Axelremsväska till MC

Skånepåg

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
Skåneland
Hoj
BMW gs
Hej!
Har börjat pendla till jobbet på motorcykel och funderar på ett smidigt sätt att ta med mig kläder och papper. Har använt axelremsväska ett par gånger då jag inte har några smidiga väskor.

Vad tycker ni om den saken?
Hur gör ni som pendlar? Vad har ni för smidiga lösningar?

/skånepåg
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
En Kriega-ryggsäck har funkat för mig i 2 år.
:tummenupp
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kriega R25 e kanon , kör aldrig ens hoj utan den på mig numera , köpte till en liten ficka som sitter framtill på remmen för nycklar å grejjer ... å skitpraktiskt om man skulle få för sig att tJöpa några bärs på hemvägen eller nått :tummenupp
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
axelremsväska suger, punGt.
Antingen får du spänna remmen så hårt att väskan är i höjd med beatles gitarrer från 60-talet (typ strax under armhålan, man ser desutom ut som ett riksmongo med väskan på sig då) eller så glider dom runt och lägger sig mellan arm och överkropp eller på magen, är i vägen om man ska köra lite aktivt eller på ett hjul.

En vanlig ryggsäck funkar fint :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ryggsäck. Har slitit ut några vanliga gratisryggor från diverse arbetsplatser på det nu. De verkar inte gilla fartvinden. :3freak
Men funkar acceptabelt att frakta regnställ/skor och sånt trams i under pendling.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag kör med Boblbee-ryggsäckar. Inte billigast, men riktigt sköna. Dessutom skyddar de innehållet grymt bra och är godkända som Level 2-ryggskydd så jag behöver inte ha ett separat under jackan. Jag har en Megalopolis för de gånger då jag vill ha med mig lite mer eller skall bort i några dagar till en vecka och en Peoples Delight för de dagar då jag bara behöver ha med mig det viktigaste.
 
Last edited:

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Säger också ryggsäck alla gånger! Använder en Haglöfs Corker, sitter bra och tight runt kroppen och har en ficka som jag kan lägga datorn i så inte den halkar runt! Ska jag byta blir det en Boblbee istället :)
 

Evil Twin

Guest
Kriegas ryggor är grymma! :tummenupp
De sitter som en smäck och man kan lasta ganska tungt utan att de blir jobbiga att ha på sig. Ofta glömmer jag att jag har ryggan på mig för den känns knappt med lätt packning...
Slitstarka också.
R25 är i lagom storlek för pendling (enligt mig), har ficka som klarar en 15" laptop, men är inte vattentät. Har dock inte haft några problem med läckage i lättare regn.
R35 är vattentät och rymmer mer.
 

Skånepåg

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
Skåneland
Hoj
BMW gs
Visste att det fanns erfarenhet här. Bolbee verkar toppen, blir ett köp nästa gång jag är i Malmö.

Tack så mycket!
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Kolla in friluftssidor, typ addnature, skistore, sportpursiut mm. Där hittar du ryggor som är bra/duger åt skoteråkare (väldigt lätta och vattentäta). Just denna årstid brukar fjolårets modeller säljas apbilligt. Själv kör jag med en Haglöfs dagligen. Har haft samma i fem år. Kör hellre med rygga än utan då jag upplever att den hjälper att ta bort turbulens i högre hastigheter.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kriega! Eller toppbox (bra men inte alltid så snyggt).

Har också en R25 och den är formellt sett inte vattentät (till skillnad från vissa av deras andra modeller). Men i verkligheten tål den väldigt mycket väta. Har läst någonstans att det är blixtlåset som inte är helt tätt - därav klassningen. Det kan nog spela roll om du ställer dig i duschen med ryggan. Men ute i trafiken - där ryggan sitter i "lä" bakom dig - har jag aldrig fått in det minsta fukt i min.

Bra rygga. Rejäl. Sitter fast när det blåser.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top