Läckande förgasare

davidb84

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2014
Ort
Täby
Hoj
1980, Honda, cb650
Hej

Inget konstigt med en läckande förgasare i vanliga fall, men det här är inget vanligt fall.

Har en gammal cb 650 som jag bytt alla packningar o trottel nålar i förgasarna men ur förgasare nummer 3 så läcker det konstant. Provat o ställa ner flottörhuset och gjort så rent i sätet där trottelnålen går ner men inget har än så länge löst problemet.

Den går lite halv knackigt överhuvudtaget ska tilläggas för förgasarna är inte rätt bestyckade än så länge men tycker inte att det har med läckaget att göra.018 (kopia).jpg

här är en bild på dessa keihin förgasare om det skulle hjälpa någon.

Tack på förhand

David
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Kollat så att inte flottören är otät och tar in soppa?
Annars känns det spontant som ett förestående nålventilbyte.

Välkommen förresten, du har sett att du registrerat dig som tjej va?
 

davidb84

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2014
Ort
Täby
Hoj
1980, Honda, cb650
Du menar själva sätet dör flottörnålen sitter? har ju en sprillans flottörnål i, men läcker fortfarande.... tagit av o på dom där förgasarna nu säkert 50 ggr senaste året

Hahaha tack för den, andra gången jag registrerar mig på ett forum o gör det.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Du menar själva sätet dör flottörnålen sitter? har ju en sprillans flottörnål i, men läcker fortfarande.... tagit av o på dom där förgasarna nu säkert 50 ggr senaste året

Hahaha tack för den, andra gången jag registrerar mig på ett forum o gör det.
Japp, slitet säte kan det vara.
 

davidb84

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2014
Ort
Täby
Hoj
1980, Honda, cb650
Vad gör man åt det? bara leta efter ny förgasare eller kan kan fila till den på nått smart sätt?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu är jag total novis på såna där förgasare men jag antar att grundkonstruktionen/principen i förgasare är tämligen universell...

Har du nån form av vakuumsug? Sätt i.s.f. den där bensinslangen går in i förgasarna och prova att pumpa upp vakuum. Om du inte får upp vakuum så är något fel på systemet och bensin kan läcka in i förgasaren varpå den så småningom flödar över.
Nålventilen är nog det första du bör kolla om vakuum ej kan uppnås. Sluter nålventilen tätt i sitt säte? Runt nålventilens säte sitter det dessutom ofta en oring. Om den inte tätar så passerar bensin in även den vägen varpå hela funktionen med en flottör som stänger vid en viss nivå inte fungerar. ---> förgasaren flödar.

Finns en uppsjö av filmer som beskriver detta på Youtube. Tipset hur man fixar ett nålventilsäte med tops, krompolish och borrmaskin gillar jag. :)

https://www.youtube.com/watch?v=zlez_hdoWYk
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top