Mc-förare hojar fort, får fängelse tack vare egna filmer.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har läst det några ggr i tråden, kan någon förklara vad situationstecken är för något?


Jag hoppas du skämtar. Men:

There´s no such thing as "situationstecken". Det är felaktigt använda "Citationstecken" (som som användes kring ordet alltså), och ska användas när man såsom ordet föreslår citerar någon.

Jag är språknörd, men har samtidigt en rätt modern syn på det och anser det helt ok att språket utvecklas och förändras över tid. Alla "det var bättre förr" och antydanden om att all förändring är ekvivalent med "slarv" som det ofta refereras till är helt galna då världen varit väldans knivig att leva i om vi konsekvent vägrat förändra språket sen t.ex 1100-talet.

Med det sagt tycker jag att det är helt rätt att språket förändras och framföralllt varieras beroende på forum. Att skriva brev eller rapporter ger helt annat utrymme än att skriva sms, hemsidor kräver ett extremt kompakt språk pga läsarnas otåliga beteende osv.. På samma sätt är användandet av forum liksom det här så effektiviserat att man snabbt väljer bort att kursivera och istället sätter citationstecken kring ett ord eller en fras för att markera det. Det kan jag till stor del också acceptera, så länge man är medveten om vilket fel man gör och varför.

Problemen med utvecklingen är att folk, främst de senare generationerna, inte längre kan skilja på formaten, och det är FAN inte ok att uttala och säga "situationstecken" samtidigt som man "fnuttar" med fingrarna. Aldrig, nånsin, under några omständligheter!
PunGkT!
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag hoppas du skämtar. Men:

There´s no such thing as "situationstecken". Det är felaktigt använda "Citationstecken" (som som användes kring ordet alltså), och ska användas när man såsom ordet föreslår citerar någon.

Jag är språknörd, men har samtidigt en rätt modern syn på det och anser det helt ok att språket utvecklas och förändras över tid. Alla "det var bättre förr" och antydanden om att all förändring är ekvivalent med "slarv" som det ofta refereras till är helt galna då världen varit väldans knivig att leva i om vi konsekvent vägrat förändra språket sen t.ex 1100-talet.

Med det sagt tycker jag att det är helt rätt att språket förändras och framföralllt varieras beroende på forum. Att skriva brev eller rapporter ger helt annat utrymme än att skriva sms, hemsidor kräver ett extremt kompakt språk pga läsarnas otåliga beteende osv.. På samma sätt är användandet av forum liksom det här så effektiviserat att man snabbt väljer bort att kursivera och istället sätter citationstecken kring ett ord eller en fras för att markera det. Det kan jag till stor del också acceptera, så länge man är medveten om vilket fel man gör och varför.

Problemen med utvecklingen är att folk, främst de senare generationerna, inte längre kan skilja på formaten, och det är FAN inte ok att uttala och säga "situationstecken" samtidigt som man "fnuttar" med fingrarna. Aldrig, nånsin, under några omständligheter!
PunGkT!

VARFÖR KURSIVERA NÄR MAN KAN ANVÄNDA CAPS LOCK!!!

I "övrigt" anser jag att citationstecken används "på" tok för sällan.






(Om någon undrar så sitter jag i bilkö, sjukt uttråkad)
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Man kan ju tycka vad man vill om E-Lennart och AB men att påstå att han inte vet att det faktiskt heter citationstecken är ju nästan pinsammare än att faktiskt säga fel i första läget. Det är svårt att höra skillnad och min röst lutar åt att han säger citation, vilket egentligen är irrelevent. Han vet givetvis att det heter citationstecken, någon som verkligen tvivlar på det?

Ang körningen, hade ABS och en tvärnit räddat honom? Har inte en aning men kan ju kasta ut frågan till er som kört en del. :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ta mig inte fel, tänker inte försvara mc-förarens körning, men har audin överhuvudtaget någon anledning att byta fil?

Något som roar mig är att det hos aftonbladet står att han först försökte accelerera men insåg att han hade för hög växel. För mig ser det ut som att han har fritt åt höger?

När jag ligger i vänsterfil har jag koll bakåt, kommer någon i hög fart flyttar jag in i högerfil så snabbt som möjligt. Hade inte förvånat mig en sekund om det där är ärketypisk svenssonkörning i vänsterfil.

Men, det kan givetvis vara så att han insåg att en olycka kommer ske och att det finns risk att både han och mc-föraren gör en högergir samtidigt.

Är det någon som ser blinkersen på den silvriga måltavlan?
Okej ge honom 2 månaders finka, men föraren i bilen borde ju minst få 1 månads fängelse för att han ej använde sin blinkers inför filbyte... eller?

Själv undviker jag att göra omkörningar i hög hastighet, då jag aldrig litar på att någon kan hålla sig på sin plats. Skulle jag köra mycket fortare än framförvarande bil, så saktar jag ner, gör omkörningen och accelerar upp igen. Är ju mer än en gång man upplevt hur personer kastar sig in i vänsterfil utan att titta bakåt eller i döda vinkeln.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Man kan ju tycka vad man vill om E-Lennart och AB men att påstå att han inte vet att det faktiskt heter citationstecken är ju nästan pinsammare än att faktiskt säga fel i första läget. Det är svårt att höra skillnad och min röst lutar åt att han säger citation, vilket egentligen är irrelevent. Han vet givetvis att det heter citationstecken, någon som verkligen tvivlar på det?

Ang körningen, hade ABS och en tvärnit räddat honom? Har inte en aning men kan ju kasta ut frågan till er som kört en del. :)

Självklart vet han det.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Citationstecken
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag skulle vilja döma Aftonho--n till två månaders fängelse för att de inte nämnde om han körde på varm asfalt, sånt är ju skitviktigt att få veta. Snudd på att det ligger i nationens intresse att få veta..............................Det är ju LIVSFARLIGT att köra på varm asfalt !!! Man kör juh ihjäl sig DirEcKt
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ta mig inte fel, tänker inte försvara mc-förarens körning, men har audin överhuvudtaget någon anledning att byta fil?

Undrar samma sak, han ligger i mittfilen på 3-filig väg utan nån trafik framför sig och när en motorcykel kommer i hög fart bakifrån får han för sig att byta till vänsterfilen.
Är det nån avfartsväg till vänster längre fram eller liknande som gör att man måste ligga i filen längst vänsterut om man ska åt ett visst håll?

Om det inte är det får man ju anta att han bytte fil för han såg motorcykeln i backspegeln och skulle "lära honom en läxa" :crash
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jävla tur jag slutade köra på gata om man får 2mån för det där........:näsblod
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Undrar samma sak, han ligger i mittfilen på 3-filig väg utan nån trafik framför sig och när en motorcykel kommer i hög fart bakifrån får han för sig att byta till vänsterfilen.
Är det nån avfartsväg till vänster längre fram eller liknande som gör att man måste ligga i filen längst vänsterut om man ska åt ett visst håll?

Om det inte är det får man ju anta att han bytte fil för han såg motorcykeln i backspegeln och skulle "lära honom en läxa" :crash

Om ni kollar noga på filmen så är det inte 3-filigt utan den högra "filen" (Situationstecken! kunde inte låta bli :tungan) är en påfart.. jekla noobs!! ;)

Eftersom det är en bil på väg ut så förklarar det bilförarens resonemang kring den höga växeln, han har kollat lite nonchalant i backspegeln och börjat byta fil men inte reagerat på att det kommer en mc i hög fart när han fattar det är olyckan redan ett faktum, han snackade säkert i mobilen.

Jag hävdar ändå på jäkligt klantig mc-förare.
 
Last edited:

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Undrar samma sak, han ligger i mittfilen på 3-filig väg utan nån trafik framför sig och när en motorcykel kommer i hög fart bakifrån får han för sig att byta till vänsterfilen.
Är det nån avfartsväg till vänster längre fram eller liknande som gör att man måste ligga i filen längst vänsterut om man ska åt ett visst håll?

Om det inte är det får man ju anta att han bytte fil för han såg motorcykeln i backspegeln och skulle "lära honom en läxa" :crash

Vet en del bilister som vill leka polis och göra såna dumheter.
Hastighet och att köra på slangen ser jag inte som det stora problemet utan det är de vårdslösa omkörningarna och kryssandet som är problemet tycker jag.
Jag försöker alltid köra om på vänster sida och bromsa in innan omkörningen om jag hinner upp i hög fart.
Förvissa mig om att bilisten tänker hålla sig i sin fil och sen dra som fan förbi så man slipper ligga länge brevid någon.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Undrar samma sak, han ligger i mittfilen på 3-filig väg utan nån trafik framför sig och när en motorcykel kommer i hög fart bakifrån får han för sig att byta till vänsterfilen.
Är det nån avfartsväg till vänster längre fram eller liknande som gör att man måste ligga i filen längst vänsterut om man ska åt ett visst håll?

Om det inte är det får man ju anta att han bytte fil för han såg motorcykeln i backspegeln och skulle "lära honom en läxa" :crash
Jodå, det finns en avtag åt vänster något senare på denna sträcka så ett filbyte är inte alls så märkligt just där.

För övrigt tycker jag att man nog får räkna med en del överaskningar när man har så pass bråttom som den här snubben.
Fantasi och god framförhållning är inte dumt när man susar fram i dubbel tillåten hastighet. Filbytet var väl inte optimalt men i 90, 100 t.o.m 120 hade det nog inte varit något som helst problem att hantera...
Tar man sig friheten att vrida på rullen på det viset så tar man oxå på sig ett stort ansvar för följderna.

Och ja, jag lever som jag lär. Är inte guds bästa barn och kör ibland som en sån där "galning" men har också fått stå mitt kast när det gått åt h-e. Mitt fel, ingen annans.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Otroligt!
Aftonbladet är så klart sämst i alla lägen, men snubben är ju ett jävla ök och felet är hans och ingen annan än hans.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Sicket stolpskott :rofl

1. Ska man gasa så gör man väl inte det i Stockholm utan utanför Stockholm.

2. Varför parerade han inte bilen han krockade med?? Antagligen spände han sig, borde kanske tagit en bandag eller två, eller så gör man som mig och vurpar mest hela tiden och tillslut blir kolugn i alla situationer.

BTW, det var nog den mesigaste krock jag sett :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top