Min första turbohoj på gång. (längtat sen början på 90talet)

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Tidningen Bike gjorde ett reportage i början på 90talet med jag tror det var 2 stycken Gsx-R 1100 från Marklund MC express där dom körde flygande kilometern.

Ända sen dess har jag velat ha just en sådan hoj men har aldrig kommit till skott. Det har alltid varit något annat som kommit i vägen.

Men. I början på sommaren fick jag tag i en 89á som jag kom över skrotbilligt. Jag snyggade till den lite grann och sen ställde jag undan den med tanken inriktad på att den här ska bli en turbocykel.

För ca en månad sen dök ett helt kit upp till salu på blocket där även motorn ingick. I Tisdags när kitet fortfarande fanns kvar tog jag kontakt och i Onsdags åkte jag iväg och köpte det. Nu ligger grejerna i mitt garage.

Med alltihop medföljde även en 81mm cylinder men kolvarna var väck och idag fick jag tag i Hayabusakolvar som enligt utsago ska passa.

Min turbotråd härinne kommer inte bli lika utförlig som många andras tror jag då jag till skillnad mot dom flesta härinne är ganska lat och har fått tag i ett färdigt koncept som i princip "bara" ska vara att montera.

Det kommer säkert vara x antal problem att lösa ändå men dom tar jag efter dom dyker upp. Tanken är i af att montera dit 81mm cylindern, provstarta och sen ta den till en rullande landsväg.

Varför gör jag det här har flera frågat mig. Svaret är enkelt: Jag vill känna hur det är att köra något där jag inte törs dra fullt.

Uppdaterar efter hand som det händer något.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan vad kul :) Glöm inte att slänga upp mååååånga bilder :tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Lat med turbobygge, det tror jag inte alls på. Möjligtvis om man lämnar iväg till någon och bara slantar upp, ska bli kul att följa ett äldre bygge, är ju alldeles svag för gammel-gsx-r! :tummenupp
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Motor i stöd 1.JPG Lite har hänt Motorn/patienten färdig operation. I morgon tänkte jag riva av toppen och kolla lite om cylindern med nya kolvarna passar.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Denna blir det prenumeration på :tummenupp

Vi började samtidigt också såg jag nu!
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Kolvhöjd.jpgKolvhöjd 1300.jpg Nu har jag opererat lite och det är en sak jag är osäker på. På den första bilden ser ni 1127 höjd med spacer under cylindern. Den andra är 1300án med busakolvar utan spacer. Tricket här som jag undrar över är att cylindern är däckad 0.9mm. Busakolvarnas högsta punkt går precis plant med överkant på cylindern. Har jag gjort rätt här eller ska jag lägga typ 1mm spacer för att kompensera däckningen? Till sist. Var får man tag i en topplockspackning till Gsx-R 1100 (1127) som är till för 81mm´s borr?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du måste se till att kompressionsförhållandet passar för det laddtryck och bränsle du planerar att köra med. Typ av turboaggregat spelar också in genom att man inte bara kan titta på laddtryck utan även måste ta hänsyn till flöde och temperatur vilket skiljer mellan aggregat.

Om du t.ex. planerar att ladda med 1 Bar, för att uppnå en effektökning på 100% med 98 oktan, behöver du begränsa komressionsförhållandet, t.ex. till 9 till 1 eller gärna lägre. Bygger man för skaplig effekt handlar det snarare om i storleksordningen 8 till 1.

Det är en mängd parametar som styr hur mycket överladdingen det går att använda utan att motorn spikar sönder - bränslemängd (AFR), oktanvärde, tändningsinställning och temperatur på luften som trycks in i motorn. Men i runda tal det kompressionsförhållande jag angav, eller gärna en bit lägre ändå.

Antingen behöver du ta reda på hur man mäter och räknar ut CR-förhållande eller få hjälp av någon som kan. För att kunna göra den beräkningen behöver man veta en del saker som slagvolym och vilken volym förbränningsrummet har och därefter väljer man tjocklek på topp-packning (alt. spacerplatta i cylindefoten).

Om motorn har körts förut med ett visst laddtryck på en viss effektnivå med däckhöjden i första bilden är det samma däckhöjd som gäller även för Busa-kolvarna, om dessa har samma utformning på kolvtoppen. Men genom att de nya kolvarna kanske har en annan utformning på kolvtoppen måste man ta hänsyn till det också.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
I skrivande stund har jag nu försökt räknat ut kompförhållandet som blir med Hayabusakolvarna. Jag ligger nära men skulle verkligen vilja veta hur många cc (dish) som kolvarna har. Ska prova ringa Marklund om en liten stund och se om det går att räta ut frågetecknet. Får jag bara till det så vet jag också hur jag ska slå ihop motorn.
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Ok… Ibland så fastnar jag i att man ska kunna räkna ut saker och ting men till slut så gav jag upp. Jag åkte till apoteket köpte en spruta och sen ner igen och vätskemätte både kolvutrymmet och förbränningsutrymmet. Nu vet jag att motorn är bara att slå ihop. 8.04:1 i kompförhållande. Kan inte bli mycket bättre.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok… Ibland så fastnar jag i att man ska kunna räkna ut saker och ting men till slut så gav jag upp. Jag åkte till apoteket köpte en spruta och sen ner igen och vätskemätte både kolvutrymmet och förbränningsutrymmet. Nu vet jag att motorn är bara att slå ihop. 8.04:1 i kompförhållande. Kan inte bli mycket bättre.

Helt rätt. Det är bra att ha så säker vetskap som möjligt innan man monterar ihop motorn. Annars kan det bli så mycket onödigt jobb senare: Är man tex inte 100% säker på CR, och sedan tex får spikningsproblem. Ja då är det skönt att säkert veta vad man har för CR, istället för att behöva demontera motorn för att kolla om andrahandsuppgifterna stämde.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Tar gärna den någon annan dag. Synd att jag inte visste det då jag fixade en ny från Motospeed.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Skulle dra ihop motorn idag då det blev gängsallad på ena muttern till topplocksbultarna. Ridå. Allt fixat men nya muttrar ska införskaffas.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top