraham ligger på snarlik nivå som Hayden (världsmästare) som nu kör på samma hoj som Abraham. I de race där ingen av dem har krashat så har Abraham kommit före Hayden nästan lika många gånger som Hayden kommit före Abraham. Hayden har bara 11 poäng mer i totalen än Abraham.


Tog bara honom som ett praktexempel, finns säkert ngn annan jag kunde tatt men nu blev det abraham, höng inte för mkt läpp över detta nu! Vad jag ville belysa var att det som skiljer agnarna från vetet är dem som har blivit så skickliga att de kan balansera på en tunn lina race ut och race in utan att krascha till skillnad från T EX abraham och säkert nån mer, abraham har ju varit med så länge nu att han borde lärt sig ngt tycker man.

Var i barcelona i juni å kollade racet live. Ville betta en symbolisk hundring på att abraham är den som kommer att krascha ur sig först med polarna, kom tyvärr inga motbett, abrahams mekaniker torde kunna meka med förbundna ögon numera:hihi
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top