Banåkningsfrågor! (Däck, värmare, ljudreducing osv)

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Det är inte tiden i sig som är problemet, det är att inte få ge 100%. Och då är det inte lika roligt..

Ja men om du kör på 1.20 ger du ju inte järnet i kurvorna :)
Ett enkelt sett att se på det är att du har sån hastighet UT ur kurvorna så att du behöver ligga på en annan växel än än passet/varvet innan eller för den delen högre varvtal - då vet du att det går fortare.
Det kan ju också vara så för din skull att du behöver safta på lite mindre rakt fram för att hinna ha rätt förberedelse inför kurvan = kurvan kommer inte för snabbt och du blir inte sen in och sen ut.

När du har sorterat ut kurvtekniken så kan du t.ex. roa dig med att kolla vad du har för hastighet när du passerar start och mål på t.ex. Gåsen, för då vet du om du gjort en bra eller mindre bra depåsväng.

Men Jaaaaa, jag förstår vad du menar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om det nu inte är bra att värma vanliga gatdäck till 80 grader kanske jag istället för rikta in mig på värmare med ställbar temperatur kanske? Eller köra på mer baninriktade däck..

Sportsmart går bra att värma. Jag värmde Sportsmart med 80-gradersvärmare i en säsong och hade inga som helst problem. Drog ner trycket till 1.9 bak enligt Dunlops guide. (obs. detta gällde första varianten av Sportsmart, vet inte hur det är på 2:eek:rna).


Pirelli Diablo Superbike slicks PRO har enligt informationen

Räcker det däcket längre än Pirelli supercorsa SC? Eller är det ett för bra däck för mig? Jag vet inte riktigt hur jag bäst lär mig om däck så ifall det finns något bra forum för detta så skriv gärna ner det här. Eller är det bara att ställa oändligt antal frågor för att få svar på det man undrar? :)

Superbike Pro är väl bandagsdäcket som är likvärdigt med Metzeler CompK?
För mig funkar dom bra, men har hört snabbare förare som tycker att de är hala.

Men om det är däcket jag tänker på, så ja, då håller det "länge".. Ljusår längre än vad Supercorsa SC håller. Och med tanke på vad du åker för hoj, så kan du säkert slakta ett supercorsa på mindre än 1 dag även i 1.20-tempo om du är hård på gasen.. Men du kommer att ha ett sjukt bra grepp iaf :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Sportsmart går bra att värma. Jag värmde Sportsmart med 80-gradersvärmare i en säsong och hade inga som helst problem. Drog ner trycket till 1.9 bak enligt Dunlops guide. (obs. detta gällde första varianten av Sportsmart, vet inte hur det är på 2:eek:rna).




Superbike Pro är väl bandagsdäcket som är likvärdigt med Metzeler CompK?
För mig funkar dom bra, men har hört snabbare förare som tycker att de är hala.

Men om det är däcket jag tänker på, så ja, då håller det "länge".. Ljusår längre än vad Supercorsa SC håller. Och med tanke på vad du åker för hoj, så kan du säkert slakta ett supercorsa på mindre än 1 dag även i 1.20-tempo om du är hård på gasen.. Men du kommer att ha ett sjukt bra grepp iaf :)


Ja det är det däcket du tänker på. Jag hittade en 7 sidor intressant tråd här på forumet från 2013 (på mobilen, ids inte leta upp den nu) om bland annat dessa däck. Min uppfattning är att Superbike PRO är ett mellanting mellan Sportsmart och SC2. Det ska bli intressant att testa! Och va skönt att höra att det går att värma sportsmart-däcken. Då kan jag köra slut på de jag har nu och ändå använda värmarna.

Ja, min hoj har absolut inga problem att äta upp däck alldeles för tidigt ifall man inte kan hantera gasrullen på ett vettigt sätt :rofl

När vi ändå är inne på däck. Hur är det med riktiga regndäck? Hur bra är dessa? Hur är livslängden och skulle man kunna använda dessa på gokartbanor? Jag kör på tuvängen och rörken nästan varje helg nu i år och tänkte fortsätta med det nästa säsong också. Att ha ett par extra fälgar med regndäck är lockande. Men jag vet inte riktigt hur de fungerar (ööh bättre fäste när det är blött såklart:död). Kräver de ett visst tempo, de också? Vad är kraven för att de inte ska bli överhettade? Jag har helt plötsligt blivit intresserad av att lära mig mer om däck i vinter men jag vet inte riktigt var jag ska leta fram all information :D
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Marcus kör ju 1.14 (Superduke R) på Gåsen med Michelin Power Pure så allt är inte materialet..(gummit) :rolleyes:
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Har inte testa ännu men vad jag förstår så är regndäck väldigt mjuka och blir varma fort även i regn. Att köra regndäck på torr bana även om den är liten är inte lämpligt, de brinner upp helt enkelt. Har köpt ett sett Conti regndäck att sätta på mina extrafälgar till nästa säsong då jag tröttnade på att vara beroende av solsken :D Regndäck behöver inga värmare och men vill du ändå använda värmare måste du kunna ställa ner tempen. Ska bli lite spännande att testa hur bra grepp det egentligen är :rolleyes: Har förstått att det är bra att rugga upp dom lite när dom är nya genom att köra ett varv i torrt, annars ska man passa sig även upptorkande delar av banan tydligen då de som sagt lätt bli för varma.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Marcus kör ju 1.14 (Superduke R) på Gåsen med Michelin Power Pure så allt är inte materialet..(gummit) :rolleyes:

Haha näe, och än har jag inte haft problem med mina sportsmart2 heller. Bara de gånger jag har vridit onödigt mycket på gasrullen så det är ju självförvållat. Men jag inbillar mig att exempelvis Superbike PRO-däcken skulle ge mig större marginal än gatdäcken om jag pressar det lite hårdare än 1.20-tider samt råkar göra missag.
I år har jag tänkt att bli snabbare än dig Ki, så det så :hihi


Har inte testa ännu men vad jag förstår så är regndäck väldigt mjuka och blir varma fort även i regn. Att köra regndäck på torr bana även om den är liten är inte lämpligt, de brinner upp helt enkelt. Har köpt ett sett Conti regndäck att sätta på mina extrafälgar till nästa säsong då jag tröttnade på att vara beroende av solsken :D Regndäck behöver inga värmare och men vill du ändå använda värmare måste du kunna ställa ner tempen. Ska bli lite spännande att testa hur bra grepp det egentligen är :rolleyes: Har förstått att det är bra att rugga upp dom lite när dom är nya genom att köra ett varv i torrt, annars ska man passa sig även upptorkande delar av banan tydligen då de som sagt lätt bli för varma.

Nej, regndäck skall bara vara på blöta banor. Främst tänker jag på regniga knixdagar. Där tempot är lågt i regn eller blöt vägbana. Förhoppningsvis så kommer mina storbanedagar bestå av blå himmel och solsken så långt ögat når :D Det vore dock intressant att veta hur livslängden är på dessa om de enbart körs på blöt bana. Om det är likvärdigt slicks när det är torrt och sånt.

Bör man kunna posörskrapa knäpuckarna i lågt tempo med regndäck (Det är faktiskt assjuktjävlasuperroligt att knäskrapa)?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vilken profil kör ni med när ni pratar om de olika däckena? Blev rekomenderad att slänga på 190/55 av instruktören då han sa att det inte fanns utrymme för mer nedlägg... eller ja... andra däck med högre profil.. Tyckte själv att det kändes stabilt, men visst, fick ju hålla in knät :va Tyvärr satt det hrlt nya däck på nya hojen med 190/50 :huvet Hur e diablo rosso corsa (som sitter på min nya) jämför med sportsmart 2 som jag körde på innan?
 
Last edited by a moderator:

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Bör man kunna posörskrapa knäpuckarna i lågt tempo med regndäck (Det är faktiskt assjuktjävlasuperroligt att knäskrapa)?
Du kan ju göra knäskrap med gatdäck, har gjort det med michelin 2ct däcken. Insåg dock att det nog inte var så bra så blev inte direkt flera. Regndäcken är extremt mycket bättre än gatdäcken! Sen är ju frågan hur mycket du lutar när du väl gör ditt knäskrap. Jag har dock inte riktigt börjat lita på regndäcken än då de rör på sig betydligt mer än vanliga däck så man får inte den där ingjutna känslan om du förstår vad jag menar.


Vilken profil kör ni med när ni pratar om de olika däckena? Blev rekomenderad att slänga på 190/55 av instruktören då han sa att det inte fanns utrymme för mer nedlägg... eller ja... andra däck med högre profil.. Tyckte själv att det kändes stabilt, men visst, fick ju hålla in knät :va Tyvärr satt det hrlt nya däck på nya hojen med 190/50 :huvet Hur e diablo rosso corsa (som sitter på min nya) jämför med sportsmart 2 som jag körde på innan?
Tror de flesta kör 55 som kör bana med gatdäck. Det är trevligare desto högre profil de har. Har 195/65 på de som sitter på hojen nu och jag älskar det :kär
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Du kan ju göra knäskrap med gatdäck, har gjort det med michelin 2ct däcken. Insåg dock att det nog inte var så bra så blev inte direkt flera. Regndäcken är extremt mycket bättre än gatdäcken! Sen är ju frågan hur mycket du lutar när du väl gör ditt knäskrap. Jag har dock inte riktigt börjat lita på regndäcken än då de rör på sig betydligt mer än vanliga däck så man får inte den där ingjutna känslan om du förstår vad jag menar.

Jo, jag fick ju faktiskt till det i helgen :D Men tänkte mer i knixtempo (30-50km/h) Att om man bara kör väldigt mjukt och fint så kan man få till fina svängar med knät i backen och halva röven utanför sadeln. Det kan ju kosta lite att trilla omkull som sagt. I mitt fall med highsidern för två veckor sedan så blir det operation nu på fredag och sjukskriven till mars troligtvis. Så det kan ju gå lite tokigt ibland.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jo, jag fick ju faktiskt till det i helgen :D Men tänkte mer i knixtempo (30-50km/h) Att om man bara kör väldigt mjukt och fint så kan man få till fina svängar med knät i backen och halva röven utanför sadeln. Det kan ju kosta lite att trilla omkull som sagt. I mitt fall med highsidern för två veckor sedan så blir det operation nu på fredag och sjukskriven till mars troligtvis. Så det kan ju gå lite tokigt ibland.

Krya på dig! Sjukskriven till Mars låter grymt segt. Jag var hemma tre veckor med min brutna hand och sen klättrade jag på väggarna...
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Jo, jag fick ju faktiskt till det i helgen :D Men tänkte mer i knixtempo (30-50km/h) Att om man bara kör väldigt mjukt och fint så kan man få till fina svängar med knät i backen och halva röven utanför sadeln. Det kan ju kosta lite att trilla omkull som sagt. I mitt fall med highsidern för två veckor sedan så blir det operation nu på fredag och sjukskriven till mars troligtvis. Så det kan ju gå lite tokigt ibland.
Lycka till på fredag! Jo sånt händer ibland men du valde iaf rätt tid att göra det på, i april tar vi o drar gelleråsen!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I mitt fall med highsidern för två veckor sedan så blir det operation nu på fredag och sjukskriven till mars troligtvis. Så det kan ju gå lite tokigt ibland.

Mars...??? Va fan, det finns ju folk som kör MotoGP ett dygn efter att man spikat ihop nyckelbenet...?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Mars...??? Va fan, det finns ju folk som kör MotoGP ett dygn efter att man spikat ihop nyckelbenet...?

Intressant att du nämner det, för jag tänkte på precis det där häromdagen av helt andra anledningar.

Blivit en del bandagar vid det är laget, och jag tycker att folk bryter saker, främst nyckelben, till höger och vänster även i amatörtempo..

Medans i MotoGP kraschas det hej vilt på träningar och race och det känns betydligt mer sällsynt att någon skadar sig.. åtminstone i förhållande till antal krascher.. och ännu mer förvånde är det med tanke på farten dom går omkull i.

Du har ju insyn, ha du någon åsikt om vad det beror på att dom skadar sig så "sällan"?
Är det att banorna är säkrar? Eller är deras skydd SÅ mkt bättre? (airbagställ t ex).
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Skulle säga att hela skillnaden ligger i avåkningszonerna, de glider ju bara omkring när de krachar medans här är det alltid nått skit som tar i.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fordon..

Jag åkte sportsmart på min gamla SD990 och körde <1.18 utan några som helst problem med fästet. It´s all about ingångsspeed och flyt, släpper det för dig kör du får långsamt i ingången, inget däck ändrar på det.

Mitt tips är nog att: "När däcken du har inte duger längre, då märker du det". Det gäller de flesta race-prepp-prylar. Folk är så jävla kåta på att slänga ut pengar på massa skit de inte behöver, sen gnälls det om att det är dyrt. Lägg degen på däck och bandagar istället för att preppa hojen till BSB-standard. det blir du garanterat snabbare av.

PS. Om däckvärmare på gatdäck, värm med eftertanke, FÖR varmt är inte heller kul.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha näe, och än har jag inte haft problem med mina sportsmart2 heller. Bara de gånger jag har vridit onödigt mycket på gasrullen så det är ju självförvållat. Men jag inbillar mig att exempelvis Superbike PRO-däcken skulle ge mig större marginal än gatdäcken om jag pressar det lite hårdare än 1.20-tider samt råkar göra missag.
I år har jag tänkt att bli snabbare än dig Ki, så det så :hihi




Nej, regndäck skall bara vara på blöta banor. Främst tänker jag på regniga knixdagar. Där tempot är lågt i regn eller blöt vägbana. Förhoppningsvis så kommer mina storbanedagar bestå av blå himmel och solsken så långt ögat når :D Det vore dock intressant att veta hur livslängden är på dessa om de enbart körs på blöt bana. Om det är likvärdigt slicks när det är torrt och sånt.

Bör man kunna posörskrapa knäpuckarna i lågt tempo med regndäck (Det är faktiskt assjuktjävlasuperroligt att knäskrapa)?

Regndäcken tar ju slut fortare än slicksen, man vill ju inte köra dem helt åt helvete slut, med tanke på att fästet på regn blir lite sådär då. Åas, det brukar inte vara lika många regniga dagar på bana som torra, så man använder färre regndäck ändå.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Mars...??? Va fan, det finns ju folk som kör MotoGP ett dygn efter att man spikat ihop nyckelbenet...?

Och jag körde hoj två dagar efter olyckan, och
Helgen efteråt var jag på flygrakan igen och testade knäskrap med kalla däck på blöt asfalt för första gången. Och det gick! Allt med ett trasigt nyckelben, ett avslitet ledband som håller fast nyckelbenet (det är numera löst i yttre änden mot axeln) och artros.

Men jag har det jobbet jag har, som omöjliggör arbete med den här skadan, samt med den metallplatta som ska opereras in nu på fredag.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fordon..

Jag åkte sportsmart på min gamla SD990 och körde <1.18 utan några som helst problem med fästet. It´s all about ingångsspeed och flyt, släpper det för dig kör du får långsamt i ingången, inget däck ändrar på det.

Mitt tips är nog att: "När däcken du har inte duger längre, då märker du det". Det gäller de flesta race-prepp-prylar. Folk är så jävla kåta på att slänga ut pengar på massa skit de inte behöver, sen gnälls det om att det är dyrt. Lägg degen på däck och bandagar istället för att preppa hojen till BSB-standard. det blir du garanterat snabbare av.

PS. Om däckvärmare på gatdäck, värm med eftertanke, FÖR varmt är inte heller kul.

Det släpper inte för mig ännu på sportsmart och jag känner mig inte begränsad än av däcken. För min del av har det nog inte handlat lika mycket om ingångsfart som att gasa på sträckorna. Det här var första året på storbana så jag höll mig exempelvis i 135-140km/h i snabbhögern på Gelleråsen på cruise istället för att gasa tills jag skall bromsa. Men sen kan jag ju även föbättra mig precis överallt på banan såklart. Kan andra, så kan jag.
Men hur kan det släppa i ingången av för LÅG fart? Det är ju inte logiskt.
Jag ser ju dock inga problem med att testa gränserna för vad jag klarar, med bättre däck än sportsmart2. Exempelvis Pirelli Superbike PRO som skall klara hyfsat många bandagar. Och skillnaden i livslängs bör vara mindre och mindre ju fortare man tar sig runt banan, eller hur? Säg att jag kör på 1.17-tider i sommar, då kommer ju sportsmart2 ändå ta slut rätt så snabbt. Slicksdäcket går ju att vända på :)

Regndäcken tar ju slut fortare än slicksen, man vill ju inte köra dem helt åt helvete slut, med tanke på att fästet på regn blir lite sådär då. Åas, det brukar inte vara lika många regniga dagar på bana som torra, så man använder färre regndäck ändå.

Det känns lite som att ska man köra när det regnar eller är blött, så ska man ha regndäck, annars är det lite som att tuffa runt på landsvägen. Jag tyckte inte att det var så jättekul med kalla gatdäck på bana iaf.
Men det som lockar är bra regndäck på extra fälgar för blöta knixdagar. Där kör man inte så långt per helg så jag kan inte tänka mig att man behöver mer än ett par regndäck per säsong då det inte alltid regnar. Det här året var det ju nästan regnfritt :)
Jag har tänkt att bli SMC-instruktör och som aspirant i röd grupp kan det vara skönt med så bra fäste jag kan få. Det skulle kännas oerhört pinsamt att gå omkull som instruktör.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men hur kan det släppa i ingången av för LÅG fart? Det är ju inte logiskt.

Det släpper i UTgången av för låg ingångsfart.

Långsam in - långsam ut - när du ser nästa kurva kommer "åh nu är jag säker" och ett alldeles för hårt påslag. Går det fortare in och du ändå går på gas tidigt nog, så kommer påslaget (om du inte helt saknar finmotorik och/eller självbevarelsedrift) ge ett mjukare påslag. Fast vad jag sa är att om du KAN slå på hårt i utgången så går det för långsamt in. Bättre då att jobba upp ingångsfarten än att gasa mer och hitta gränsen i utgången, det blir du ändå bara "ganska" snabb av.

Vill minnas att Backlund körde 1.11 på en standard-Gixxer med Sportsmart för ett par år sen t.ex.

Dock är det ju så att om du börjar köra mer bana, så kommer tiderna kapas rätt snabbt (och du verkar inte va den försiktiga typen). Då kanske det bara ligger ett set sportsmart mellan din utvecklingskurva och behovet av ett mer "riktigt" däck.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top