Dubbfria vinterdäck för mc?

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I den dimensionen du länkar till där anser Däckonline att det handlar om ett moppedäck med 150 km/h som hastighetsindex.

DäcktypRoller / MopedM+S märkt
HastighetP: upp till 150 km/h

Vi nuddade ämnet i den andra vinterdäckstråden, och jag har ännu inte sett ett riktigt mikrosajpat MC-däck som fungerar ens tillnärmelsevis som ett motsvarande bildäck.

Själva utgångsförutsättningen, med höga mönsterklackar som mikrosajpas djupt ner och görs "rörliga" för att skapa fler ingreppskanter som kan bryta vatten/slaskfilmem och nå ner för att söka grepp ligger liksom emot allt annat man önskar av ett MC-däck.

Jag är inte negativ till idéen alls - jag lär vara en av de första att prova när det kommer.

Skall du sko YBRen? Hastighetsindex som sådant lär du klara, belastningsindex funkar, även bak.
Kostar dom bara några hundra så TJÖÖP och prova. Ned till nollan lär det funka, kanske på kall, torr snö - men jag tvivlar på att du blir nöjd på isen, eller blötpressad snö. Hittills är det bara dubb som gäller där.



Låt oss veta hur det går.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
YBRen är en trimmad moppe både när det gäller hastighet och vikt så den biten är inget bekymmer. Det tilltänkta användningsområdet är vanliga vägar. Att dubbat är överlägset på is är självklart, tänkte mest hur de däcken står sig mot vanliga, odubbade offroad däck, såsom contis TKC80.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Tkc 80 fungerar bara som dubbdäck blir hårda som backelit i kyla skulle aldrig åka på dessa utan dubb och jag åker året om har en nedre gräns på -20 grader sen fryser näsan om man åker för långt.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har kört,dom sista vintrarna på M5.

Optimalt, nä
Rekomenderbart , nä.
funkis, nja.

spännande, Ja.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har kört Heidenaus vinterdäck på 150cc skoter hela vintern i alla väder och det är tveklöst bättre än odubbade TKC80. Självklart är det sämre än dubbdäck på is men det är förutsägbart nog för att funka helt ok att ta sig fram med.

Sen ökar så klart risken att bli påkörd eller vurpa vid vinterkörning men ingen trodde väl något annat?
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls

Vår samarbetspartner som har dubbat åt oss, har slagit igen sin verksamhet pga pension.
Så tyvärr kan inte vi erbjuda dubbade däck som vi kunnat tidigare.

K60 skall gå att dubba med "vanliga" sk bildubb,
Jag har inte testat själv då jag bara åker plogade o saltade vägar på vintern.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top