Kawasaki ER-5 med dålig tomgång

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Jag håller på med min flickväns Kawasaki ER-5 med följande symtom.

Tomgången verkar leva sitt eget liv. Man får konstans skruva upp och ned på tomgångsskruven. För det mesta vill motorn dö, i bland klättrar tomgången upp mot 4000rpm.

Den får en mera stabil tomgång om man drar in choken. (Även vid varm motor)

Den har hela tiden gått att köra med motorcykeln tills här om dagen när den varvade upp till 7000rpm när vi var ute och körde. Den fortsatte tok varva fast man inte gav någon gas. Då gick det inte att skjuta upp det oundvikliga längre :( jag är tvungen att riva ned och göra rent förgasaren.

Så när jag ändå håller på. Vad mer kan jag undersöka?

Jag har inte hittat några spruckna slangar till vacumförgasarna.

Den tar ingen tjuvluft.

Luftfiltret är byt för ca 200 mil sedan.

Det är oklart när tändstiften är byta.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag köpte en ny er5:a till min bättre hälft i 35:års present. Den var väldigt rå och svårkörd som ny med tomgång precis som du säger som gick upp och ner (kanske inte så kraftigt som din men från 800 varv till 3000 ungefär).

Efter inkörningsperioden blev den lugn och fin. Men så helt plötsligt började det bete sig underligt med varierande tomgång igen för ett par år sedan. Det jag gjorde var att köra slut på den gamla soppan och tanka ny 98 oktan - Efter det körde jag som fan på tokvarv på en långrunda och efter det har hojen gått perfekt igen.

Kan vara rena tillfälligheter så klart, men detta funkade för mig i alla fall. Så mitt tips är att åka ut på en långrunda och döna som om hojen var en banhoj innan du ger dig på att plocka ner den.

Hoppas det hjälper för dig med !
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det kan vara en trottel som hänger sig i ena förgasaren. Många hojar har varit 25 kw strypta, så folk kan ha meckat med förgasarna på olika sätt för att ta bort/sätta dit strypningar.

Kolla även med lite startgas runt insugningsgummina om tomgången förändras.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
YZFR1: Felet med min flickväns hoj blev värre efter att jag hade "gasat ut den" (detta var innan dit tips) Jag var lite hårdare på gasen än normalt under ca 2 mils landsvägskörning. Efter det ville din inte hålla tomgången alls.

Jag hade jag en teori om att tomgångsskruven kanske gängade ut sig själv pga vibrationer, men så är inte fallet.

CB_Tobbe: Den har aldrig varit strypt till 25kw. Insugsgummina var hela.

Ang trotteln: Nu har jag plockat ned och rengjort förgasarna och trottlarna löper fint nu i alla fall (glömde kolla innan jag rev ned om dom löpte fritt) Jag hittade inget uppenbart så nu ska jag bara plocka ihop allt när jag har tid.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Lägg gärna in här om det hjälpte med att du rengjort förgasarna och trottlarna .Kan vara bra att veta tills nästa gång tomgången börjar dansa runt på vår hoj - så man vet var man ska sätta in resurserna.

Det som jag tror var felet med min var att den inte går så långt och att den behövde en långrunda - När jag tänker efter kan det också har varit så enkelt som att batteriet också blev fulladdat efter en långrunda. Svårt att säg. men tomgången ligger fint nu. Fräsch soppa och friskt batteri + långrunda kanske har gjort så att det "lossnade" i trottlarna och att det var där felet låg från början.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Bumpar gammal tråd.

Jag har gjort rent förgasarna och hojen startar lättare än förut. Men nu vill den inte varva över 3000rpm, den bara bluddrar å spottar.

Lirkar man med gasen så kan man dra upp den över 3000rpm men den går inte rent och det kommer massa svartrök ur avgasröret då. Den får för mycket soppa.

Jag pratade med en gubbe som tyckte man skulle synka förgasarna. Är det nödvändigt? Jag har begränsad erfarenhet av motorcyklar med fler än en cylinder och en förgasare.

Har jag monterat ihop något fel? Alla vacumslangar ser ut att vara rätt dragna och jag pillade aldrig på flottörhöjden, så vad har jag missat?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag pratade med en gubbe som tyckte man skulle synka förgasarna. Är det nödvändigt?
Synka förgasarna betyder bara att man ställer de enskilda spjällen så likt varandra som möjligt vad gäller den lilla öppning de ska ha vid tomgång, och därmed det luftsug som då bildas i varje förgasare, som i sin tur då drar in luft/bensinblandningen till cylindrarna. Vid bra synkning får man då jämn och fin tomgång och lågfart. Låter alltså inte så troligt att det är problemet. Startar den lite för lätt (utan choke) kanske den går alldeles för fett. Choke som hängt sig? Blandskruvarna för långt utskruvade? Sitter flottören och nålen/ventilen rätt monterade? Vevhusventilationen?

Skruva av tändstiften och kolla om de ser svarta eller fint ljusbruna ut. Gör ett komptest för indikation om kolvringar mm. Kolla ventilspelen.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Swlabr: Okej. Då vet jag vad synka förgasarna är och det är det inte det.

Andersbrink: Det är som jag misstänkte då. "Någon" :rolleyes: har monterat något fel i förgasaren/luftfiltret.

Jag får mecka vidare. Tack för tippsen :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top