Elverktyg - kombiset?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej Bullen.

Har framöver ett stort behov av verktyg. Funderar då självklart om det går att köpa ett kombipaket. Mest för att få en laddare och en typ av batterier. Men när jag tänker efter är det inte jätte många verktyg jag vill ha med laddare. Vill nog ha sladd till allt som kräver kraft eller är 18 volt cirkelsåg ok? Livslängden upplever jag som kortare med batterier eftersom batterierna kommer ge sig tidigare. Finns det någon tillverkare som fattar detta och blandar sladd och batteri i sina kombiset?

Helst skulle jag nog vilja ha:
Panasonic batteriborr
Dewalt gersåg
Hitachi cirkelsåg - sladd
Dewalt tigersåg - sladd
Sticksåg på batteri- märke kanske Bosch.
Hilti slagborr - sladd eller kanske batteri
Dewalt klyvsåg

Inser att det är mer av ett projekt att bygga upp så tips på kit och var man köper dom mottages tacksamt.

Tack!
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag är så j-kla old school, så allt hemmapul (frånsett borrmaskin och skruvsragare) kör jag med sladd.
Bara måste bli billigast i längden. Sen blir jag alltid förbannad när batterierna är slut varje gång jag ska använda något. :hihi

Däremot sjunger skruvdragaren på sista versen (två kassa batteri). Vill ha en smidig och stark sak. Gärna med klipps för brallan. Går det borra med den också, så vore det smutt, men inget krav.
Ser fram emot kommentarerna i tråden.

Ledsen att jag inte kan hjälpa TS på traven, utan hi-jackar med en fråga istället.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag vet inte om kombinationer men jag förespråkar sladdmaskiner så länge du inte verkligen behöver vara mobil. Jag antar att det är i nykåken du kommer använda detta?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Slog till på denna, bra pris:

http://www.netonnet.se/art/hem-och-...arebatteri/milwaukee-m18cdd-402c/200941.8715/

Fördel:

Stark/borstlös, 4.0Ah batteri/2st, batterindikator på batteriet, laddaren fungerar även för 12V/14V-batterier och laddar snabbt även om jag inte klockat den, 3 års garanti om man registrerar den online

Nackdel:

Vikt och ibland tycker jag att slirfunktionen kliver in för tidigt

Bra test även om den ovan är utan slagborr:


Mitt egna high tech-klipp:

 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi har en Milwaukee 12 volt på jobbet smidig o stark fick ersätta den gamla Milwaukeen som säkert är 7-8 år
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Makita har ett schysst 18 voltssystem. Även fina paket som kan med fördel beställas på tex Ebay i England :fyllisar
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag är så j-kla old school, så allt hemmapul (frånsett borrmaskin och skruvsragare) kör jag med sladd.
Bara måste bli billigast i längden. Sen blir jag alltid förbannad när batterierna är slut varje gång jag ska använda något. :hihi

Däremot sjunger skruvdragaren på sista versen (två kassa batteri). Vill ha en smidig och stark sak. Gärna med klipps för brallan. Går det borra med den också, så vore det smutt, men inget krav.
Ser fram emot kommentarerna i tråden.

Ledsen att jag inte kan hjälpa TS på traven, utan hi-jackar med en fråga istället.

Jo det var lite därför jag undrade om det fanns några kit som var både batteri och sladd.

I mitt tidigare yrke (snickare) har jag använt Bosch, Hilti Dewalt och Panasonic skruvdragare. Ska köpa Panasonic privat alla dagar i veckan. I alla fall sett till smidighet och användarvänlighet. Tråkigt att skruva gips med en stor klump. Vet dock inte modell eller pris på lämplig.

Jag vet inte om kombinationer men jag förespråkar sladdmaskiner så länge du inte verkligen behöver vara mobil. Jag antar att det är i nykåken du kommer använda detta?

Jo, lika bra att fixa upp bra verktyg från början istället för att svära i flera år först. Sladd är bra till det mesta. Men sticksåg t.ex. är trevlig på batteri. Inte klinga osv. Så det är blandat.

Slog till på denna, bra pris:

http://www.netonnet.se/art/hem-och-...arebatteri/milwaukee-m18cdd-402c/200941.8715/

Fördel:

Stark/borstlös, 4.0Ah batteri/2st, batterindikator på batteriet, laddaren fungerar även för 12V/14V-batterier och laddar snabbt även om jag inte klockat den, 3 års garanti om man registrerar den online

Nackdel:

Vikt och ibland tycker jag att slirfunktionen kliver in för tidigt

Bra test även om den ovan är utan slagborr:


Mitt egna high tech-klipp:


Kan du inte ställa in sliret? Ska absolut inte ha en tung maskin. Det har man sällan glädje av, eller brukar du ofta köra fast med borrar?

Makita har ett schysst 18 voltssystem. Även fina paket som kan med fördel beställas på tex Ebay i England :fyllisar

Aldrig kollat på Makita. Är det bra?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan du inte ställa in sliret? Ska absolut inte ha en tung maskin. Det har man sällan glädje av, eller brukar du ofta köra fast med borrar?

Jodå 23 steg eller vad det är men trots maxad, vill ha en stark maskin och för det priset var det bara att slå till, blir nog en 12V-maskin också men den med chuck är inte borstlös ännu så det är bara att vänta. Borra går ann med en klenare maskin men det är trevligt med bibehållen hastighet när man ex. slipar med tryck, skruvar hjulmuttrar (efterdras för hand) m.m..

Makita är fina maskiner men personligen tycker jag greppet är för stort och så är de ofta lite klena i specifikationerna jämfört med andra tillverkare, i.a.f. borstlöst.

Användbart tillbehör, kostar 30-40 pengar på Byggmax:

bitaufnahme-adapterset-1-4---3-8---1-2--bit-adapter-bitsatz-bitset-bits-.jpg
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad är det för jävla bluff-Makita? Kinakopior är mycket vanligt på Makita. 2009 köpte jag ett kombi-kit med Makita 18V Li med skruvdragare, sticksåg, vinkelslip, ficklampa och två batterier. Fick det billigt då det var det sista och merpriset var bara några hundringar över en skruvdragare. Hade aldrig köpt det annars då jag var helt övertygad om att det var helt meningslöst med batteri till nåt annat än skruvdragarn.

Sticksågen är guld (trots att det är gräddvispsmodell med överliggande handtag) och hänger med riktigt länge på batteri men den duger inte som enda sticksåg, har en blå Bosch (GTS185 tror jag eller nåt sånt?)från slutet av 80-talet som fortfarande är riktigt bra. Vinkelslipen är guld när man skall kapa en eller två saker (som när man snor hojar tex) men den äter batteri. Skruvdragarn är outstanding. Har dragit dossåg på över 100mm genom 2" syll utan problem. Är så överjävligt moment i den så man är rädd att vrida näven ur led på ettans växel. Tappade den från taket 6,5m rakt ner i sprängsten förra veckan, lite repor i plasten och borret gick åt helvete men inget mer, inget handtag kommer nånsin att gå sönder på den madkinen.

Har senare kompletterat med Makitas 10,7V kombo skruvdragare + slagskruvdragare. En lysande kombination, den lilla slagpickan matar på 90Nm och drar riktigt fets skruv när det behövs. Lätta och fina men det är naturligtvis ganska täta batteribyte på dom små..


Har aldrig sett kombosar med sladd/batteri.


Problemet med att bygga sig hus är att men behöver maskinerna men man blir aldrig klar med huset så man kan aldrig göra sig av med maskinerna heller.

Man klarar sig inte utan en ordentlig gersåg, en klyvsåg är bra att ha. En cirkelsåg måste man ha och varför då inte en sänksåg med skena? Sen blir den för tung så man kompletterar med en liten Hitachi cirkel..

sen vill man få snits på inredningsdetaljer och då köper man fräs och då skall det såklart vara Festool. Och oj vad mycket roliga tillbehör det finns. Men fan vad det dammar, finns det matchande grön-svart dammsugare? Jajamen...

Sen skall man kexa lite och det skulle man förvisso kunna göra med sin fräs men det är liiite omständigt så man köper sig en kexmaskin. Hoppsan, det blev visst oxå en Festool. Och en Fein multimaster måste man ha, kan vara bra om man skall gör upp lägereld och glömt tändstickor... Etc, etc....
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, Makita är inte bra. Milwaukee har ett bra och ganska komplett system, rejäla maskiner som håller för misshandel. Gamla tidens Dewalt typ.
Panasonic gör uteslutande de bästa skruvdragarna så där tänker du rätt. Även den minsta 7441:an duger gott med 1,5Ah-batterier men köp gärna den med 3Ah (ls2?). De har även cirkelsåg och sticksåg numera om jag inte minns fel.
Vad gäller slagborr så får du en med sladd för 1000-1500:- medan du får betala minst det tredubbla om du ska ha samma i batteri. Just denna kan du kapa mycket på om du inte behöver batteri.
Klyvsåg ska du köpa AEG's klyvbord för 4000:-, bättre djup och mobilitet än Dewalt till bättre pris. Jag använder mitt ofta och hårt och är väldigt nöjd. Hade otur med måndagsex och fick ny motor på garanti men det ser jag inte som ett problem.
HItachi är helt ok men inget wow. Ska du köpa deras cirkelsåg så kan du lika gärna köpa deras tigersåg också då jag tycker den är bättre än den dewalten i samma klass, Uyp-modellen som har funnits ett tag. Makitas tigersåg är annars mest prisvärd för en privat användare, runt tusingen för den minsta och den duger gott.
Se till att köpa till skena till cirkelsågen då det är oumbärligt när du väl har en. Hitachis skena är inte jättebra, vet inte om Milwaukee är bättre på den punkten.

Jag har inte sett någon tillverkare som blandar sladd och batteri men däremot kanske en butik kan blanda på en offert för bästa pris. Annars är det ju Toolking.com som gäller, finns även väldigt billigt i England och där är det enkelt med inköp med tanke på att det är tullfritt.

Edit/ Har du inte testat Panasonics nya skruvdragare med automat och slagskydd så gör INTE det! Då kommer du köpa den och då blir du ruinerad och då kommer du få snåla på hojgrejer :D
Jag blir fan arg när jag använder en Makita eller Dewalt efter att ha kört Panasonic så länge, men för en privat användare så kan det vara overkill med såna maskiner. Men det är skönt med låg vikt när man står och jobbar mot tak osv.
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tack för bra svar. Gerkap och klyv är ju jävligt viktigt. Sen kan man snickra ihop allt man kan tänka sig. Så egentligen borde jag börja med det och batterimaskin och kanske en sticksåg. Men då ger jag upp idén på kit om jag inte hittar något Milwaukee som passar bra. Fanns något plocka ihop kit själv. Fast då kanske det inte blir så billigt. Men sticksåg (som man annars alltid sågar av kabeln på) är det enda jag vill ha på batteri förutom skruvdragaren. Hur funkar Milwaukees?

Får göra en prioriteringslista. Kan du tipsa som någon sida på denna sida pölen?

Vilken gerasåg ska man ha om man vill ha sågbänk till för rimligt pris? Kommer inte använda det mycket men är man van med proffsgrejer så ledsnar man snabbt på annat.

Nej, Makita är inte bra. Milwaukee har ett bra och ganska komplett system, rejäla maskiner som håller för misshandel. Gamla tidens Dewalt typ.
Panasonic gör uteslutande de bästa skruvdragarna så där tänker du rätt. Även den minsta 7441:an duger gott med 1,5Ah-batterier men köp gärna den med 3Ah (ls2?). De har även cirkelsåg och sticksåg numera om jag inte minns fel.
Vad gäller slagborr så får du en med sladd för 1000-1500:- medan du får betala minst det tredubbla om du ska ha samma i batteri. Just denna kan du kapa mycket på om du inte behöver batteri.
Klyvsåg ska du köpa AEG's klyvbord för 4000:-, bättre djup och mobilitet än Dewalt till bättre pris. Jag använder mitt ofta och hårt och är väldigt nöjd. Hade otur med måndagsex och fick ny motor på garanti men det ser jag inte som ett problem.
HItachi är helt ok men inget wow. Ska du köpa deras cirkelsåg så kan du lika gärna köpa deras tigersåg också då jag tycker den är bättre än den dewalten i samma klass, Uyp-modellen som har funnits ett tag. Makitas tigersåg är annars mest prisvärd för en privat användare, runt tusingen för den minsta och den duger gott.
Se till att köpa till skena till cirkelsågen då det är oumbärligt när du väl har en. Hitachis skena är inte jättebra, vet inte om Milwaukee är bättre på den punkten.

Jag har inte sett någon tillverkare som blandar sladd och batteri men däremot kanske en butik kan blanda på en offert för bästa pris. Annars är det ju Toolking.com som gäller, finns även väldigt billigt i England och där är det enkelt med inköp med tanke på att det är tullfritt.

Edit/ Har du inte testat Panasonics nya skruvdragare med automat och slagskydd så gör INTE det! Då kommer du köpa den och då blir du ruinerad och då kommer du få snåla på hojgrejer :D
Jag blir fan arg när jag använder en Makita eller Dewalt efter att ha kört Panasonic så länge, men för en privat användare så kan det vara overkill med såna maskiner. Men det är skönt med låg vikt när man står och jobbar mot tak osv.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Menar du den här? Intressant att det står Milwaukee som tillverkare. Felskrivet..?
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/AEG-Klyvsag-TS250-250mm

Lite luddigt skrivet är det helt klart. Det är TTI nordic som "äger" AEG, Ryobi, Milwaukee och ett gäng andra företag. Därmed inte sagt att alla märken delar tillverkningsband och AEG gör det inte med Milwaukee i denna division, på de riktiga proffsgrejerna däremot som du inte ser i varuhusen så har de mycket gemensamt.
AEG har fortfarande egen tillverkning på vissa serier, Milwaukee likaså och sedan kommer Ryobi in på ett bananskal och är tänkt att fylla marknaden för lekmännen.
Detta scenario gäller de flesta märken, även för Dewalt, Makita, Hitachi mfl. Mig veterligen så är det bara Bosch, Hilti, Festool och Panasonic som äger sitt eget märke och gör uteslutande sina egna produkter. Jag är inte så insatt i det som jag skulle önska att jag vore så jag har nog missat en del eller inte hållit mig uppdaterad men gällande TTI har jag koll då jag själv har återförsäljaravtal med just dem. Så jag skulle kunna ha hela bilen full med Milwaukee-produkter nästan gratis om jag vill men jag håller mig med bättre grejer än så :D

Tack för bra svar. Gerkap och klyv är ju jävligt viktigt. Sen kan man snickra ihop allt man kan tänka sig. Så egentligen borde jag börja med det och batterimaskin och kanske en sticksåg. Men då ger jag upp idén på kit om jag inte hittar något Milwaukee som passar bra. Fanns något plocka ihop kit själv. Fast då kanske det inte blir så billigt. Men sticksåg (som man annars alltid sågar av kabeln på) är det enda jag vill ha på batteri förutom skruvdragaren. Hur funkar Milwaukees?

Får göra en prioriteringslista. Kan du tipsa som någon sida på denna sida pölen?

Vilken gerasåg ska man ha om man vill ha sågbänk till för rimligt pris? Kommer inte använda det mycket men är man van med proffsgrejer så ledsnar man snabbt på annat.

Verktygsproffsen som är länkat till här ovan är nog den mest kompletta om du kollar i Sverige, annars är det nog http://www.powertoolsuk.co.uk/ som är den som har mest komplett utbud på öarna. Inte alltid billigast dock, finns pricerunner även där som är värt ett besök.
Milwaukees sticksåg är helt ok, vettig peng också. Hitachis sticksågar är totalt värdelösa, har själv två och är inte nöjd med någon av dem. Dock är det en av de mest använda maskinerna i parken så här skulle jag satsa på en Festool som är överlägset bäst på sticksågar. Allt när det gäller sågar förvisso men de är dyra...
Kap och geer kan du ta en av erkänt märke, Bosch-Dewalt-Makita-Metabo etc spelar mindre roll. Det viktiga är motorns storlek samt djupet kontra bredden du kan såga. Jag har 4st, en för varje ändamål. Ska jag såga hålkälslist så använder jag en, ska jag såga trall använder jag en och grovsågning en annan osv. Mest för att de har olika egenskaper som man kanske inte tänker på. Skit i laser och allt sånt där fjant, den ska kännas bra i handtaget och det ska inte ta 5 minuter för att byta klinga. Felet många gör är att de slipar klingorna för sällan och då får sågen arbeta hårt och det blir skit. Jag har en egen klingslip där jag slipar så ofta jag kan och har alltid en extraklinga bredvid sågen.
Men till sist så funkar vilken kap/geer som helst så länge du har en bra klinga och ett vettigt bort. Makita har ett fint bord som är väldigt lätt och mobilt, bra om du rör på dig mycket. Ska du ha den på samma ställe för det mesta så satsa på ett rejält stativ med bredd och 4 ben istället för hjul. En extra rullskena på stativ är guld värt när man kapar panel, golv etc, viktigare än själva sågen i sig då den bara ska göra en enkel sak.
K-rauta har kampanj nu på en Dewalt med tillhörande bord för runt 4000:-, bra såg för pengarna helt klart.

Jag passar på att tipsa om Milwaukees lilla tigersåg för övrigt, för enhandsgrepp. Helt underbar såg som jag undrar varför inte fler tillverkare skaffar i sitt program. Perfekt för rörarbeten, mindre träarbeten osv. Man kommer åt lätt med osv, och den kostar inte många kronor heller.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Alla har olika erfarenheter men för min del gäller detta;

Panasonic hade en arbetskamrat förut. Dyr! Chuken började glappa i sidled och momentkontrollen/spärrfunktionen dog.

Makita är lätta maskiner, ligger skönt i handen. Pallar inte med det värsta dock.

Festool är för finsnickare. Bra grejer med hög precision men pallar inte tyngre arbeten.

Nu har arbetskamraten någon wurth master (kopia på något?) och där har spärrfunktionen också dött på.

Dewalt har jag kört på. Deras dyrare borrmaskiner då och inte hobbyalternativen. Tål stryk (har nog fått min att i princip brinna två gånger) och har ett bra pris.
Min maskin är nog 3-4 år gammal och tuffar på utan problem (används dagligen i jobbet) och då är den misshandlad. STORA hålsågar i rostfritt osv.
Den enda nackdelen är en ibland okänslig avtryckare jämfört med t. ex festool.
Min nästa maskin blir nog en DCD790P2.

Ska man köpa sågbord/gerkap/såg så är det dewalt eller festool som gäller.
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag är ju bara hemmapulare men jag har också funnit bruk för flera gersågar. Till grovt (reglar mm) har jag en budget, Best Tools, för det är inte lika noga med snygga snitt men den tar å andra sidan typ 95x200 utan problem. Även med ny klinga flisar den en del dock. Så lägg pengarna på den lite mindre är mitt tips.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Alla har olika erfarenheter men för min del gäller detta;

Panasonic hade en arbetskamrat förut. Dyr! Chuken började glappa i sidled och momentkontrollen/spärrfunktionen dog.

Var hans maskin gammal? Min 7441 började också glappa i sidled efter några år efter alldeles för mycket misshandel men efter att ha pratat med Panasonic om reservdelar så fick jag grejerna gratis då de hade upplevt det på några av de första modellerna. Min var långt efter garantitiden.
Samma sam med Senco, sjukt bra service. Pratade med en Senco-säljare på byggmässan och påtalade att mitt batteri laddade ur sig alldeles för fort på min F18 fusion-picka och då tog han min adress och skickade nytt batteri och ny laddare och jag fick behålla det gamla.
Det är sånt som också är avgörande för val av maskiner för min del, bra service. Paslode tog emot en gammal spikpicka jag hade och jag fick en ny för 3000:- nånting istället för det dubbla, bara för att få bort den gamla från marknaden.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag är ju bara hemmapulare men jag har också funnit bruk för flera gersågar. Till grovt (reglar mm) har jag en budget, Best Tools, för det är inte lika noga med snygga snitt men den tar å andra sidan typ 95x200 utan problem. Även med ny klinga flisar den en del dock. Så lägg pengarna på den lite mindre är mitt tips.
Så länge man inte ska bygga ny kåk eller renovera mycket så duger en "budgetsåg" alldeles utmärkt!
Var hans maskin gammal? Min 7441 började också glappa i sidled efter några år efter alldeles för mycket misshandel men efter att ha pratat med Panasonic om reservdelar så fick jag grejerna gratis då de hade upplevt det på några av de första modellerna. Min var långt efter garantitiden.
Samma sam med Senco, sjukt bra service. Pratade med en Senco-säljare på byggmässan och påtalade att mitt batteri laddade ur sig alldeles för fort på min F18 fusion-picka och då tog han min adress och skickade nytt batteri och ny laddare och jag fick behålla det gamla.
Det är sånt som också är avgörande för val av maskiner för min del, bra service. Paslode tog emot en gammal spikpicka jag hade och jag fick en ny för 3000:- nånting istället för det dubbla, bara för att få bort den gamla från marknaden.
Gammal som i för länge sedan eller gammal som i väl använd?

Det här var väl ~3 år sedan och maskinen var ~1-1½ år gammal.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top