Trådlös övervakningskamera

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är i behov av en övervakningskamera som ska sitta utomhus och kunna filma en port på ca 150m avstånd, är det möjligt utan att bli ruinerad?
Det är enda vettiga placeringen av den då den måste sitta dold och på en privat tomt då tillstånd till kameraövervakning på porten inte godkänns, därav avståndet.
Den ska kunna spela in via min NAS och kommer sitta på mitt privata nätverk MEN jag vill att använda ska kunna logga in mot kameran för att se vad som händer utan att de behöver åtgång till mitt nätverk, funkar det att göra så om man loggar in direkt mot kamerans ip-adress så att säga? Kanske måste jag lägga till de som användare på något vis?
Jag misstänker att det kan bli jobbigt med rörelsedetektor på detta avstånd då den lär hoppa igång i tid och otid när saker hamnar i bild men annars så är själva inspelningen det viktigaste, så att man eventuellt kan se vilka det är som tar sig in oanmält...

Duger det med en sådan här till exempel? https://www.dustin.se/product/5010655633/dcs-7010l-hd-mini-bullet-outdoor-network-camera
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Montera en extra ir strålkastare så blir det genast mindre besvärligt.

Förvisso, men det blir jobbigt om den ska stå och lysa på en yta om ca 3x5 meter 150 meter längre bort kanske... Lite väl mycket pencil beam på den strålkastaren :näsblod
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Montera IR strålkastaren vid porten, den behöver du inte tillstånd för.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Aha, ni menade så :D Funkar en sådan på det viset att den inte syns med tanke på namnet? Hur mäter man ljusstyrka på en sådan?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag förstår inte riktigt, övervakning av porten har du inte tillstånd till så därför sätter du kameran långt bort?
Vill bara dubbelkolla så du inser att det förmodligen är precis lika olagligt, om inte mer?

För övrigt tror jag det kan bli vääääldigt svårt att se VEM det är som tar sig in på det avståndet i mörker. Detta säger jag med erfarenhet av kameraövervakning hos stora företag med betydligt högre budget för säkerhet. Sällan man ser något mer än att någon är där.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ptja.. Det mest enkla hade kanske varit en helt vanlig videokamera med lite optisk zoom och en sjujävla strålkastare med rörelsesensor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstår inte riktigt, övervakning av porten har du inte tillstånd till så därför sätter du kameran långt bort?
Vill bara dubbelkolla så du inser att det förmodligen är precis lika olagligt, om inte mer?

För övrigt tror jag det kan bli vääääldigt svårt att se VEM det är som tar sig in på det avståndet i mörker. Detta säger jag med erfarenhet av kameraövervakning hos stora företag med betydligt högre budget för säkerhet. Sällan man ser något mer än att någon är där.

Vet ju inte hur han tänkt men har man kameran i fönstret kan man ju alltid ljuga och säga att man stod och filmade tjuvarna med kameran i handen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vet ju inte hur han tänkt men har man kameran i fönstret kan man ju alltid ljuga och säga att man stod och filmade tjuvarna med kameran i handen.

Kan nog bli svårt att hävda i rätten om han nu inte tänker montera kameran i fönstret. Det är ju nämligen nackdelen med en filmkamera, man ser på filmen vart kameran sitter.

Kräver väl dock att försvarsadvokaten är lite skärpt och ifrågasätter huruvida filmen får användas. Vet inte hur reglerna ser ut där.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan nog bli svårt att hävda i rätten om han nu inte tänker montera kameran i fönstret. Det är ju nämligen nackdelen med en filmkamera, man ser på filmen vart kameran sitter.

Kräver väl dock att försvarsadvokaten är lite skärpt och ifrågasätter huruvida filmen får användas. Vet inte hur reglerna ser ut där.

Vad skrev jag då?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
edit: missade att det var horisontellt 73.5 grader, men 73.5 grader 1280x800 på 150 meter ger en upplösningen långt sämre än en decimeter per pixel så du kommer inte vara i närheten av att kunna identifiera någon.
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Allt bevismaterial, även olagligt erhållet, får användas i rätten.
Däremot kan/kommer det bli påföljder efteråt...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, avståndet kan helt klart ställa till det en del. Jag får helt enkelt köpa den bästa för runt 2000:- och se om det funkar. Det vore ju bra om det gick att tyda en nummerplåt exempelvis.

Ja, tillstånd ges ej då det är allmän plats och därför kommer jag dölja kameran på min egen tomt och filma en allmän plats. Lagligt? Nej, säkerligen inte men det rör mig inte i ryggen då jag knappast skadar någon med mitt ohyggliga brott. Och bevismaterialet kommer antagligen inte användas i rätten då min erfarenhet av polisen är att de lägger ned allt i brist på bevis även när de tar personerna på bar gärning med stöldgodset på väg in i bilen.
Detta hände mig för en dryg månad sedan, helt sjukt. De fångade alltså inbrottstjuvarna (eller en av dem åtminstone) och tog bilen i beslag. 5 tidigare häktningar för samma brott men alla med samma utgång= han går fri.
Nu ska det filmas för att eventuellt stöldgods kan återfås genom att man vet vem det är om man har tur och man kan hämta det själv. Det är inte min verkstad som ska filmas utan ett garage där innehavarna är måna om sina prylar.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lagligt? Nej, säkerligen inte men det rör mig inte i ryggen då jag knappast skadar någon med mitt ohyggliga brott.
Men den personliga integriteten då? Tjuvarna kommer ju bli kränkta!!! :gråta
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Allt bevismaterial, även olagligt erhållet, får användas i rätten.
Däremot kan/kommer det bli påföljder efteråt...

Ja så är det visst. Fri bevisföring kallas det väl om jag googlat rätt.
Nåja straffet för att ha olaglig övervakning är säkert ganska obetydligt.

Nej, avståndet kan helt klart ställa till det en del. Jag får helt enkelt köpa den bästa för runt 2000:- och se om det funkar. Det vore ju bra om det gick att tyda en nummerplåt exempelvis.

Ja, tillstånd ges ej då det är allmän plats och därför kommer jag dölja kameran på min egen tomt och filma en allmän plats. Lagligt? Nej, säkerligen inte men det rör mig inte i ryggen då jag knappast skadar någon med mitt ohyggliga brott. Och bevismaterialet kommer antagligen inte användas i rätten då min erfarenhet av polisen är att de lägger ned allt i brist på bevis även när de tar personerna på bar gärning med stöldgodset på väg in i bilen.
Detta hände mig för en dryg månad sedan, helt sjukt. De fångade alltså inbrottstjuvarna (eller en av dem åtminstone) och tog bilen i beslag. 5 tidigare häktningar för samma brott men alla med samma utgång= han går fri.
Nu ska det filmas för att eventuellt stöldgods kan återfås genom att man vet vem det är om man har tur och man kan hämta det själv. Det är inte min verkstad som ska filmas utan ett garage där innehavarna är måna om sina prylar.

På 150 m utan zoom med en så pass liten sensor som den kameran du länkade så tvivlar jag nästan på att det går att med säkerhet uttyda en nummerskylt. Iaf om den kanske är lite från sidan eller så, vet ju inte hur det ser ut där den ska sitta.

Nu minns jag inte exakt men jag har för mig jag räknade ut att sensorn var ca 6 mm i den kameran (en systemkamera har närmare 35-36 mm) och utan optisk zoom kommer en så liten sensor med en brännvidd på 4,3 mm kommer inte detaljer långt bort bli särskilt tydliga. Det är i stort sett en vidvinkelkamera.

Jag skulle nog definitivt leta upp en kamera med optisk zoom istället.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top