Vilken hoj? Sugen på naken sportig hoj. Att tänka på? Försäkring? Mv Agusta, Aprilia

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Mig veterligen kan man försäkra en Tuono riktigt billigt, men det förutsätter att man köper den av återförsäljare, eftersom de är endast dessa som kan försäkra den på märkesförsäkring (hos Svedea tror jag).

Hos Bilsport blir den nog inte riktigt billig, bara överkomlig.

Du blandar inte ihop nyare V4 med de äldre generationerna twinnar nu?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Kolla in Benellin 1130 och Speed Triplen hos Stigefelts, Anderstorp!!
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Brutale 800 e kanske inte den optimala förstahojjen , hård , vild och lite galen ... men det GÅR att köra den normalt åxå ... men den ytterst villiga italienskan lixom bara ropar efter mer å mer , å när trepipen yyyylar så reser sig håret i nacken och hornen växer :yoparty
Kawwa Z hojjarna är nog väldigt mycket mera mjuka å goa å konfortabla .....

Jag gillar det jag läser av vad du skriver om z hojjarna, nästan som att man vill ta in dom i sovrummet och ha sex så mjuka och goa dom är :kär:tuttar:hihi:rofl
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ja kanske är lite är rätt person att uttala mig med tanke på vad ja kör men har du råd med V4, kör V4 i så fall om nu inte försäkringen drar iväg hutlös med tanke på ålder och nytaget kort. Kolla med Svedea då dom bör liga billigare än Bilsport MC på just Aprilia så länge de inte är en RSV 4:a.

Kanske går att ordna med en provkörning om du behöver bli övertygad... :hihi
då vi residerar på samma ort.

Mig veterligen kan man försäkra en Tuono riktigt billigt, men det förutsätter att man köper den av återförsäljare, eftersom de är endast dessa som kan försäkra den på märkesförsäkring (hos Svedea tror jag).

Hos Bilsport blir den nog inte riktigt billig, bara överkomlig.

Har min V4:a försäkrad på Svedea och de är billigt, sen kanske de kan bli ännu billigare enligt den tesen du specificerar de låter ja vara osagt, men var inga problem för mig att få en Aprilia märkesförsäkring.

För mig 37 bast boende i Jkpg/Hka, vet inte vilken zon nummer som gäller för Svedea då bolagen verkar klassa där ja bor olika. En del har Hka som undantag så de blir klassat som storstad/stad, oavsett så är Svedea absolut billigast utan undantag. Då har ja jämfört både med avställningsbar samt helår (både hel och halv) kör Helår/helförsäkrad.

blev billigare än min gamla Gixxer K5 ja hade innan och då var den avställningsbar och halvförsäkrad.
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Ja kanske är lite är rätt person att uttala mig med tanke på vad ja kör men har du råd med V4, kör V4 i så fall om nu inte försäkringen drar iväg hutlös med tanke på ålder och nytaget kort. Kolla med Svedea då dom bör liga billigare än Bilsport MC på just Aprilia så länge de inte är en RSV 4:a.

Kanske går att ordna med en provkörning om du behöver bli övertygad... :hihi
då vi residerar på samma ort.

Hur kör du med din Tuono? Dvs hur använder du den? Smeker du länsvägar eller tar du E4an mot stockholm i full galopp? :hihi Känner du behov av lite större ruta? Känner du vikten tydligt mot tex en 675a? Jag har ändå hört att tuono ska vara rätt förlåtande och lättkörd tack vara sitt smala yttre? Det finns intyg + strypkit från tyskland på 35kw till den för 1000kr, skulle kanske det vara en lösning för mig tror du? (bara att regbes om). Gjort ngn service? Längre resa/ utland?

Någon som har en Mv agusta 675/800 som kan svara på liknande frågor som här ovan? :yoparty
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om du har A2-kort får ursprungseffekten max vara 70 kW. Street triple finns som 35 kW från fabrik, annars är det klippt.
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Hur kör du med din Tuono?

Tja den körs både på inspirerande landsvägs turer, så som Tranemo rundan om du känner till den, annars finns den väldokumenterad i Jkpg-delen på forumet. Men även fram och tillbaka till jobbet, har bara ägt den en säsong än så länge så har inte hunnit med några längre trippar. Har även kört bana med den 2ggr i år, så måste säga att ja anv den till de mesta just nu.

Än så länge har ja inte känt ett verkligt behov av en ruta, beror helt hur känslig man är för fartvinden, i hastigheter över 160-180 så skulle de vara bra men har inte känns nödvändigt ännu. V4 Apan är hyfsat potent sak även om de är en sk. nakenhoj, slår ja på fullt på rullen vill den mest upp på bakhjulet och då är ja ändå inte lilla killen. :hihi

Raka och stora vägar är inte speciellt roliga att köra så de håller ja gärna mig från, kan få tjänstgöra som transportsträcka i nödfall när de inte finns andra alternativ. har dessvärre inte suttit/kört en 675:a så kan inte uttala mig där men smidig är den, kan mest vara för att ja kört sporthoj i större utsträckning innan ja skaffade denna. Stod i valet mellan denna och en 990 Superduke R, men eftersom KTM står sig så högt i pris om man jämför årsmodellerna så blev de en V4 Apa istället.

Ska göra en större service på den till våren är dags för 2000 mila servicen då, med allt vad de innebär.
annars har ja bara bytt olja på den och drivpaket som ja fick med i köpet av den då de förra var lite si sådär.

Eftersom du skrev att de var ett mål att äga en V4 så har du pengarna och försäkringen inte är snordyr för dig så why not ?!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur kör du med din Tuono? Dvs hur använder du den? Smeker du länsvägar eller tar du E4an mot stockholm i full galopp? :hihi Känner du behov av lite större ruta? Känner du vikten tydligt mot tex en 675a? Jag har ändå hört att tuono ska vara rätt förlåtande och lättkörd tack vara sitt smala yttre? Det finns intyg + strypkit från tyskland på 35kw till den för 1000kr, skulle kanske det vara en lösning för mig tror du? (bara att regbes om). Gjort ngn service? Längre resa/ utland?

Någon som har en Mv agusta 675/800 som kan svara på liknande frågor som här ovan? :yoparty

Vad skall du med 35kW till när du är gammal nog för A? Är det billigare försäkring du är ute efter så tror jag du kan glömma det.

Kan fö säga att jag som rullar runt på en lätt stressad Monster 696 känner ingen skillnad öht om jag kliver på en Monster 796 mer än att tomgången är lite jämnare men en Tuono V4 är helt jävla galen i jämförelse.....
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Även om ja inte gillar din ton ang. Japs..

En BMW S1000R är "kul", en Honda CB1000R är "uppfyller sin funktion" en Tuono 2012 med massa bokstäver är den enda hojen jag provkört som gjorde mig riktigt jävla glad och kroppen skrattade! Har du råd köp en sådan. Och säg inte att en japs är karraktärslös. Du kan inte ha kört så många.. Eller?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Du blandar inte ihop nyare V4 med de äldre generationerna twinnar nu?

Tror det är samma oavsett? Har en polare med den äldre modellen och han har den märkesförsäkrad via återförsäljare. När jag själv var och provkörde V4:an så var den också betydligt billigare än allt annat i samma kaliber, förutsatt att jag köpte den av en auktoriserad Apriliahandlare, i detta fallet Bike i Malmö.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Har min V4:a försäkrad på Svedea och de är billigt, sen kanske de kan bli ännu billigare enligt den tesen du specificerar de låter ja vara osagt, men var inga problem för mig att få en Aprilia märkesförsäkring.

För mig 37 bast boende i Jkpg/Hka, vet inte vilken zon nummer som gäller för Svedea då bolagen verkar klassa där ja bor olika. En del har Hka som undantag så de blir klassat som storstad/stad, oavsett så är Svedea absolut billigast utan undantag. Då har ja jämfört både med avställningsbar samt helår (både hel och halv) kör Helår/helförsäkrad.

blev billigare än min gamla Gixxer K5 ja hade innan och då var den avställningsbar och halvförsäkrad.


Jag säger bara vad de berättade för mig på Bike. De menade på att jag inte kunde få den försäkring som de kunde erbjuda om jag köpte den privat. Nu minns jag inte 100% om det var just Svedea eller om det var någon specialare som bara de på Bike kunde se. Men den kostade i alla fall mindre att försäkra än min Street Triple som jag betalar lite drygt 8k för i Malmö, 35+ och haft kort i ganska många år.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Kan fö säga att jag som rullar runt på en lätt stressad Monster 696 känner ingen skillnad öht om jag kliver på en Monster 796 mer än att tomgången är lite jämnare men en Tuono V4 är helt jävla galen i jämförelse.....

Det kan jag bara hålla med om. Jag kör själv en St3 och är grymt nöjd med vad den kan erbjuda mig. Det är fortfarande hojen som kör med mig om den vill och inte tvärtom. Och man ska nog vara en jävligt duktig MC-förare om man ska kräma ur all potential ur en Aprilia Tuono, V4 eller inte. Men det är stor skillnad i potens om man säger så, jämfört med Street Triplen. Det är också märkbar skillnad i storlek.
 

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09
Jag förstår mig inte på folk som säger att den och den hojen är "för vild" för en nybörjare. Ingen som är ovan drar väl full gas första gången man provar en hoj? När jag provade min första hoj, en ktm 690 smc - 09, så kändes den livsfarlig. När jag kört fem gånger ville jag ha mer och böt till en R1:a efter tre månader. Samma sak där, efter några körningar var man van med effekten. Min senaste hoj var en Superduke, vilken förövrigt är den roligaste hojen jag hittills kört. Har dock ej provat S1000r el. Superduke 1290. Min åsikt är att har man pengarna och vill ha en superduke så köper man en och tar det försiktigt tills man känner sig säkrare. Att köpa en effektsvagare hoj bara för att andra säger det är, enligt mig, meningslöst. Du vill bara byta inom några månader.
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Har du råd så provkör de du egentligen vill ha (Aprilia Tuono v4 -2012 eller Bmw s1000r -2014) och köp den du gillar, jag rekommenderar dig inte att köpa en "nybörjarhoj" däremot lite tid på bana.
Har en St3r själv och den är absolut ingen dålig motorcykel men lite "klen" motor, visst det är inte den som är begränsningen på bana utan jag, men mer effekt är roligare!
Och med facit i hand skulle jag köpt en 1000cc även fast jag mest sniglar fram i en storstad.

Lycka till!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har du råd så provkör de du egentligen vill ha (Aprilia Tuono v4 -2012 eller Bmw s1000r -2014) och köp den du gillar, jag rekommenderar dig inte att köpa en "nybörjarhoj" däremot lite tid på bana.
Har en St3r själv och den är absolut ingen dålig motorcykel men lite "klen" motor, visst det är inte den som är begränsningen på bana utan jag, men mer effekt är roligare!
Och med facit i hand skulle jag köpt en 1000cc även fast jag mest sniglar fram i en storstad.

Lycka till!

Nu är det ju inte direkt 4 nyböjarhojar som listas i första inlägget, även om vissa av dom är beskedligare än andra så är det varken CB500 eller Gladius. Finns även dom som klarar sig mycket bra på en mer eller mindre vild 600cc nakenhoj trots att det "saknas" 40hk.

Men håller med om att man måste provköra för att öht veta vad man eventuellt vill ha och trivs med.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Tuono V4 is da shit om man ska ha en naken hoj .. men faktiskt om jag skulle köpa något annat/en till så tror jag jag hade köpt

Aprilia dorsoduro 1200 , är nog det som get mig störst leende förutom min RSV4.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Hur kör du med din Tuono? Dvs hur använder du den? Smeker du länsvägar eller tar du E4an mot stockholm i full galopp? :hihi Känner du behov av lite större ruta? Känner du vikten tydligt mot tex en 675a? Jag har ändå hört att tuono ska vara rätt förlåtande och lättkörd tack vara sitt smala yttre? Det finns intyg + strypkit från tyskland på 35kw till den för 1000kr, skulle kanske det vara en lösning för mig tror du? (bara att regbes om). Gjort ngn service? Längre resa/ utland?

Någon som har en Mv agusta 675/800 som kan svara på liknande frågor som här ovan? :yoparty

Har Brutale 800
Känner inget behov av större ruta (eller ruta alls faktiskt) , det lilla instrumenthuset har en liten flärp som effektivt tar bort turbulens runt huvvet iaf ... men vindstilla blir det inte på en nakenhojj

Lättkörd , ja

Smidig , som fan ... väger ingenting känns det som ....tror det e typ 185kg fulltankad o körklar

Förlåtande , nja , både och , har en 8 läges traction control samt olika mappningar för motorn , så du kan få den så rå eller snäll du vill , men fjädringen är väll att karakerisera som "hård" även om man mjukar upp den maxx .... hojen ger väldigt fin input till dig på vad den håller på med , mjukt och fint gas-svar (om du inte mappat för hårdare gång dvs) , kort sagt man vet och känner alltid vad som kommer att ske

Jag kör Knix,landsväg och köttar motorväg till jobbet ... funkar suveränt på allt... kanske lite låg toppfart dock , men man vill inte köra 250+ med en nakenhojj några längre sträckor endå , men i med sexan å luffsa på i 140 är inga problem , eller i med trean,ligga på lite varv och bomba kurviga 70 vägar i +momsfart är inga problem det heller :)
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
MT09 Street Rally med Akra....grymt skoj hoj! har du ens kört en?

Tycker den är läcker och att säga att den saknar karaktär är fel uttryckt av mig. MCN gjorde ett test av den och var grymt nöjda förutom att den var lite "underdämpad" som dem sa. Dock så tänder jag inte lika hårt på den som jag gör på Triumph, aprilia och Mv Agusta så ser ingen anledning att överväga den då :7peta
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top