Vilken olja för tystaste motorn och lättaste växlingarna?

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Tjenare.

Jag har provkört både Castrol Power och Biltema helsyntet 10w40 i min CB1300, ingen av oljorna får växellådan att bli så härlig som den var före båda oljebytena (förra ägarens olja).

I min R1, har jag testat samma Castrol Power 10W40 samt en Lucas Oils 10W40, i detta fallet var Lucas lite smidigare i växlingarna.

Det är helt klart skillnad på oljorna.
Vad rekommenderar ni, samt vad har ni för erfarenheter?

Tack på förhand
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Castrol har jag aldrig varit nöjd med (växling/koppling) men Q8 SBK har fungerat fint på fyra motorcyklar, går att köpa rätt billigt också, framförallt på 20L-dunk.
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Nje, en 30-olja blir är alldeles för blaskig när den väl är varm, och en 50-olja är för/onödigt trög sett till hur jag använder motorcyklarna. En 40-olja är bäst för mitt brukssätt.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Läs de eminenta oljetrådarna av Dr.bike. Då kanske du kan få lite vägledning.
Eftersom cB1300 är relativt moderat trimmad maskin så behöver du säkert ingen raceolja för att göra ett fullgott arbete, och därmed blir det lite billigare att prova dig fram. Kanske rent av en klassisk mineralolja duger bra.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
En burk STP :rolleyes:
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Nje, en 30-olja blir är alldeles för blaskig när den väl är varm, och en 50-olja är för/onödigt trög sett till hur jag använder motorcyklarna. En 40-olja är bäst för mitt brukssätt.
Skulle du kunna utveckla - hur märker man på motorgången om oljan är för blaskig resp för trög? Hur ska man använda motorcykeln för att föredra en tunnare resp tjockare olja?
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
En 40-olja har ju högre varmviskositet än en 30-olja. Kör du lite hårdare en riktigt varm sommardag, kommer 40-oljan behålla sin varmviskositet längre upp i temperatur jämfört med 30-oljan, vilket innebär direkt bättre hållbarhet och bibehållet oljetryck.

Fiskör du bara, även på sommaren, fungerar givetvis en 30-olja jättebra.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Du har två alternativ, antingen gå över till en 20w-50 olja som ju är lite tjockare, så länge du inte startar i minusgrader torde det inte vara nåt som helst problem.

Alternativ två är att testa med en dubbel ester olja, typ motul 300v som ju har en lite annan sammansättning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När mina hojar gått över 10 000 mil har växlingarna blivit tystare! :tummenupp

Om det beror på att växellådan slitit in sig eller om föraren behöver lång tid på att lära sig växla vet jag inte men labbat med olika oljesorter har inte gjort någon skillnad...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En 40-olja har ju högre varmviskositet än en 30-olja. Kör du lite hårdare en riktigt varm sommardag, kommer 40-oljan behålla sin varmviskositet längre upp i temperatur jämfört med 30-oljan, vilket innebär direkt bättre hållbarhet och bibehållet oljetryck.

Fiskör du bara, även på sommaren, fungerar givetvis en 30-olja jättebra.
Inte säkert alls.
40oljan har högre viskositet vid drifttemperatur, men vad som händer över det vet varken du eller jag.

Om man är noga med hur koppling och låda fungerar (och motorn är någorlunda ny) så läser man i instruktionsboken vilken olja som rekommenderas.
Den kommer förmodligen att vara bästa valet.
 

Mr Blackis

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
åstorp
Hoj
cbr 1100 xx -97
Jag kör på motul 7100 och jag tycker växlingen blev mjukare med denna olja. Den kostar lite mer men det tycker jag det är värt eftersom det känns bättre:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top