Photoshop-hjälp med en bild för canvastavla sökes!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har en bild på mig och min bättre halva, som jag skulle vilja ha som canvastavla i storlek 100x150cm på väggen. Men hon tycker att hennes klara visir förstör bilden så mycket (trots mina ihärdiga försök att förklara att hennes fina ansikte gör bilden bättre..:banana)

Det jag undrar är ifall någon här skulle kunna photoshopa hennes visir till ett mörkt visir på ett snyggt sätt, utan att det syns att det är omgjort. Vi skulle uppskatta detta JÄTTEMYCKET! Det är föresten Peter1980 här på forumet som är en sådan grym fotograf :tummenupp

Det här är bilden (Och jag kan då maila över den stora bilden på 6000x4000 sen.)

5.jpg
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Som ovanbild här, kan kanske göra nån fejk reflektion av din hjälm i hennes visir samt öka så dom röd-vita curbsen syns lite bättre. 5 (1).jpg
5 (1).jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Som ovanbild här, kan kanske göra nån fejk reflektion av din hjälm i hennes visir samt öka så dom röd-vita curbsen syns lite bättre.

Ja men titta!! Det ser Jättebra ut ju :) lite rödare men fortfarande verklighetstrogna curbs vore pricken över i!
Kan jag maila den stora bilden nånstans?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tänk efter lite om du verkligen vill ha bilden så stor. En 6000*4000 bild som du trycker ut på 150*100 cm blir lite för låg pixeltäthet. Du hamnar på 100 ppi vilket är ungefär som en skärm.

Man brukar säga att tumregeln är att för att skriva ut vill man ligga på 200 ppi och för proffesionellt tryck så vill man ligga på 300.

Vid 100 ppi så finns det risk att bilden ser pixlig ut om man tittar från nära håll.
(Som jämförelse så är en modern skärm ca 100ppi så visa upp bilden på skärmen i skala 1:1. Du kommer givetvis inte att se hela bilden på skärmen om du inte har en överdjävligt stor skärm men du får ett intryck av hur pixlig den blir på nära håll.

Jag skulle nog inte gå över ca 100*70 cm för en bild i den storleken (Dvs 150 ppi.)

Jag säger inte att det inte funkar. Och om den kommer att sitta så att man inte kommer att titta på den från nära håll så spelar det ingen roll. Men risken är att du kommer att tycka att bilden är fö grovkornig och en så stor bild är ju ändå några kronor.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tänk efter lite om du verkligen vill ha bilden så stor. En 6000*4000 bild som du trycker ut på 150*100 cm blir lite för låg pixeltäthet. Du hamnar på 100 ppi vilket är ungefär som en skärm.

Man brukar säga att tumregeln är att för att skriva ut vill man ligga på 200 ppi och för proffesionellt tryck så vill man ligga på 300.

Vid 100 ppi så finns det risk att bilden ser pixlig ut om man tittar från nära håll.
(Som jämförelse så är en modern skärm ca 100ppi så visa upp bilden på skärmen i skala 1:1. Du kommer givetvis inte att se hela bilden på skärmen om du inte har en överdjävligt stor skärm men du får ett intryck av hur pixlig den blir på nära håll.

Jag skulle nog inte gå över ca 100*70 cm för en bild i den storleken (Dvs 150 ppi.)

Jag säger inte att det inte funkar. Och om den kommer att sitta så att man inte kommer att titta på den från nära håll så spelar det ingen roll. Men risken är att du kommer att tycka att bilden är för grovkornig och en så stor bild är ju ändå några kronor.

Intressant! För när jag kollade upp någon affär så stod det att lägsta nivån för 100x150 är ungefär 2/3 av 6000x4000 (höftar lite) och då kändes det som att jag hade gott om marginal.

Tavlan sitter på en vägg där soffan är ca 2-4 meter bort. Det är oftast, eller nästan alltid, då man kommer se den. Hur tror du att det skulle fungera? Upskattar sån här informationen för övrigt!

Annars kan jag nog tänka mig 120x80 men ogärna lägre än så, så kommer det inte se så roligt ut som ensam tavla. Tanken är att jag skall ersätta en såndär IKEA-tavla på 95x135cm. (eller är det 100x140 då man räknar med den där 38mm kanten?)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Se där! Kul att bilderna kommer till användning! :tummenupp

Vi är jätteglada för bilderna som du har tagit :) Vi har faktiskt redan printat ut 2st varsina småtavlor i A5-storlek som vi har i vardera lägenhet som du har tagit! Tack så mycket!
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Intressant! För när jag kollade upp någon affär så stod det att lägsta nivån för 100x150 är ungefär 2/3 av 6000x4000 (höftar lite) och då kändes det som att jag hade gott om marginal.

Tavlan sitter på en vägg där soffan är ca 2-4 meter bort. Det är oftast, eller nästan alltid, då man kommer se den. Hur tror du att det skulle fungera? Upskattar sån här informationen för övrigt!

Annars kan jag nog tänka mig 120x80 men ogärna lägre än så, så kommer det inte se så roligt ut som ensam tavla. Tanken är att jag skall ersätta en såndär IKEA-tavla på 95x135cm. (eller är det 100x140 då man räknar med den där 38mm kanten?)

På storprint vi kör har vi 120DPI i skala 1:1 som rekommenderad nedre gräns.
Ska man inte stå riktigt nära tavlan anser jag att det är fullt tillräckligt. :)

Jag gillar förresten även originalet där hennes ansikte syns. Full fokus :yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
På storprint vi kör har vi 120DPI i skala 1:1 som rekommenderad nedre gräns.
Ska man inte stå riktigt nära tavlan anser jag att det är fullt tillräckligt. :)

Jag gillar förresten även originalet där hennes ansikte syns. Full fokus :yoparty

Vad blir det för DPI (är det samma som ppi?)om jag har 6000x4000 på en 120x80-tavla?
Tack, då är vi två mot en! :)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
A_NN_A, kommer du ihåg vad punkttätheten blev på ducati-printet? För det blev fullt acceptabelt även från en halvmeter sett
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
A_NN_A, kommer du ihåg vad punkttätheten blev på ducati-printet? För det blev fullt acceptabelt även från en halvmeter sett

Nix, men kan kolla imorrn när jag är på jobbet.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
A_NN_A, kommer du ihåg vad punkttätheten blev på ducati-printet? För det blev fullt acceptabelt även från en halvmeter sett

Din bild håller 40 PPI.
Den är dock väldigt förlåtande eftersom det är brus i hela bilden.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Alltså samma va, men bara olika benämningar?

Du ser hur mycket din bild klarar att förstoras i Photoshop.
Peter tar ju högupplösta bilder så det ska inte vara några problem.

Vill du så kan jag titta på den här och säg vad jag tror.
PM.a i så fall.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top