Kvinnlig fartgalning!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/botfalls-efter-att-ha-kort-15-km-tim_4007561.svd

Bötfälls efter att ha kört 15 km/tim

Kvinnan körde i 15 km/tim på gångfartsområdet i centrala Laholm. Nu överklagar hon fortkörningsboten på 2 000 kronor, skriver Hallandsposten.

14 oktober 2014 kl 03:43, uppdaterad: 14 oktober 2014 kl 08:32
Trafiksymbol för gångfartsområde, ett område där all trafik sker på fotgängarens villkor. Fordon, även cyklar, får inte köras fortare än gångfart.

– Jag vet att det är gångfartsområde men det är nästan omöjligt att hålla sju kilometer i timmen, säger kvinnan.

I Trafikverkets föreskrifter om hastighetsmätare sägs att hastigheter under 20 kilometer inte behöver visas.

– Det tolkar jag som om man inte kan bötfälla någon under den hastigheten, säger kvinnan.

Totalt börfälldes 17 bilister på gatan under kontroller för omkring två veckor sedan. Kvinnan som Hallandsposten intervjuat är den första att överklaga beslutet. Hon säger att hon redan skrivit på böterna, men ångrade sig direkt efteråt.

Normalt kan inte en påskriven bot överklagas, men den kan undanröjas om förfarandet inte överensstämmer med lagen, vilket ifrågasätts i intervjun. Bland annat säger kvinnan att hon inte tycker det är tillräckligt tydligt markerat att det är gångfart som gäller i området.

Kommunen kommer också att hålla ett möte för att diskutera frågan.

– Det finns anledning att se över skyltning beslut och utformning, säger Annica Pålsson, trafikplanerare på gatukontoret i Laholms kommun.

Gångfartsområde är ett område där fordon, även cyklar, inte får köras fortare än gångfart. Till skillnad från på gågata är dock motortrafik tillåten.


:näsblod
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
När man tävlar i den meningslösa sporten gång så går det i nästan 15 km/t. Borde vara ett argument mot att få böter.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Har polisen dragit av 5km/h i felmarginal och då kan jag nästan förstå boten, men bara nästan.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
om jag lägger i 1an och släpper upp kopplingen utan att röra gasen så går min bil i 15kmh... blir jobbigt att konstant hålla lägre hastighet :3freak

nu kör jag iof ett illrött högfartsmonster med extrem prestanda (toyota corolla) men ändå...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hon får väl slira på kopplingen som alla andra, jag ser inte vad som skulle vara så speciellt med just hennes fall...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top