Vilken hoj? Sugen på naken sportig hoj. Att tänka på? Försäkring? Mv Agusta, Aprilia

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Bilsport & MC, grym sida att jämföra försäkringar på. Tack ni som informerat (tidigare bara använt länsförsäkringar och svedea som är buhhh)

Men jäklar vad mycket försäkringen for upp när jag väljer körkort 0-1år,

(Mv Agusta Brutale 675 2012)
Helförsäkring: går ej att teckna då den är 25000kr+
Halvförsäkring: 16000kr/ år :va
Dock sjönk den dramatisk redan efter 1år. Ska kolla om LF;s försäkringar fungerar på samma sätt.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan ta min Monster 696 -10 som kostar 5300kr hel/hel hos Bilsport&Mc. En Monster 796 -12 skulle kosta exakt lika mycket. En Brutale 675 -12 skulle kosta mig 8000kr hel/hel.Fortfarande ganska överkomligt kan tyckas men det är +50%.

Det är inte +50%, det är + ~90%. :fakta

Bilsport & MC, grym sida att jämföra försäkringar på. Tack ni som informerat (tidigare bara använt länsförsäkringar och svedea som är buhhh)

Men jäklar vad mycket försäkringen for upp när jag väljer körkort 0-1år,

(Mv Agusta Brutale 675 2012)
Helförsäkring: går ej att teckna då den är 25000kr+
Halvförsäkring: 16000kr/ år :va
Dock sjönk den dramatisk redan efter 1år. Ska kolla om LF;s försäkringar fungerar på samma sätt.

försäkringspriset på samma hoj kan skilja flera gånger på olika försäkringsbolag, så kolla flera bolag än bara bilsport & mc, speciellt om du tycker försäkringen är skitdyr där. Folkskam, IF och de andra bedragarna/försäkringsbolagen kan vara bra att kolla på med, för ibland kan de faktiskt vara billigast.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
För mig så har alla återförsäljare sagt att kawa z750/z800 alternativt z1000 alla är bra hojar för nybörjare och att man inte ska köra på Triumph som första hoj..

Intressant, jag har hört motsatsen. Att det är en grym instegshoj som till skillnad från konkurrenterna håller längre. Hmm, läser man tester så klassar många den som lättkörd... smaken är väl som baken, den senaste försäljaren jag pratade med säljer både kawa och triumph vilket bör ge en gnutta objektibitet iaf, trots att man såklart tjänar mer slantar på att sälja dyrare cyklar. Har testat kawan som var kanonskön, ska köra triple på lördag.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Har du verkligen kollat det? , Tuono V2 kan man försäkra hos Bilsport & MC till en vettig peng .

Mig veterligen kan man försäkra en Tuono riktigt billigt, men det förutsätter att man köper den av återförsäljare, eftersom de är endast dessa som kan försäkra den på märkesförsäkring (hos Svedea tror jag).

Hos Bilsport blir den nog inte riktigt billig, bara överkomlig.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Superduke är väl snuskdyr att försäkra, tyvärr... :huvet

Icke då. Nu bor jag ju i Norrländska skogen och haft MC kort sen jag var 18, men är 25år åtminstone. Tycker försäkringen är överkomlig. Kommer inte ihåg vad det går på dock. :p
Sen har jag ju en "gammal jävel".

Men TS testkör för bövelen om du får chansen!
Sen köper du en Superduke 990!:fakta:fakta:fakta

Edit:
Kollade lite på blocket för kul och jämförde på Svedea:
En SD 990 -05 skulle gå på 2956kr/år för halvförsäkring, 7318 för hel.
En SD 990 -11 går på 3312kr/år för halv, 8691 för hel.
Detta utan 10% SMC rabatt.

Så det är ju inte gratis. Men kul ären! =)
Kör ju halv på min -06 då det betalar tillbaka sig på bara några år än om man skulle tok kvadda.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
MV Brutale 800 ... skit i 675an , samma hoj mera mos

lite dyrare , lite bättre :tummenupp

stenhård buskompis som inte bangar för nått
Lättare än alla andra liknande moppar
Mera klubba än tex SuperDuke990 och Street Triplen
Hyffsad försäkring , jag pröjsar väll 8 lax hel/hel på BilsportMC... men e man ung och stark så finns även Märkesförs.
Quickshift,TC,ABS å massa annan kul elektronik :tummenupp
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Har haft en str3 och varit väldigt nöjd, gått som en klocka men också rolig och snabb. Testade MV Brutale 800 och den motorn i str3 skulle vara den bästa kombinationen, men testade inte alla inställningar som går att göra.

Att köra bil på bana är STOR skillnad från mc. Alla dessa hojar är roliga på både bana och väg, testa och välj den som passar dig bäst, priset och försäkring är inte allt för stor skillnad mellan dessa.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
För mig så har alla återförsäljare sagt att kawa z750/z800 alternativt z1000 alla är bra hojar för nybörjare och att man inte ska köra på Triumph som första hoj..

När jag var ute och körde i helgen så hoppade jag mellan Hornet, Z750 och Street triplen. Alla är dom otroligt lättkörda men det som var tydligt var att kawwan väger mycket mer än dom andra och är inte lika snabb och lätt att byta riktning på.

Vilken du än väljer av dom så kommer det gå alldeles utmärkt som nybörjare. Men själv skulle jag säga att du nog kommer utvecklas snabbare på en lättare hoj. Man vågar bryta ned den snabbare och det känns lättare att reparera om man kommer in fel någonstans.

Men Z750in är också en fantastiskt fin hoj, otroligt jämn i motorn och gaskontrollen är lekande lätt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är inte +50%, det är + ~90%. :fakta

Är det? Mattelärare eller? Annars så föreslår jag att Moss tittar på det. Nu var förvisso min senaste mattekurs analys flervariabel men jag trodde att jag kunde räkna %.

Kastar man på 90% på 5300 så får jag det till runt 10k. Vidhåller trots allt att drygt 50%+ på 5300 landar ganska exakt på 8k. Och kom nu inte med "det beror på hur man räknar" för det gör det inte... :fakta:7peta:rofl
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det? Mattelärare eller? Annars så föreslår jag att Moss tittar på det. Nu var förvisso min senaste mattekurs analys flervariabel men jag trodde att jag kunde räkna %.

Kastar man på 90% på 5300 så får jag det till runt 10k. Vidhåller trots allt att drygt 50%+ på 5300 landar ganska exakt på 8k. Och kom nu inte med "det beror på hur man räknar" för det gör det inte... :fakta:7peta:rofl

Derp. >.<
Läste 4300. :fyllisar
Jag skyller på en hjärna invaderad av snor. :glömdet
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Har inte läst alla inlägg, bara scrollat igenom och sett att Tuono kommit upp.
Jag valde mellan en SD 09 och en Aprilia Tuono 09a, och valde tuonon för jag tyckte den var bättre och skönare att köra, försäkringen är lika på båda 2 hos bilsport & mc, betalar 8400hel/hel med 24+ försäkring och smc rabatt. Så... Kolla upp Tuonon, grym cykel! har tuono factory r, så öhlinare och styrdämpare och brembobromsar är nice :)
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Jag skulle säga ST3 R alla dagar i veckan (men är ganska partisk då jag har en själv). Skämt åsido, köpte min hoj 2009 och har testkört otroligt många olika hojar därefter, men har fortfarande inte känt att det är dags att byta. Den är fiiiin på bana, bra klipp i såväl nedre delen av registret som uppe på toppen (trecylindriga motorer är en otroligt fin kompromiss mellan tvåornas bottenvrid och raka fyrornas topp). Läs hojtester, många tidningar har testat ST3an mot betydligt större och dyrare Monster 1100 och tom då höll de ST3 som vassare.

Kan tillägga att försäkringen är bra, jag betalar ca 4400 hel/hel (men är 39 och haft körkort i 7 år drygt).

My two cents, i slutändan är smaken som baken så jag instämmer i kören och säger: PROVKÖR!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bilsport & MC, grym sida att jämföra försäkringar på. Tack ni som informerat (tidigare bara använt länsförsäkringar och svedea som är buhhh)

Men jäklar vad mycket försäkringen for upp när jag väljer körkort 0-1år...
Ja, beroende på kostnad för försäkring kan det av flera anledningar vara klokt att välja en snällare hoj under första året, alternativt köra Trafik och ta det extra varligt?

Str3 675 är en gudomligt rolig, lättkörd och potent hoj, vill Du klara Dig riktigt länge väljer Du en R med fullt justerbar fjädring. De i och för sig små barnsjukdomar som fanns korrigerades i mångt och mycket rätt tidigt, en så ny maskin som 2013 ska vara bekymmersfri under många mil.

Enda passusen är just att det inte är några försiktiga små försynta lammungar Du tittar på generellt, utan hojar med resurser att sparka bakut rätt rejält om de får felaktig input av en ovan förare. Men med lite sunt bondförnuft, kanske någon KNIX eller två och lite sordin när hornen i pannan kikar fram är detta förträffliga körmaskiner som kommer att ge Dig rejält med körglädje under många år.

Lycka till :)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Brutale 800 e kanske inte den optimala förstahojjen , hård , vild och lite galen ... men det GÅR att köra den normalt åxå ... men den ytterst villiga italienskan lixom bara ropar efter mer å mer , å när trepipen yyyylar så reser sig håret i nacken och hornen växer :yoparty
Kawwa Z hojjarna är nog väldigt mycket mera mjuka å goa å konfortabla .....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top