Vilken hoj? Sugen på naken sportig hoj. Att tänka på? Försäkring? Mv Agusta, Aprilia

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Kille, 25år, Nytaget körkort....men känner mig bekväm med även större hojar då jag kört "många" olika. Har kört en del bandagar med bil samt ägt roliga bilar så är inte intresserad av ett nybörjaråk.

Erfarenheter av hojar nedan? Ägande (vilken är biligast att försäkra vs dyrast) Jag bor i Jönköping så medelstor stad.

Tänkta hojar:
*Aprilia Dorsoduro 750 -2009
*Ducati Monster 796 -2011
*Mv Agusta Brutale 675 -2012 :rolleyes:
*Triumph Street Triple -2013

Målet är givetvis att äga en Aprilia Tuono v4 -2012 eller Bmw s1000r -2014 men det känns lite extremt som första hoj haha :3freak

8291561.jpgAprilia_Dorsoduro_750_ABS_4431_3.jpg

Monster796c.jpgMV_Agusta_Brutale-675_g.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Generellt råd, köp inte en hoj du vill ha mindre bara för att den du egentligen vill ha känns som för mycket.
Har du råd med den du egentligen vill ha så är det ju den du ska skaffa, inte någon annan. Du kommer ändå hinna byta många gånger, så kasta inte bort tid med att ha något som nästan är den hojen du vill ha. :hihi

Men se till att lära dig köra hoj ordentligt så snabbt som möjligt. :fakta
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kolla försäkringar.
Tuono är billig att äga och ger jäkligt mycket bang for the buck.
Suzuki TL1000 finns också om man inte är rädd för att pilla lite med fjädringen, också löjligt billig att äga.
Superduke kan jag inte uttala mig om, men sällan man hör något dåligt om dessa.
Utan att veta vad du har för budget så är det svårt.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Kolla försäkringar.
Tuono är billig att äga och ger jäkligt mycket bang for the buck.
Suzuki TL1000 finns också om man inte är rädd för att pilla lite med fjädringen, också löjligt billig att äga.
Superduke kan jag inte uttala mig om, men sällan man hör något dåligt om dessa.
Utan att veta vad du har för budget så är det svårt.

Tuono är knappast billig om man är 25 med nyttaget körkort.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Gillar dina val. Inte mest bang for the buck men stil, klass och karaktär rakt igenom. Utan att ha provkört Brutalen så tror jag att du måste upp på Monster 821 för att matcha Brutalen. Ducati är ändå en favorit men fan vad Brutalen ser fin ut....
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vad gäller försäkringar är det enda jag litar på att ha regnumret på aktuell hoj och ringa runt till ALLA bolag.
Det skiljer så löjligt mycket mellan modeller, märken och bolag så att det är helt meningslöst att fråga någon annan.
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Hur ser din budget ut? Naken cykel som inte gör bort sig på banan, tuono superduke monster s4r. Jag hade valt mv 675 för dom andra känns lite halv mjuka...
Gå in på bilsport&mc, välj sedan hoj och se pris..
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Försök provköra de hojar du är intresserad utav, ganska stor skillnad på de hojarna du har skrivit upp. Du borde kunna försäkra dom hojarna för ca 10000kr hel/helår, ev undantag för Agustan då, dom verkar vara svåra att få bra pris på när jag har kollat. Riktigt fin hoj annars, den är garanterat den mest busiga utav dom 4.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Hej,

Jag funderar i samma banor. Vill gärna ha en s1000r men undrar om den är "för" mycket.

Testkörde z800 nyss som jag gillade men enligt säljare och mängder av tester är det ST3r man ska välja, ingen som ens nämnt den här i tråden dock. Är den lite tråkig och överskattad?

Kommer läsa den här tråden noga. Ger ni TS tips så kasta gärna in ett till mig också, budgeten är obegränsad så länge inte ramen är gjuten i guld...
 

Bobbadilla67

Medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Bandhagen
Hoj
Tiger 800 XRt-15
Jag har bytt in min Gixxer 1000 mot en språjtans Street triple r och jag är supernöjd. Den kändes helt rätt när jag provade den. I min ålder var den inte heller dyr att försäkra 6k hel/hel med Triumphs märkesförsäkring.
Men som övriga säger så provkör innan du bestämmer dig,hade stort flin inne i hjälmen de gånger jag provkörde triplen innan jag slog till, testa den :yoparty
Lycka till
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
För mig så har alla återförsäljare sagt att kawa z750/z800 alternativt z1000 alla är bra hojar för nybörjare och att man inte ska köra på Triumph som första hoj..
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Har kikat på den! Toppen hoj, snygg, bra pris MEN saknar karaktär. Som ni förstår är jag inget för den japanska marknaden.

Vad har du för budget? Nya Ducati 821 är riktigt fin.
Budgeten begränsar inte utan det är mer "ekonomen" i mig som vill att hojan ska vara minst 2år så att den har gjort det största prisfallet.

Kawasaki z750/z800 är bra hojar :) :tummenupp
z800 -13 för 65000kr! Va tusam va mkt hoj för pengarna, snygg var den oxå! Men jag har bestämt mig att det inte blir en japan....

Gillar dina val. Inte mest bang for the buck men stil, klass och karaktär rakt igenom. Utan att ha provkört Brutalen så tror jag att du måste upp på Monster 821 för att matcha Brutalen. Ducati är ändå en favorit men fan vad Brutalen ser fin ut....
Som många skriver i tråden verkar Mv Agustan vara svår att försäkra. Har svårt att hitta ett exempel på ett svenskt reggnummer på en 675a. Någon som vet ngt jag kan testa med?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har kikat på den! Toppen hoj, snygg, bra pris MEN saknar karaktär. Som ni förstår är jag inget för den japanska marknaden.

Budgeten begränsar inte utan det är mer "ekonomen" i mig som vill att hojan ska vara minst 2år så att den har gjort det största prisfallet.

z800 -13 för 65000kr! Va tusam va mkt hoj för pengarna, snygg var den oxå! Men jag har bestämt mig att det inte blir en japan....


Som många skriver i tråden verkar Mv Agustan vara svår att försäkra. Har svårt att hitta ett exempel på ett svenskt reggnummer på en 675a. Någon som vet ngt jag kan testa med?

Kan ta min Monster 696 -10 som kostar 5300kr hel/hel hos Bilsport&Mc. En Monster 796 -12 skulle kosta exakt lika mycket. En Brutale 675 -12 skulle kosta mig 8000kr hel/hel.Fortfarande ganska överkomligt kan tyckas men det är +50%.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top