Köpa hoj !

ChristoferJ

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
Triumph daytona 675
Hej ,
Går i tankarna att ta mc-kort & såklart köpa mig en hoj :).

Har fått upp ögonen för en Triumph Daytona 675 06 och uppåt .
Iom att jag inte är jättekunnig inom just detta område så vänder jag mig till er på sporthoj!

Är det någon som har erfarenhet av denna modell & vad tycker ni om den ?

Annars är det gsxr 750 som ligger långt upp på listan om vad man är sugen på.

Tacksam för svar

//Christofer
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Det finns en Daytona-tråd på några hundra sidor. Börja läs där :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Både daytonan och gixxer 750 e riktigt bra sporthojar, du blir inte besviken vilken du än väljer
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kolla upp försäkringspremier, sedan köp vilken sporthoj du vill. Du kommer ändå behöva ett par år för att klämma ur den riktigt ordentligt. :hihi
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Frågan är om sporthoj är det bästa alternativet som första hoj, hur gammal är du? kollat upp försäkringar osv?

Lycka till vad du än väljer och lycka till med mc-kortet :)
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Jag är med 675a och fullkomligt älskar den! Nu kör jag inte längre på gata men när jag gjorde det kändes sjukt bra, super cool! Lätt och smidig och går som ett skott!
Därför rekommenderar jag den inte som en första hoj... Tråkigt men sant! Börja med värsta tråkhojen och arbeta dig upp från den :näsblod
Daytonan ska köras hårt och intensivt, då kommer den till sin rätt!

just my 5 cents!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Öh, jag tycker att 675an e en perfekt nybörjarhoj, den e stark, drar mjukt från låga varv, vibrera inget, bra svängradie, sitter ganska bekvämt på den trots att det e en sportis, lätt som attans. låter rätt nice... Det som e kasst med den e dock att den inte erbjuder samma dramatik som en rad4a när de vaknar till liv... 3an känns som en elmotor vilket e bra för nybörjaren. Mina 50 ören i ämnet :p

gixern lär funka lika bra iof men enligt mig känns den inte alls lika snäll. :p
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
min första hoj var en R1:a med trafikförsäkring. efter först ha klotat den o sen fått den stulen, bytt till bmw s1000rr (dynggrym cykel) så har jag förstått att jag borde ha börjat med motard:)… ruskigt kul:)

MEN ska du ändå börja med en sportis så är mitt tips att först kolla vilken du har råd att äga. sen kolla vilken du sitter bra på låter häftigt och är snygg :yoparty dom flesta sporthojar finns det tillräckligt med kraft i för att börja karriären med.

btw en polare kör en 675… riktigt snygg cykel och han verkar vara nöjd så vad du än väljer kommer du ha riktigt skoj.:tummenupp
 

ChristoferJ

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
Triumph daytona 675
Tack för alla svar :).
Har kollat med försäkring via "compricer" eller vad det heter!
och dem gav mig ett svar på att halvförsäkring skulle kosta 24 000:-/år .12 000 :-ICH för april-september , sen garageförsäkring under vinterhalvåret :)?
dyrt såklart , går säkert att hitta billigare eller vad tror ni ?


bor ju trots allt i Borås , så kanske blir dessa summor på försäkringar?
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Tack för alla svar :).
Har kollat med försäkring via "compricer" eller vad det heter!
och dem gav mig ett svar på att halvförsäkring skulle kosta 24 000:-/år .12 000 :-ICH för april-september , sen garageförsäkring under vinterhalvåret :)?
dyrt såklart , går säkert att hitta billigare eller vad tror ni ?


bor ju trots allt i Borås , så kanske blir dessa summor på försäkringar?

vet inte om det blir biligare men folksam har ju avställningsbar försäkring.. kör man bara en liten del av säsongen kanske det kan löna sig...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Som förstahoj skulle jag välja något annat, billigare och skruttigare. Du kommer vara en total nybörjare - det kommer sannolikt innebära skador på cykeln som blir dyra eftersom du vill reparera dem då det är en schysst hoj. Med en plastraket blir det även gärna lite högre hastigheter, där misstag kan stå en ganska dyrt.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Som förstahoj skulle jag välja något annat, billigare och skruttigare. Du kommer vara en total nybörjare - det kommer sannolikt innebära skador på cykeln som blir dyra eftersom du vill reparera dem då det är en schysst hoj. Med en plastraket blir det även gärna lite högre hastigheter, där misstag kan stå en ganska dyrt.

Motard:tummenupp
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Nej nej nej ! helt fel ........

Du ska dra till Alperna och bränna gummi på en Ducati Hypermotard SP såklart !


Men ärligt vad ska du göra med hojen ? ska du köra bana köp en banhoj etc... 98% av tiden suger det att köra en hoj som inte är lämpad för rätt användningsområde.

Köp en skithoj du kan skrota runt på och va orädd att klota med. Exempel på två skottsäkra hojar för nybörjare med svinbillig försäkring via Länsförsäkringars "suzuki försäkring" :

Suzuki GSR 600 kostar runt 30 pap

Suzuki SV 650 får du för 15 pap (med halvkåpor)

 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Nej nej nej ! helt fel ........

Du ska dra till Alperna och bränna gummi på en Ducati Hypermotard SP såklart !


Men ärligt vad ska du göra med hojen ? ska du köra bana köp en banhoj etc... 98% av tiden suger det att köra en hoj som inte är lämpad för rätt användningsområde.

Köp en skithoj du kan skrota runt på och va orädd att klota med. Exempel på två skottsäkra hojar för nybörjare med svinbillig försäkring via Länsförsäkringars "suzuki försäkring" :

Suzuki GSR 600 kostar runt 30

Suzuki SV 650 får du för 15 pap (med halvkåpor)

Den var tuff :(:tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vänta med en supersportis åtminstone tills du har körkortet fixat. Ergonomin på en sådan är skitbra vid nerlägg och full mutter på banan men mest bara jobbig till vardags, inget bra för utveckling av förarskicklighet heller.

Jag tycker det är fjantigt när folk säger att man kommer köra ihjäl sig om man köper en sporthoj som förstahoj, ja sannolikheten är större, men framför allt så tror du kommer ha betydligt roligare med din Daytona eller Gsx-r efter en säsong eller två på nåt lite mildare. Inte pga effekten i sig men helt enkelt för att de är mer svårkörda, nervösa och mindre förlåtande.

Köp en Street Triple, vettja! Upprätt körställning, lättkörd, ordentligt med tryck i spisen och bra mycket trevligare försäkringspremie.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vänta med en supersportis åtminstone tills du har körkortet fixat. Ergonomin på en sådan är skitbra vid nerlägg och full mutter på banan men mest bara jobbig till vardags, inget bra för utveckling av förarskicklighet heller.

Jag tycker det är fjantigt när folk säger att man kommer köra ihjäl sig om man köper en sporthoj som förstahoj, ja sannolikheten är större, men framför allt så tror du kommer ha betydligt roligare med din Daytona eller Gsx-r efter en säsong eller två på nåt lite mildare. Inte pga effekten i sig men helt enkelt för att de är mer svårkörda, nervösa och mindre förlåtande.

Köp en Street Triple, vettja! Upprätt körställning, lättkörd, ordentligt med tryck i spisen och bra mycket trevligare försäkringspremie.

Jag tycker iofs att sporthojar kan vara rätt bra att lära sig köra rätt på, de tenderar ju att ge ganska tydlig feedback på när man inte gör helt rätt. Åas behöver man ju någon som kan säga vad man gör fel, annars är det bara obekvämt och man lär sig fel.
Sedan är sporthojarna väldigt distinkta och exakta när man börjar göra rätt, allt liksom klaffar på ett tydligare sätt. Speciellt jämfört med glidare. :crash
Street triple har jag iofs inte kört öht, så de kan jag inte säga något om.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
massa bullshit eg.... Köp det som du tycker e ballast...hoj som hoj :p

För alla som börjar köra hoj är vikt/hk påtaglig. Min 3:e övningskörning drog jag tillsammans med 2 andra elever med körlärare om en Porsche turbo vid en större påfart ut på E4:an utan ansträngning med skruttiga körskolehojar. Körläraren vill påvisa hur lite gas som behövs för att knäcka nåt som kostar en halv miljon mer.

Jag känner absolut ingen som börja övningköra i sin farsas Porsche GT3, Nissan GTR, Corvette. Tror du förstår vad jag menar. Och inte blir man bättre i körteknik att börja i den ändan.

Det jag menar är att du kan dra om alla sportbilar i stan med en naken 600. Det är totalt onödigt att ligga och punga ut tusenlappar i försäkringskostnader och möjliga reparationer på en relativt ny sporthoj.

Du märker knappt prestanda skillnader i stadstrafik eller i laglig hastighet. Det är först i hastigheter över laglig hastighet du har nytta av egenskaper som finns i en Daytona 675.

Som exempel drar en GSR600 samma tider på en dragstrip som en Porsche turbo. Det är 25 000 kr vs $$$$$$$$$

Och om man vill ha en snygg hoj köper man Ducati inte Triumph !

Men visst om man vill sprätta pengar i onödan var så god och gör detta.
 
Last edited:

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Köp inte för klen hoj då vill du byta efter en halv säsong.
Ett problem med en för klen hoj är att du kör den på fullt hela tiden efter ett tag.
Om du köper en lite starkare hoj som skrämmer skiten ur dig har du respekt för den och kör därmed
kanske till och med lugnare....
Dessutom ligger du inte på gränsen för vad bromsar och chassi klarar av vid lite högre hastigheter.
Det tycker jag iallafall
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top