Specialbeställa vevaxel?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns det något företag, helst i Sverige, som kan konstruera specialvevaxel? Behöver ett specialbyggt för att få upp min hoj till 900cc = FET STÅNKA! :yoparty
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dum fråga kanske, men går det inte att stoppa i en dr800-motor? Jag klurade på att borra och stroka en sådan för några år sedan och kom fram till att det borde vara möjligt med närmare litern i volym. Och att stoppa i en sådan motor och borra och stroka borde bli både betydligt enklare och mycket billigare än att få någon att tillverka ett helt nytt vevhus med alla lagringar, oljekanaler pumpar och allt det för med sig. Eller tänker jag fel? Men det är kul med special :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är väl bara att cadda, ta fram stora fräsen och djupa plånboken. Tänkte du dig ett komplett vevhus med låda och alles eller mer typ HD style med separat låda?


Får man fråga vad målet med bygget är? För med så mycket volym ur en cylinder kommer du att ha passerat sweet spot för både borr och slag sedan länge. Efter 100mm avtar poängen med större borr snabbt och 105-108mm är någon form av praktiskt max. Samma sak med slaglängden 78-85 mm är rimligt slag om du inte skall konstruera en traktor. Så visst fasen är det häftigt med mycket volym men min åsikt är att det är häftigare att bygga en varv-villig 750cc motor än en traktor som storknar när det börjar varva.

Men sen kan man ju ha många andra skäl än de jag har när jag bygger en motor. Så klart du skall bygga en 900cc stånka:yoparty:tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är väl bara att cadda, ta fram stora fräsen och djupa plånboken. Tänkte du dig ett komplett vevhus med låda och alles eller mer typ HD style med separat låda?


Får man fråga vad målet med bygget är? För med så mycket volym ur en cylinder kommer du att ha passerat sweet spot för både borr och slag sedan länge. Efter 100mm avtar poängen med större borr snabbt och 105-108mm är någon form av praktiskt max. Samma sak med slaglängden 78-85 mm är rimligt slag om du inte skall konstruera en traktor. Så visst fasen är det häftigt med mycket volym men min åsikt är att det är häftigare att bygga en varv-villig 750cc motor än en traktor som storknar när det börjar varva.

Men sen kan man ju ha många andra skäl än de jag har när jag bygger en motor. Så klart du skall bygga en 900cc stånka:yoparty:tummenupp
Nu är jag trött, vevaxel menar jag ju, inte vevhus... :glömdet

900cc är bara en dröm 790cc kommer ske frågan är när. 900cc kanske sker det med men det är långt ifrån prio 1.

Mod kan få ändra rubriken med vevaxel istället för vevhus...
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ahaaaa, då var det nog lättare :hihi

http://crankworks.com/index.php/motorcycle/mc-services

Strokning och balansering av vev till stånka för 4000:- om jag förstår rätt. Vet dock inte om tull och moms tillkommer för arbete på dina grejor om du skickar din vev och får tillbaka din vev som folk pillat på.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns det inget svenskt eller europeiskt företag som gör sånt då?
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
FOLAN AB i Lund-trakten någonstans, bör ju kunna sånt här?
Eller varför inte ISR?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ahaaaa, då var det nog lättare :hihi

http://crankworks.com/index.php/motorcycle/mc-services

Strokning och balansering av vev till stånka för 4000:- om jag förstår rätt. Vet dock inte om tull och moms tillkommer för arbete på dina grejor om du skickar din vev och får tillbaka din vev som folk pillat på.
Du missförstår mig, jag behöver en helt ny axel inte en moddad originalaxel. Finns en amerikan som har beställt precis samma sak och han fick pröjsa 3000 dollar inom USA, vill inte ens tänka på vad det blir med tull och moms...
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Den här killen kan kanske hjälpa dig komma vidare..han är ju "in the business" så att säga..jag har haft lite kontakt med honom ang. omslipning kamaxlar..duktig, men kan vara svår att få tag på tidvis.
http://www.agap.se/index.html
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du missförstår mig, jag behöver en helt ny axel inte en moddad originalaxel. Finns en amerikan som har beställt precis samma sak och han fick pröjsa 3000 dollar inom USA, vill inte ens tänka på vad det blir med tull och moms...

Ahaaaa, på så sätt. Ja, då blir det lite andra pengar. Får man fråga varför vill du ha en helt ny vevaxel och inte en moddad originalaxel som ger samma slag som den helt nya? På den gamla slipper man ju då karva fram lagerlägen, vevskivor mm. Men det finns säkert en anledning :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jo, jag uppfattade det, MEN jag skrev också "kan kanske hjälpa dig vidare"!!!
Då ber jag om ursäkt. ?
Ahaaaa, på så sätt. Ja, då blir det lite andra pengar. Får man fråga varför vill du ha en helt ny vevaxel och inte en moddad originalaxel som ger samma slag som den helt nya? På den gamla slipper man ju då karva fram lagerlägen, vevskivor mm. Men det finns säkert en anledning :)
Nu vet jag inte vad alla delar heter på en vevaxel men originalet har för små motvikter och hålen för axeln för staken måste förskjutas med 5mm på radien. Plus att staken måste vara 5mm kortare givetvis.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kan du inte höja cylindern? Kortare vevstake är ju inget man direkt önskar, särskilt inte på en strokermotor.

Hade kanske varit smartare...

P1010031_zps50e3ddba.jpg

IMG_1204_zps173bdfe9.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top