Tissot Australian Grand Prix

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men va fan??!?
:Bugar Rossi
:crash Marc, Pol, Cal
:3freak Bradl, Ianonne
:( Peddo, Aleix

Bästa sättet att spöa MM verkar ju vara att släppa iväg honom 4-5 sek. :va
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Gillar fan moto3 mer och mer, vilken körning, platsbyten varje varv, en förare kan gå från förstaplats ner till femte på en kurva för att ett halvt varv senare vara uppe på en förstaplats igen:yoparty
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Butter-Jlo är tillbaka! Antar att han ogillar att vara andraförare :gnissla

Det blir ett spännande 2015!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Under förutsättningar som är lika för alla så är det ju trottsallt lika för alla.. Att Rossi skulle ha något annat däck är ju heltåthelvete och det förutsätter jag att så är inte fallet. Men som ovanstående skriver, bara av JLo att back av och inse riskerna. Sen är ja rätt säker på att han inte hade hängt på MM om det hade varit de andra däcken som han sa.. Men det är min åsikt.

Jag är glad förr rossis skull, finns ingen som är så jävla skön mot andra förare och publik. Tjaa ksnake inte mot den eviga tvåan #3...
Nja, jag tror mer de är inne på att det skulle vara något tillverkningsfel i just det däcket som satt på JL:s maskin? Det var väl i USA som Rossi körde sopslut på ett av sina däck under rejset och det spekulerades i liknande termer?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Enligt brittiska kommentatorer sjönk temperaturen i både luft och asfalt - och därmed däcktempen - snabbt och många grader under MotoGP-racet vilket de menar förklarar varför så många gick på öronen.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Bradl får penalty point för sin torpedering. Smith får en för omkörning under gulflagg (milt straff). Ianonne lär få en så fort han lämnat sjukstugan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Å Rossi på breeeedhas mot förstaplatsen!! :banana




Nej, jag har inte vågat läsa i den här tråden innan jag sett reprisen på racet, man vill ju inte få reda på nåt i förväg. På eftermiddan står tv:n på som vanligt där sporten för en gångs skull visar RR. Jag hinner fan inte blunda innan de visar hur MM kastar sig... :huvet
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lorres framdäck!

image.jpg
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Är det någon som tror att de ger ut skitdäck? Eller skiljer det sig så jävla illa i produktionen? Isf är det ju "brott" tänker en tråd då från förr där ducati sköt motorer på löpandeband och blev farliga. (Insidenten då en förare får sin?! hoj i huvudet efter att klotat i ett oljespill.. "Gissa vem på bilden tråden") Det är ju bara tur att ingen har skadat sig värre i de brutala lowside olyckorna som skett. Förarna slår ju verkligen i backen:(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det någon som tror att de ger ut skitdäck? Eller skiljer det sig så jävla illa i produktionen?...
Njae, så körs ju däcken också av världens snabbast mc-förare på världens snabbaste hojar - därför behöver nog inte avvikelsen vara så stor för att resultatet ska bli olyckligt.

Jlo: ...When informed that Bridgestone maintains the position that tyre behaviour is determined by each individual bike's set-up, Lorenzo simply smiled and responded:*

“As always…”*

Länk till artikeln på crash.net: http://www.crash.net/motogp/news/209964/1/frustrated-lorenzo-rallies-against-disaster-tyres.html

Jaja, visst spelar med all sannolikhet den fallande temperaturen en viktig roll, när datan analyserats kommer säkerligen en rapport. Funderingen kan väl snarare vara att däcket föreföll funka bättre för Rossi, om än körstil och setup kan utgöra en hyfsad faktor i ekvationen.
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Vilket jävla race! Hände grejer precis hela tiden! Underhållande säsong överlag. Rossi är väl rätt vass på sepang-banan om jag inte minns fel? Trist på kryckan... Får se om han kan hålla Hondan på hjulen ett helt race nästa år. Gp is the shit=)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan ju vara så att Lorre pressade däcket så hårt att det började ge upp när han försökte hänga på MM, kände detta och slog av lite så det skulle hålla, när Rossi sen gick om tänkte han "to hell with it" och hängde på så länge det gick men sen vart det sopslut, för han hade ju redan slagit av på tempot innan Rossi kom om.

Hade han fått bestämma tempot från start kanske det hade funkat, fått jobba in däcket innan han börjat pressa.

Nåja, händelserikt race iaf., inte så spännande men jag höll mig vaken iaf., blir spännande att se vilken yamma som tar andraplatsen, Pedrosa är ute nu för inte bommar väl både Rossi och Lorenzo............ :)

Körde CC på assymetriskt eller var det det vanliga soft?
Dom sa inte annat än soft om hans på viasat medans dom poängterade att MM och Pol körde assymteriska.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Oups! Från en säker andraplats under sista varvet till DNF. Italienarna i depån lär ha skakat på huvudet och känt sig väldigt nöjda med att det bara blev en säsong.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-10-19 kl. 21.35.07.jpg
    Skärmavbild 2014-10-19 kl. 21.35.07.jpg
    84.9 KB · Visningar: 194

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Oups! Från en säker andraplats under sista varvet till DNF. Italienarna i depån lär ha skakat på huvudet och känt sig väldigt nöjda med att det bara blev en säsong.

Ja, den gode cal har kostat ducati en hel del pengar på alla sätt och vis inkl. lönen:gnissla
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ok. Då var det alltså inte mer än vanligt uppseendeväckande med alla plötsliga framhjulssläpp i helgen :tummenupp
Jo visst var det så och du kan även se det som att vissa hanterade mkt bättre än andra men materialet avgör alltid annars skulle abraham kunna vinna likaväl som Rossi. Idagens läge kan 4st förare vinna ett race till stor del pga materialet för vissa andra i fältet skulle helt klart kunna utmana på samma material dock långt ifrån alla.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag som Rossi-fan tror att det kan bli en bra helg ändå, Lorenzo och Dovizioso ligger före men ligger samtidigt över gränsen och därför kraschar de.

Rossi har nog mer att ge men vill inte dra på sig en onödig skada under träningarna, så länge han startar i topp fem så har han stor chans att göra ett bra race och kör all in då istället.

Det blev en bra helg för Rossi. :rock

Ganska tråkigt race egentligen, det som gjorde det spännande var alla krascher, kul som tittare i och med ökad spänning men samtidigt inte så man vill att race, och definitivt inte ett VM ska avgöras. Som tur är så kan Marc krascha resten av säsongen utan att något händer.

Tror att Rossi har något bra på g, det kan bli ett riktigt roligt år 2015.

Jag är inte förvånad över CC:s krasch, bakhjulet var i luften och han lutade lite lätt, dvs allt vikt på framdäcket och han skulle precis svänga.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det någon som tror att de ger ut skitdäck? Eller skiljer det sig så jävla illa i produktionen?

Det händer då och då att det slinker igenom däck där något gått fel i själva produktionsprocessen och detta är inte väldans lätt att kontrollera. Det har (turligt nog...?) inte inträffat på väldigt många racedäck, men det har förekommit fler fall på träningar och kval. Pedrosa hade en incident i Q2 härom veckan där två tillsynes likadana mjuka bakdäck betedde sig helt olika. Det ena däcket hade inget grepp alls och teorin var att tillverkaren på något sätt lyckats märka ett annat däck som mjukt.

Annars tycker jag att Bridgestone har generellt bra koll på kvalitet. Jämför till exempel med Superbike och Pirelli som framstår som rena rama lotteriet i jämförelse.

Helgens "oförklarliga" krascher tror jag kan förklaras med temperaturen. Det var mycket kallare redan då racet startade jämfört med något träningspass och temperaturen föll ytterligare under racets gång. De däck man använder fungerar bra i ett mycket precist temperaturintervall men inte alls utanför. Därav dessa krascher. En konsekvens av att europeiska TV-kanaler ville ha racet så sent som möjligt...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top