Märkligt återkommande fel?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Min 2001 Varadero har ett återkommande problem.
Under körning så tappar den all kraft och beter sig som om den fått soppatorsk och kan hålla på så i 5-10 mil då det nästan uteslutande hänt när jag varit på långtur, legat på motorväg och haft en bit hem.
Jag har vid de tre tillfällen det hänt fortsatt att köra med mottot att det får bära eller brista.
Dock när jag stannar till går den hur fint som helst på tomgång och jag kan varva fullt utan konstigheter.

Efter att ha kört så en bit där den hackar och inte vill lossnar det och hojen går normalt hemmavid???
Jag har nyservat, bytt olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, stift och även ny bensinpump till en helt annan än originalet då den är ett problembarn men problemet kvarstår.

Soppaproblem?

Elfel?

Idéer?
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Kolla efter glapp i dödarknappen det kan ge sådana problem.
Om det funkar efter du stoppat den har du använt dödarknappen för att stoppa???
I så fall kanske det blir så när du börjar köra att vibrationerna gör att det glappar.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Glömde det, i ett skede så fick jag det tipset och satte dit en helt ny dödarknapp/startknapp men felet består.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
För mig låter det som att det är täppt i tankventilationen.

Testas nästa gång att öppna tanklocket & lyssna om det är ett vakuum relaterat ljud när du öppnar det.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Ta allt det här med en nypa salt, då jag inte ens vet om en Varadero är insprut eller ej :tuttar
Men jag tänker rent spontant att den hostar vid långkörningar för att det blir för monotomt, och att soppan helt enkelt inte räcker till? Powercommander kanske kan vara något! (Om det nu är en insprutare) :D
Hemmavid blir det kanske lite mer varierad gas, därför finns inte problemet?

Återigen, bara spånar :dummer:näsblod
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Låter ju helt klart som bränslerelaterat, som alla redan skriver så är 1A att försäkra sig om att det inte uppstår undertryck i tanken.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Håller med resten. Låter som täppt tankventilation. Råkade själv ut för det för 10 år sedan med Suzukin. Rev halva hojen mitt i natten längs väg 23 (världens tråkigaste väg...) i småland efter ett Gotlandsbesök. Skruvade och svor i över en timme på en parkeringsficka, men sen kom jag fram till att det hade hjälpt att putta bak tankväskan två centimeter... den klämde avluftningsslangen. Nu gör jag inte om det längre :hihi Tur att det var molnfritt så månen kunde lysa upp lite iallafall. Såg nästan vad jag gjorde.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Bränsleslang som ligger klämd eller böjd så det blivit ett veck på den
så det inte är fullt flöde genom brukar ge dom symtomen vid motorvägskörning.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Men samtidigt så har det kunnat gå 2 månader mellan symtomen och hade det varit en klämd soppaslang eller inte tillräcklig avluftning skulle det ju ha yttrat sig tycker man. Dessutom har jag kollat bränslevägarna men utan att hitta något? Blåst rent fuggar och tömt och blåst ur hela systemet som var kliniskt rent?

Jag kör ganska mycket och har lagt strax över 700 mil bara sedan 1 september och felet känns lite random på alla dessa mil var jag var med om det första gången i slutet på juni när vi körde från Bornholm och felet dök upp efter 17 mil.
Andra gången drog jag till Norge en fredag för 4 veckor sedan och hann köra totalt ca 90 mil innan felet dök upp (dag 2-Lördagen).

Tredje gången var nu i helgen som gick då jag och frugan drog till Ruskträffen på fredag kväll ca 68 mil (vi kom lördag vid lunch) och då dök felet upp på söndagen med 10 mil kvar hem av totalt 52 mil från Katrineholm.

För två veckor sedan var vi i Bremen, Tyskland och då hände ingenting på 122 mil var en hel del brummade på i 150-160 blås på autobahn? :va

Väldigt random men det har återkommit tätare sedan första gången i somras var jag bytte startknapp, hela kabelhärvan, batteri och startsolenoid. Pumpen är som sagt bytt till en extern tysk Hardipump/Audi med rätt flöde.

Jag brukar ha koll men det här felet förbryllar mig och jag funderar lite på om det här kan bero på att statorn konstrar?

Men ärligt talat är jag lost här? :huvet
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Två långsökta gissningar.
Glappkontakt eller oxid i försörjningen till bränslepumpen.
Även om den är nybytt kan bränslepumpen vara defekt (har hänt mig på en hjullastare).
Annars kanske det är som vanligt, jordfel.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Skulle ju kunna vara avluftningen i tanklocket som hänger sig i bland, det brukar ju bestå av en kula och en fjäder som kan fastna.
Nepp, gick igenom hela bränslesystemet minutiöst och kan bara konstatera att det inte är där felet ligger, ska mäta upp överallt imorgon med multimeter då det är ett elfel någonstans.
Eller som en polare sa, det hade varit bättre om något bara gick sönder rakt av, då vet man iaf var man ska börja...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ytterliggare ett långsskott du kan ju rycka ut frontcyllens tändhatt( sen nån annan dag bakcyllens) , lysa ned där och kolla om det är torrt absolut torrt där.Är det inte 100 % torrt så pilla ned en slickepinne o ta lite prov och smaka så det inte är glykol.

Det har nämligen hänt typ på några vtrar,varaderos och liknande att topplocks godset fått en jätteliten ickekritisk spricka som gett kylvattenläckage in i tändstiftsbrunnarna och därmed också nöddräneringskanalen ut, så du borde ha sett det men kolla även genom att kolla under hatten.
Är det fukt där så måste det kunna knytas till glykol med smaktestet då det kan komma vatten upp via denna nödräneringskanal vid körning i djupt vatten.

Detta är ett fel av typen 1 på en miljon - mycket sällsynt.
Iaf så orsakar detta fel märkliga tändstörningar ofta när mcen gått lite varm i köer och så.
Kylvätskan ger ju lite kortslutningsyndrom för tändströmmen!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Om det är avluftning som spökar, borde du inte kunna stoppa tanklocket i en packväska o se om det löser bekymmert då det börjar konstra ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top