Renovera bakdämpare på XT500??

ufobjörn

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
björnlunda
Hoj
Honda XR500/600 Motardbygge
Renovera bakdämpare på XR500??

Hej alla glada.
Jag har precis blivit ägare av en Honda XR 500 från 1983, ombyggd med framgaffel och motor från XR600, bromsar och hjul från en gsxr, riktigt kul att köra .
Nu till min fråga, fjädringen är riktigt mjuk och utan dämpning, kan man renovera bakdämparen själv? Eller är det gas i?? Likaså fram ?
WP_20141005_15_05_57_Pro.jpg
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Framgafflen är relativt enkel att renovera själv. Ny olja och fjädrar gör susen. Bakdämparen kan vara värre, det beror helt på vad för typ av dämpare som sitter på. Ofta går originaldämparna inte ens att renovera om det är en sluten enhet. Det är heller inte speciellt billigt. Det enklaste är att mäta dämparen du har och se om du kan hitta en annan i bättre skick som passar(det behöver inte vara från samma maskin så länge dämpningen är lika och den monteras likadant), eller köpa en ny helt enkelt.
 

moddlaren

Guest
Den är renoveringsbar dock skall den fyllas med kvävgas.. min öhlinare kostade ca 1200 att renovera med slitdelar ny olja o gas.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För service med ny olja och gas tar jag 600kr inkl moms och plus delar i de fall delar behövs. Det är nog ganska normalt pris och ungefär vad du kan räkna med hos din lokala mek.

Delar behövs sällan om dämparen servas regelbundet. Fortsätter man köra sedan oljan blivit kass så kan man dock räkna med att delarna börjar slitas snabbt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Byt rubrik på tråden, blev kraftigt besviken när det inte handlade om XT. :gråta
 

Bearnikow

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XR Motard
Det där är "min" gamla XR som jag byggde för 10 år sedan, det var ett kärt återseende att se den när man gick in på Sporthoj!:banana

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?46285-Nybyggd-XR&highlight=

Angående stötdämparen så har den alltid varit mjuk, jag lämnade in den till Springzz för renovering. Den blev bättre men var ändå mjuk och MC:n för låg där bak. Tror att den behöver en annan stötdämpare eller hårdare fjäder för det ska bli en ordentlig skillnad
 

ufobjörn

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
björnlunda
Hoj
Honda XR500/600 Motardbygge
Jag hittade din tråd för någon kväll sedan, kul att hitta "skaparen" :D.
Den är inte bara mjuk, det finns ingen dämpning alls, känns som det bara är en fjäder.
Är stötdämparen orginal från xr500 eller är den också från 600'n?
Det är en riktigt kul motorcykel, och smakfullt komponerad, det ska du ha kred för!! :tummenupp
Min tanke är att lyfta den tills sin forna glans med lite personliga modifieringar....
 
Last edited:

Bearnikow

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XR Motard
Det e mig veterligen en XR500 stötdämpare.

Den kan ju ha blivit sliten sen jag hade den. Min poäng är att även när den var nyrenoverad så var den ändå för mjuk. Bäst är nog att leta efter en annan stötdämpare, men behöver ju inte vara till XR500. Kolla måtten och se om det går att få dit från en XR600, så det finns större sannolikhet att hitta en.

Tack för berömmet! Byggde ihop den och hade den i 8år. Jag sålde den 2010 till en gubbe i Örebro, som gjorde den helsvart. Jag bifogar några bilder som jag fick av honom.

Jag litar på att du tar bra hand om den:tummenupp Dessutom så delar vi namn :)

http://i.imgur.com/ggMvK51.jpg
http://i.imgur.com/YNlydY7.jpg
http://i.imgur.com/YKQuJFV.jpg
http://i.imgur.com/DVHYmrK.jpg
http://i.imgur.com/YKQuJFV.jpg

Kunde inte bifoga bilder här på SH...
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Kolla om du har kromsläpp någonstans på stången, och om den sölar olja.
Är stången fin och inte sölar olja så kan du kolla runt om du känner nån som kör cross, då är det oljebyte för ca 100 kr och gaspåfyllning för ca 100 kr som krävs i material, själva arbetet tar bara typ 20 minuter att göra om den redan är rengjord och lös från cykeln.

Kolla måtten på fjädern, det är garanterat standard-mått för flera olika cyklar, såväl väghojjar som enduro/crossar.
Bara kika runt vad som säljs på cross-forum, en begagnad fjäder betingar 200-500 kr typ.
 

ufobjörn

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
björnlunda
Hoj
Honda XR500/600 Motardbygge
Nu har jag tagit bort dämparen och den har läckt olja vid justerskruven på behållaren, men om jag inte har helt fel så saknas väl själva ratten ? i mittenhålet låg det även en liten lös oring?
WP_20141019_15_29_42_Pro.jpg
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Vet inte hur just din dämpare skall se ut, sannolikt bör du väl sakna både skruven och ratten.
Ring någon mc-firma och kolla om dom kan få tag i reservdelar över huvud taget, modellen är ju inte dagsfärsk så att säga.
 

ufobjörn

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
björnlunda
Hoj
Honda XR500/600 Motardbygge
Det visade sig att justerskruven som sitter i mitten hade gått av, efter lite pyssel och knåp så gjorde jag en egen "klicker"justering som funkar alldeles utmärkt, så nu är den fixad :)
WP_20141027_11_37_49_Pro.jpg

Men då kommer nästa fråga, jag har köpt nya lysen och hastighetsmätare. frågan är, hur mycket laddar generatorn på en XR600 motor? jag gissar att det är orginal ??
WP_20141028_16_24_49_Pro.jpg
WP_20141028_15_53_17_Pro.jpg
 

ufobjörn

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
björnlunda
Hoj
Honda XR500/600 Motardbygge
OK, allt monterat och färdig för besiktning..... Är det vår snart?? hoppas på en mild vinter ;)
WP_20141031_13_26_26_Pro.jpg
WP_20141031_13_23_51_Pro.jpg
WP_20141031_13_23_10_Pro.jpg
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top