Grafprojekt (mer än bara bromsbänkkurvor) - åsikter?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Grafprojekt (mer än bara bromsbänkkurvor)

Hej,
Jag har sedan länge varit ganska trött på att se när MC-tidningar publicerar grafer från bromsbänk när de jämför motorcyklar, för det säger ju faktiskt inte särskilt mycket.

Visst, man får en uppfattning om var motorn har sitt vrid, respektive toppeffekt i registret, men där tar det slut. Det är tämligen svårt att jämföra en vridig lågvarvig motor med en högvarvig men lågvridig motor.

För att inte tala om att man faktiskt inte har någon aning om vid vilka hastigheter som man når motorns olika register.

Jag ville göra något bättre, så jag gjorde en hemsida som kan räkna ut mer intressant data.

http://sniglom.asuscomm.com/graf/

Grafningen kan:
1. Ta hänsyn till utväxling och hjulstorlek för att beräkna kraften som går ner i backen.
2. Visa acceleration för fordonet i förhållande till vikt och ungefärligt luftmotstånd
3. Visa vid vilket varvtal du bör växla för maximal acceleration.
4. Jämföra hur din mc skulle bete sig med annan drevning, allt från kraft till toppfart.
5. Visa en normaliserad dynokurva, där det går att ge en rättvisare motorjämförelse mellan olika motortyper.


Än så länge har jag inte hunnit lägga in så många fordon, men jag lägger gärna in fler om det finns intresse.

Det går även att själv lägga in ett fordon eller modifiera de som finns med, men tänk på att dessa försvinner om man laddar om sidan. EDIT: Fordon sparas nu även om man laddar om.

Koden för fordon man lägger till / ändras visas längst ner till höger och går utmärkt att skicka till mig, så lägger jag in den.

Åsikter, tips, buggar, rättningar tas tacksamt emot!

Koden finns tillgänglig på github och går utmärkt att köra lokalt utan webserver.
https://github.com/snigel/MoreThanDyno
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Inte en enda Ducati. Skäms.

Eftersom du skriver på engelska kan det vara en bra idé att specificera vilket mått du använder på vridmoment.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Inte en enda Ducati. Skäms.
Mest tid har gått åt till att skriva koden bakom. :) Om jag ska lägga in två Ducati-hojar, vilka borde jag välja?

Vill du hjälpa mig behöver jag vridmomentskurvor (ft-lb går bra), våtvikt och äkta toppfart på fordonet.

Eftersom du skriver på engelska kan det vara en bra idé att specificera vilket mått du använder på vridmoment.
Alla enheter finns angivna längs X- och Y-axeln.

I grafen som visar kraft i förhållande till vikt och luftmotstånd har jag valt att visa accelerationen i G-kraft (Newton/9.82) då det känns, åtminstone för mig, som ett mått som är enklare att ha en intuitiv känsla för än Newton.

Om du accelererar 0-100 på 2.8s innebär det ungefär 1G.
http://www.engineeringtoolbox.com/acceleration-d_1393.html

I den råa grafen som visar kraft som genereras efter utväxling använder jag newton, inte newtonmeter. Detta eftersom kraften som visas är den som går ner i backen efter utväxling och beräkning av hjulstorlek. Då rör det sig inte längre om newtonmeter utan newton eftersom meter-delen är borträknad.

Det finns även en "vanlig" bromsbänkkurva, där är det newtonmeter som används.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Något stämmer inte eftersom toppfarten blir 284km/h enligt grafen,
men den varvar ut i 260km/h i sexan.
Primary drive ratio anges som 1,84:1 vet inte vad jag ska fylla i då, om 1,84 blir rätt?



Ducati
Streetfighter 1098 (IBC race map)
2009-2013

260
197
60 (inte den blekaste vad luftmotståndet ska va för värde)

15
38
1.84
2.467,1.765,1.4,1.182,1.043,0.958

17
190
55

40,45,50,55,60,65,70,75,80,85,90,95,100,105
97,98,97,98,106,113,115,119,121,119,117,115,110,102
http://s2.postimg.org/3z5b9nr1l/Streetfighter_dyno.jpg
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack!

Jag löste problemet du hittade, så nu fungerar export, ska lägga in cykeln.

Något stämmer inte eftersom toppfarten blir 284km/h enligt grafen,
men den varvar ut i 260km/h i sexan.
Man får sätta luftmotstånds-värdet manuellt tills toppfarten stämmer, har inte listat ut något smartare ännu. Så, sätt ett värde, tryck save, hämta ut cykeln och se hur toppfarten ser ut. Högre värde är lägre motstånd.

Primary drive ratio anges som 1,84:1 vet inte vad jag ska fylla i då, om 1,84 blir rätt?
Stämmer fint, det blir 1.84.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Tack! Man får sätta luftmotstånds-värdet manuellt tills toppfarten stämmer, har inte listat ut något smartare ännu. Så, sätt ett värde, tryck save, hämta ut cykeln och se hur toppfarten ser ut. Högre värde är lägre motstånd.

Primary drive ratio är 1.84, ja.

Jag löste problemet, så nu fungerar export, ska lägga in cykeln.

Om man redan anger toppfart så borde man inte behöva ange drag.
Det fixar du med en simpel formel, men jag förstår att det är svårt att se skogen för träden när man sitter och pillar med något i timmar :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om man redan anger toppfart så borde man inte behöva ange drag.
Det fixar du med en simpel formel, men jag förstår att det är svårt att se skogen för träden när man sitter och pillar med något i timmar :)
Jag har tänkt på det, men då går det inte att hantera om man drevar fordonet att köra långsammare än sin absoluta toppfart. (T ex KTM 690 Duke) eller valfri egen omdrevning.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Antar att du har funderat på att räkna på rullomkretsen, varför inte?
Jag räknar rullomkretsen på hjulet för att räkna ut hastigheten.

Men säg att du drevar fordonet lågt, för att ge ett löjligt exempel, toppfart på 50km/h. Då kommer en automatisk formel sätta ett extremt högt luftmotstånd för att kompensera för detta.

Därför fungerar bara en automatisk formel så länge man vet att man är helt begränsad av luftmotståndet, vilket försvårar om man exempelvis ska pröva att dreva om hojen för att hitta om den kan få högre toppfart.

(Ps, la in din ducati).
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Snyggt byggt.

Angående "Raw power", så heter det väl thrust, alternativt "propelling force".

Men jag måste ju säga att "raw power" lät ballare. =)

Edit:
Vad är det för enhet på luftmotståndet?
Beräknas accelerationen på ett "herrelöst fordon"? d.v.s bara själva motorcykelns vikt?
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
lite missvisande att det står "Engine power" när det är hk på bakhjulet som avses. Samma med vridet.
Vad borde man använda? Vehicle power, power?

Vill hitta ett tydligt sätt att förklara för användaren att man antingen visar kraft på fordonet:
motor+växellåda+hjulstorlek -> newton

eller bara för motorn,
motor -> newtonmeter/hp.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Vad borde man använda? Vehicle power, power?

Vill hitta ett tydligt sätt att förklara för användaren att man antingen visar kraft på fordonet:
motor+växellåda+hjulstorlek -> newton

eller bara för motorn,
motor -> newtonmeter/hp.


Rear wheel power? Enkelt men omöjligt att missförstå.

Verkar som att "Raw power" grafen inte fick memo:t att min hoj inte går i 284 :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
BHP är ju korrekt benämning men den blandar britterna ihop med HP, så strunt i den.
Rear wheel power? Enkelt men omöjligt att missförstå.

Verkar som att "Raw power" grafen inte fick memo:t att min hoj inte går i 284 :)
Nja, nu blir det lurigt! Ska försöka uttrycka mig så vi inte missförstår varandra, så får vi se om vi kan komma på några bra titlar.

Raw power tar inte hänsyn till luftmotstånd eller vikt utan räknar bara ut hur många newton som trycker din hoj framåt vid olika hastigheter på bakhjulet. Därför är enheten newton istället för G.

Ibland kan det vara kul att jämföra endast motorkaraktär och utväxling, utan att ta hänsyn till luftmotstånd eller fordonsvikt. T ex om man funderar på att göra engine swap med en Guldvinge ;)

Jag vill inte därför komma på något som inte gör att rear wheel power missuppfattas med det som räknas ut under "Raw power"-grafen, nämligen hur mycket kraft som trycker fordonet framåt.

Tack! :) Mitt första projekt med javascript.


Angående "Raw power", så heter det väl thrust, alternativt "propelling force".
Ja, thrust använder jag som uttryck internt, men det får mig närmast att tänka på jetplan och raketer, men det är nog rätt som du säger, ska byta till det.

Vad är det för enhet på luftmotståndet?
Det är ingen enhet, bara en konstant jag stoppar in. Detta eftersom jag inte har en susning om vilken tvärsnittsarea eller vilket Cd-värde olika motorcyklar har.

Formeln jag använder är:
F = hastighet^2 / minKonstant;
(blev så långt decimaltal om man multiplicerade).

Medan den riktiga formeln är
F = hastighet^2 * 1/2 * luftdensitet * Cd * tvärsnittsarea.

Men, det fina med att slå ihop det som jag gör, är att det inte spelar någon roll för slutresultatet. Det är mängden luftmotstånd jag vill åt på ett korrekt sätt, om det är huvudsakligen genom tvärsnittsarea eller Cd det uppkommer spelar ingen roll för grafen.

Beräknas accelerationen på ett "herrelöst fordon"? d.v.s bara själva motorcykelns vikt?
Nej, jag räknar på en förare på 75kg vikt, med 10kg utrustning, så fordonets våtvikt+85kg. Detta borde kanske framgå tydligare och/eller vara ställbart.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nja, nu blir det lurigt! Ska försöka uttrycka mig så vi inte missförstår varandra, så får vi se om vi kan komma på några bra titlar.

Raw power tar inte hänsyn till luftmotstånd eller vikt utan räknar bara ut hur många newton som trycker din hoj framåt vid olika hastigheter på bakhjulet. Därför är enheten newton istället för G.

Ibland kan det vara kul att jämföra endast motorkaraktär och utväxling, utan att ta hänsyn till luftmotstånd eller fordonsvikt. T ex om man funderar på att göra engine swap med en Guldvinge ;)

Jag vill inte därför komma på något som inte gör att rear wheel power missuppfattas med det som räknas ut under "Raw power"-grafen, nämligen hur mycket kraft som trycker fordonet framåt.

Tack! :) Mitt första projekt med javascript.


Ja, thrust använder jag som uttryck internt, men det får mig närmast att tänka på jetplan och raketer, men det är nog rätt som du säger, ska byta till det.

Det är ingen enhet, bara en konstant jag stoppar in. Detta eftersom jag inte har en susning om vilken tvärsnittsarea eller vilket Cd-värde olika motorcyklar har.

Formeln jag använder är:
F = hastighet^2 / minKonstant;
(blev så långt decimaltal om man multiplicerade).

Medan den riktiga formeln är
F = hastighet^2 * 1/2 * luftdensitet * Cd * tvärsnittsarea.

Men, det fina med att slå ihop det som jag gör, är att det inte spelar någon roll för slutresultatet. Det är mängden luftmotstånd jag vill åt på ett korrekt sätt, om det är huvudsakligen genom tvärsnittsarea eller Cd det uppkommer spelar ingen roll för grafen.

Nej, jag räknar på en förare på 75kg vikt, med 10kg utrustning, så fordonets våtvikt+85kg. Detta borde kanske framgå tydligare och/eller vara ställbart.
Brake horse power kan väl användas för effektbeskrivningen hos enbart en bromsad motor, utan resten av fordonets drivlineförluster? Därför britterna blandar ihop det tänker jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Keep it simple stupid. Tanken är god för att göra jämförelserna mer rättvisa men jag tror du lägger in för mycket variabler. Åtminstone om det bara är motorerna man vill jämföra.

Grafen som visar vridmomentet på bakhjulet som funktion av hastigheten är nästan allt som behövs. Men jag skulle även vilja ha möjligheten att ändra utväxling i en box där. Då kan man genom att byta utväxling(tänk växel) centrera graferna och få en perfekt bild av motorernas faktiska karaktäristik.

Nu tänker jag iofs bara motorkaraktär, och andra kanske är intresserade av annat också. :tummenupp

Det jag sen skulle vilja se i en sån kurva är olika typer av motorer, radfyra, vtwin, 2t.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Keep it simple stupid. Tanken är god för att göra jämförelserna mer rättvisa men jag tror du lägger in för mycket variabler. Åtminstone om det bara är motorerna man vill jämföra.
Det var främst fordonen som helhet jag ville jämföra, så för mig är nog det "viktigaste" att se acceleration, respektive var man ska växla.

Men du har rätt i att det nog visas för mycket samtidigt, skulle kunna dela upp det bättre eller låta användaren välja vad som ska synas?

Men jag skulle även vilja ha möjligheten att ändra utväxling i en box där. Då kan man genom att byta utväxling(tänk växel) centrera graferna och få en perfekt bild av motorernas faktiska karaktäristik.
Jag tror jag har lagt in det du sökte nu. En normaliserad graf över motoreffekt och motorvrid. Jag tar kurvan för en motor och växlar upp (eller ned) till 10000rpm, så att kurvorna blir centrerade.

Det jag sen skulle vilja se i en sån kurva är olika typer av motorer, radfyra, vtwin, 2t.
Precis det här var grundtankarna som fick mig att göra detta, från början ville jag kunna jämföra motorkaraktär på en bil som fanns i utförande med diesel- och bensinmotor. Det började med en normalisering (centrering) av motorkurvorna och blev sedan utvecklat därifrån.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top