Hojen startar inte med fotstödet nere?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Startar den alltså inte med växeln i? Eller startar den inte ens i neutral? Har du kollat att brytaren vid stödet sitter som det ska?
 

Pasqualerotulo

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2014
Ort
Stockholm
Hoj
01-Suzuki 750F
Den startar inte ens på Neutral med stödet nere, men den startar om jag fäller upp stödet och sätter mig på den.
Nej hur kollar man det? Låter enkelt, men är nybörjare, köpte första MC'n för en veckan sen :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Den startar inte ens på Neutral med stödet nere, men den startar om jag fäller upp stödet och sätter mig på den.
Nej hur kollar man det? Låter enkelt, men är nybörjare, köpte första MC'n för en veckan sen :)

Det är en liten brytare som sitter runt toppen av sidostödet som ska tryckas in när stödet är uppfällt.
Annars vet du väl att den ska startas med kopplingen indragen? Standard på alla Suzukis. :7peta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag får det problemet ibland på min lekhoj när den har stått ett tag och känner sig förbisedd. De gånger det har hänt så har jag startat den med uppfällt sidostöd och kört en stund. Då är det som att den blir glad igen och efter det så fungerar allt som det skall. Det kan ju i och för sig vara så att sidostödsbrytaren lagar sig själv av vibrationerna, men jag tror hellre att hojen blir glad... :rolleyes:
 

Pasqualerotulo

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2014
Ort
Stockholm
Hoj
01-Suzuki 750F
mc.jpg

Den där "pluppen" uppe till vänster över stödet. När den är som den är på bilden går de ej att starta hojen. samt att den dör så fort den åker ut. Hur ska jag gå till väga?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
den kontakten ska normalt döda om du har en växel i, men inte om du har neutral i.

Funkar den gröna(*) neutrallampan?

(*) har ingen kunskap om aktuell modell, men på mina fyra hojar har den alltid varit grön... och, ja det är såklart inte lampan jag är intresserad av utan om det är fel på givaren, men lampan är självfallet en bra indikator på det :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
View attachment 412035

Den där "pluppen" uppe till vänster över stödet. När den är som den är på bilden går de ej att starta hojen. samt att den dör så fort den åker ut. Hur ska jag gå till väga?

Nu har jag inte allt det här i huvudet just nu, men kan tänka mig att det kan vara något kontaktfel på växelpositionssensorn? Det finns en kabel som går från växellådan, men är inte helt säker på vart den går.
Iofs. så borde väl inte lampan för neutral lysa då, kanske. Någon annan kanske vet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Neutrallampan lyser inte alls! Fast neutral växel ligger i.

Då är det rätt säkert att det är givaren eller kabeln från den som strukit med, så systemet i hojen vet inte att neutralen är i och vägrar alltså att låta motorn gå med stödet nere.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Min gammla ducce är precis likadan som TS hoj vad gäller stödet. Den ska vara så. Jag gillar det inte, och har väl fundert på att bygga om. Växel eller neutral spelar ingen roll. Är stödet nere dödar det.

Är sidostödet nere SKA min hoj inte starta. Trist att den inte kan stå på tomgång på egen hand. Men sånt gör den inte. Jag älskar den ändå. :kär
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fotstödet nere:
Då fodras för att hojen ska starta
Att kopplingen är dragen (dvs noga räknat att kopplingskontakten fungerar)

Så jag misstänker att det är kopplingskontakten som strular.
Dessutom måste neutrallampan lysa för även om kopplingskontakten funkar
för när du startat hojen med nedfällt fotstöd och släpper kopplingen
så känner reläet som "sköter allt":
Ej neutral & Utsläppt koppling & Stödet nere => Stäng av motorn
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Min gammla ducce är precis likadan som TS hoj vad gäller stödet. Den ska vara så. Jag gillar det inte, och har väl fundert på att bygga om. Växel eller neutral spelar ingen roll. Är stödet nere dödar det.

Är sidostödet nere SKA min hoj inte starta. Trist att den inte kan stå på tomgång på egen hand. Men sånt gör den inte. Jag älskar den ändå. :kär

Det låter inte rimligt. Med neutral i så borde den bluddra på fint med stödet nere.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det låter inte rimligt. Med neutral i så borde den bluddra på fint med stödet nere.

Nej. Våran andra duccar gör det, men inte Supersporten. Förra ägaren påpekade det när det var dags för provkörning. Min förra hoj brukade få stå på tomgång medan jag satte på hjälm och handskar. På den här går det inte att göra så. Jag skulle gärna vilka vara lite snällare mot motorn. :(
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nej. Våran andra duccar gör det, men inte Supersporten. Förra ägaren påpekade det när det var dags för provkörning. Min förra hoj brukade få stå på tomgång medan jag satte på hjälm och handskar. På den här går det inte att göra så. Jag skulle gärna vilka vara lite snällare mot motorn. :(

Finns en lösning på det problemet.

Sitt på hojen när du tar på dig hjälm och handskar :tungan

Det gör alltid jag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta hojar brukar ha en kontakt som hindrar motorn att gå när stödet är nere. Klokt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top