Kopplingskorg R1 2001

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har plockat isär kopplingen och kopplingskorgen och vissa av fjädrarna i korgen är rejält glapp, går det att åtgärda och hur påverkar det om dom är glapp? Annars tycker jag korgen ser rätt så fin ut där lamellern går mot.

Anledningen till att jag plockade isär är för att kopplingen kan slumra i bland och jag tycker den låter lite om man belastar motorn under ca 3000 varv.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Antar att du menar 'ryckutjämnings fjädrarna' (tror dom heter så). Är dom glapp hörs det tydligast på tomgång då dom slamrar lite.
Korgen blir ofta sliten i dom avlånga hålen som låser fast lamellerna vilket ofta ställer till problem med slirande koppling eller problem att koppla ur
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Antar att du menar 'ryckutjämnings fjädrarna' (tror dom heter så). Är dom glapp hörs det tydligast på tomgång då dom slamrar lite.
Korgen blir ofta sliten i dom avlånga hålen som låser fast lamellerna vilket ofta ställer till problem med slirande koppling eller problem att koppla ur


Ja det är dom fjädrarna jag menar.
Jag tycker den låter bra på tomgång både med kopplingen indragen och utsläppt.
Stålskivorna är blåa, men kopplingen känns bra förutom att det slamrar någon enstaka gång, kanske 1 gång av 50 som jag släpper kopplingen med växel i.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ingen som har en kopplingskorg liggandes?
kopplingskorg är inget jag helst skulle satsa på att köpa begagnat, varken ytter eller innerkorg, då jag tycker detta är slitdelar.
Jag ska byta båda nu på min Hayabusa till ny sprillans Generation 2 korg, som ska vara något förbättrad i just det där med fjädrarna som glappar.

Du kan också säkert borra bort nitarna på din ytterkorg och schimsa bort bort glappet beroende på övrigt skick, och sedan sätta i insatsgänga och bulta ihop den (om det finns gods för insatsgänga dvs). Men det är ju en budgetlösning och kanske inte fungerar på just din motor.

(jag har gjort det på min nuvarande korg, men bara efter nån säsong så börjar shimsen äta sig igenom plåten)

Innerkorg köper du till halva priset från usa.

mvh
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Har en liggade till en 03:a, den ska passa så vitt jag vet.Hör av dig om du är intresserad!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top